Bilder och filmer (49)
Valborgsupplagan av Vildmarkståget 2024 tar sig upp för backen vid kraftverket i Porjus på eftermiddagen.
21 dgr
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Hela tåget har tagit sig upp på plan mark över den för tillfället ganska låga vattennivån i magasinet ovanför dammen.
21 dgr
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Tåget dras av TMZ 1421 som följs av en tågvärmevagn, därefter kommer de museala vagnarna.
21 dgr
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Tåget längs Porjusselets strand i centrala Porjus.
21 dgr
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Tåget i lätt snöfall när det rullar genom Porjus.
21 dgr
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Det låga vattenståndet i magasinet har skapat isformationer på stränderna.
21 dgr
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Tåget rullar långsamt förbi stationshuset i Porjus.
21 dgr
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
En stund senare dyker TMZ 1421 upp i Luspebryggan.
21 dgr
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Tåget passerar den tidigare bangården i Luspebryggan.
21 dgr
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vildmarkståget passerar Luspebryggan på eftermiddagen.
2 mån
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Tåget passerar den sista plankorsningen före Gällivare, här återstår nu att färdas genom fem mil väglöst land.
21 dgr
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
En stund efter halv fyra på eftermiddagen är tåget på väg in till dagens slutdestination Gällivare, här står också ett ellok och väntar inför den fortsatta färden.
21 dgr
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Tåget har fullbordat resan på Inlandsbanan och växlar in på Malmbanans spår från Kiruna i norra änden av bangården.
21 dgr
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vildmarkståget på väg fram mot plattform i Gällivare.
21 dgr
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
TMZ 1421 är en färgklick i det annars gråmulna vädret med snö i luften.
21 dgr
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Rc6 1323 står redo att ta över dragandet på den fortsatta resan när TMZ 1421 nu är klar med sin uppgift.
21 dgr
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Malmbanans kilometer 1313 passeras vid norra plattformsänden i Gällivare, och fler kilometer ska det bli när resan fortsätter norrut.
21 dgr
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Diesellok och tågvärmevagn i Inlandsbanans rödvita färgsättning främst i tåget.
21 dgr
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Tåget har stannat på spår 1a i södra delen av bangården och här blir det nu avstigning för samtliga resenärer.
21 dgr
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Resenärerna får söka sig till det närbelägna hotellet medan tåget ska förberedas för nattuppställning och fortsatt resa dagen därpå.
21 dgr
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Rc6 1323 växlar fram mot norra änden av tågsättet för att kunna växla undan det.
21 dgr
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
I främre änden av tågsättet ska diesellok och tågvärmevagn kopplas loss och växlas om inför avfärd tillbaka söderut på Inlandsbanan.
21 dgr
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
TMZ 1421 "Cathis" på besök i Gällivare på eftermiddagen.
21 dgr
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Efter att personvagnarna växlats bort från plattform gör dieselloket rundgång runt tågvärmevagnen.
21 dgr
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
TMZ 1421 under rundgången.
21 dgr
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Medan dieselloket går runt backas samtidigt personvagnarna in på sitt uppställningsspår i bakgrunden.
21 dgr
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Dieselloket hämtar upp tågvärmevagnen som lämnats ensam kvar på spår 1a.
21 dgr
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Personvagnarna backas in på spår 3 för nattuppställning.
21 dgr
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Till slut får även tågvärmevagnen lämna plattformsspåret.
21 dgr
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Dieselloket och tågvärmevagnen placeras på samma spår som resterande fordon eftersom de ska avgå först dagen efter.
21 dgr
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!