Bilder och filmer (66)

Dagens motorvagn mot Östersund har lämnat nattuppställningen och växlas fram mot plattformen.
1 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Eftersom spår 4 och 5 är upptagna av andra fordon sker växlingen via det oelektrifierade sidospåret 6, men det fungerar ju bra med dieselmotorvagn.
1 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Vagnen, Y1 1314, rullar fram mot plattformen på spår 1a.
1 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Vagnen står redo för en lång dags färd mot Östersund här tio minuter till avgångstiden från Gällivare.
1 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Så tar resan sin början och det första av många stationshus att passeras blir förstås det i Gällivare.
1 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Redan vid stationshuset lämnades plattformen där tåget rullar över till spår 2 på sin väg mot nordvästra bangårdsänden.
1 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Vid nordvästra bangårdsänden rullar tåget in på Inlandsbanans spår parallellt med Malmbanans spår mot Kiruna.
1 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Efter utfartskurvan fortsätter Inlandsbanans spår mot Porjus rakt fram västerut medan Malmbanan viker av svagt norrut.
1 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Färden går genast ut i väglöst land med de nästan oändliga skogs- och myrmarkerna. Efter halvannan mil passeras den gamla trafikplatsen Kasajåkk där sidospåret ligger kvar.
1 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Vid Kuosakåbbå färdas man på randen av den stora Sjaunjamyren.
1 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Banan vrider sedan av något mot sydväst, men del ånga raksträckorna över oändliga myrmarker fortsätter.
1 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Den ödsligt belägna hållplatsen Avvakajjo passeras utan uppehåll.
1 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

När det stora stenfältet strax söder om Luspebryggan passeras är det inte så långt kvar till Porjus.
1 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Den sista biten in mot Porjus går färden tätt intill Porjusselets strand, denna morgon med en spegelblank vattenyta.
1 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Porjus station passeras utan uppehåll.
1 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Resan fortsätter söderut genom Stora Luleälvens dalgång och älven passeras snart på den tidigare kombinerade väg- och järnvägsbron.
1 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

På väg fram mot Pakkobron gick det långsamt fram då det fanns en annan rörelse i spåret att ta hänsyn till.
1 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Efter en och en halv timmes färd når tåget Jokkmokk där fler resenärer ska påbörja dagens resa.
1 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Motorvagnen vid plattform i Jokkmokk på förmiddagen.
1 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

En liten stunds vila med vädring för Y1 1314.
1 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Tåget har stannat till vid Geografiska polcirkeln strax söder om Jokkmokk för ett kortare fotostopp.
1 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Rallarrosornas blomningsperiod närmar sig sitt slut.
1 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Det finns sträckor på Inlandsbanan där spåret ligger riktigt bra och är rent från sly.
1 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Stationshuset i Tellejåkk passeras när klockan börjar närma sig 11 på förmiddagen.
1 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Efter ytterligare 25 minuters färd nås den kombinerade väg- och järnvägsbron över Piteälven.
1 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Här gavs nu möjlighet att stiga av och gå ut på bron över den fritt forsande älven.
1 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Bensträckare vid Piteälvsbron.
1 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Den kombinerade väg- och järnvägsbron sträcker sig i två spann över Piteälvens vatten.
1 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Någon traditionell bropromenad med av- och påstigning på vardera sidan av bron var inte möjlig utan även påstigningen fick ske här på norra sidan.
1 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Matuppehållet i Moskosel fick i början av sommarsäsongen hastigt flyttas till Arvidsjaur, men det gavs här ändå möjlighet till ett kort besök på Rallarmuseet.
1 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Y1 1314 under uppehållet vid stationshuset i Moskosel denna soliga och varma dag.
1 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Y1 1314 i Moskosel, en av driftplatsens semaforer i drift syns i bakgrunden.
1 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Motorvagnen sedd genom ett av stationshusets fönster.
1 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Y1 1314 vid stationshuset i Moskosel, klockan var dock bara drygt halv tolv vid fototillfället.
1 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Vid kvart över tolv-tiden stannade tåget till för lunchuppehåll i Arvidsjaur.
1 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Y1 1314 vid plattform i Arvidsjaur vid lunchtid, här är det också dags för tankning av tåget.
1 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Dessutom behöver tågets underrede blåsas rent från skräp med jämna mellanrum under färden för att minska brandfaran.
1 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Nytt för säsongen är att tåget kan tankas direkt vid plattformen utan att behöva köras iväg till lokstallet. Slangen är dock i lite kortaste laget och kräver att tåget stannas rätt.
1 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Den lunch som ersätter matuppehållet i Moskosel levereras med bil till stationen under uppehållet.
1 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Nya resenärer stiger på mot slutet av uppehållet när avgångstiden mot Östersund börjar närma sig.
1 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

I Arvidsjaur byts också körriktningen då båda utfarterna till Inlandsbanan finns i nordvästra bangårdsänden.
1 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Tåget rullar vidare västerut mot Sorsele, och plötsligt dyker berget Jan-Svenssamössans karakteristiska profil upp vid horisonten.
1 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Den lilla hållplatsen Buddnakk passeras.
1 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Utsikt över Storavan vid Tjuvbacken mellan Avaviken och Gullön.
1 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Strax före klockan halv tre nås så Sorsele och det mötande norrgående tåget som nyss anlänt från Östersund.
1 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

De båda tågen sida vid sida vid plattformen i Sorsele på eftermiddagen.
1 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Förutom en bensträckare för resenärerna blir det också en pratstund för personalen på de båda tågen, och tid åter för att blåsa rent under tåget.
1 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Y11314 till vänster och Y1 1328 till höger under de samtidiga uppehållen i Sorsele.
1 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Vid ankomsten till Storuman vid halv fyratiden på eftermiddagen är det dags för nästa säsongsnyhet, personalbyte för både förare och tågvärd.
1 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

En annan nyhet är att middagsuppehållet som tidigare legat i Vilhelmina norra nu är flyttat till Dorotea camping. Här gör tåget uppehåll i Vilhelmina för resandeutbyte.
1 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!