Mariestad–Lidköping

Efter att ha färdats från Hallsberg till Gårdsjö på Västra stambanan och därefter på den nordligaste delen av Kinnekullebanan nådde rälsbusståget fram till Mariestad vid klockan kvart i tre på eftermiddagen. Här var ett längre uppehåll på hela två timmar inlagt av tidtabellstekniska skäl med anledning av möten med flera ordinarie resandetåg. Redan vid ankomsten skulle det bli möte mellan två andra tåg och det var osäkert om vårt tåg skulle få plattform genast. Det hela löstes dock genom att vi växlades in bakom det södergående persontåget innan det norrgående och något försenade tåget hunnit in. Här fanns nu gott om tid att hinna se sig omkring på både stationen och i stadens närbelägna centrum.

I den senare delen av uppehållet skulle persontåget 3306 ankomma söderifrån och sedan åter avgå söderut som tåg 3355. På grund av ett spårfel söder om Lidköping var trafikläget dock kraftigt stört och dessa tåg ställdes till slut in norr om Lidköping. Det blev därmed trafikmässigt ganska lugna timmar i Mariestad innan vi planenligt kunde fortsätta söderut vid klockan kvart i fem. I det lite varierade skogs- och jordbrukslandskapet gjordes nu på den fortsatta färden ett kort uppehåll vid plattformen i Äskekärr och fotokörningar både strax norr därom och vid infarten till Forshem där ytterligare ett möte med ordinarie persontåg skulle ske.

Mötet i Forshem omedelbart öster om Kinnekulle avlöpte som planerat och tåget kunde rulla vidare runt det berg som gett banan sitt namn. Den lilla hållplatsen i Trolmen blev nästa mål och trots att trafikplatsen naturligtvis är obevakad gavs här körtillstånd medelst signalstav från plattformen vid avfärd! Tiden var sedan ganska knapp in mot Lidköping och ännu ett tågmöte, men en kortare fotokörning hanns med strax norr om Blomberg där lövskogen på karakteristiskt sätt omsluter banan. Efter att ha nått fram till Lidköping vid halv sju-tiden fortsatte tåget mot Vara, men för oss som valt att övernatta i Lidköping nådde den första dagens resa nu sitt slut.

Bilder och filmer (45)
Bild 1–30

Fredag 25 september 2020

Snart gav tågklareraren också körtillstånd för vårt tåg söderut mot Lidköping.  4 år
ID-nummer:  33349
Direktlänk: /bild/00033349/
Fotodatum: den 25 september 2020
Publicerad: den 7 mars 2021
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Efter Forshem rundar banan Kinnekulles norra del och passerar här den gamla truckvägen mellan dagbrottet och bruket i Hällekis.  4 år
ID-nummer:  33350
Direktlänk: /bild/00033350/
Fotodatum: den 25 september 2020
Publicerad: den 7 mars 2021
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Nästa uppehåll gjordes vid plattform i Trolmen på Kinnekulles västra sida.  4 år
ID-nummer:  33351
Direktlänk: /bild/00033351/
Fotodatum: den 25 september 2020
Publicerad: den 7 mars 2021
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Tåget vid den enkla plattformen i Trolmen.  4 år
ID-nummer:  33352
Direktlänk: /bild/00033352/
Fotodatum: den 25 september 2020
Publicerad: den 7 mars 2021
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den lilla hållplatskuren i norra delen av plattformen innehåller ett litet bibliotek.  4 år
ID-nummer:  33353
Direktlänk: /bild/00033353/
Fotodatum: den 25 september 2020
Publicerad: den 7 mars 2021
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Rälsbusståget vid plattform i Trolmen vid 18:10-tiden.  4 år
ID-nummer:  33354
Direktlänk: /bild/00033354/
Fotodatum: den 25 september 2020
Publicerad: den 7 mars 2021
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Ägaren av det intilliggande stationshuset gladdes över det oväntade besöket på stationen och mötte upp på plattformen med såväl uniform och signalstav.  4 år
ID-nummer:  33355
Direktlänk: /bild/00033355/
Fotodatum: den 25 september 2020
Publicerad: den 7 mars 2021
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Så fick vi körtillstånd även från denna obevakade hållplats för vidare färd mot Lidköping.  4 år
ID-nummer:  33356
Direktlänk: /bild/00033356/
Fotodatum: den 25 september 2020
Publicerad: den 7 mars 2021
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
En sista fotokörning för dagen anordnades vid Motorp mellan Trolmen och Blomberg där lövverket skapar en vacker tunneleffekt över banan.  4 år
ID-nummer:  33357
Direktlänk: /bild/00033357/
Fotodatum: den 25 september 2020
Publicerad: den 7 mars 2021
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Rälsbusståget vid Motorp varifrån det nu bar av in mot Lidköping för att komma i tid för ännu ett tågmöte.  4 år
ID-nummer:  33358
Direktlänk: /bild/00033358/
Fotodatum: den 25 september 2020
Publicerad: den 7 mars 2021
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Lidköping nåddes vid halv sju-tiden på kvällen och här var nu dagens resande slut för alla som fått boende i Lidköping.  4 år
ID-nummer:  33359
Direktlänk: /bild/00033359/
Fotodatum: den 25 september 2020
Publicerad: den 7 mars 2021
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
För de som fått övernattning i Vara fortsatte tåget dit, men först skulle mötande tåg 3308 rulla in på spår 1 och lämna linjen söderut fri.  4 år
ID-nummer:  33360
Direktlänk: /bild/00033360/
Fotodatum: den 25 september 2020
Publicerad: den 7 mars 2021
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Rälsbusståget lämnar plattformen i Lidköping för kvällens sista etapp mot Vara.  4 år
ID-nummer:  33361
Direktlänk: /bild/00033361/
Fotodatum: den 25 september 2020
Publicerad: den 7 mars 2021
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Y7 1177 främst i tåget på väg ut från bangården fram mot bron över Lidan.  4 år
ID-nummer:  33362
Direktlänk: /bild/00033362/
Fotodatum: den 25 september 2020
Publicerad: den 7 mars 2021
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Y6 1116 längst bak i tåget när det lämnar Lidköping. De båda rälsbussarna skulle återvända hit senare på kvällen för att vara redo för den fortsatta färden söderut dagen därpå, men här fick vi nu tacka för en första trevlig resdag och vila upp oss inför de kommande två.  4 år
ID-nummer:  33363
Direktlänk: /bild/00033363/
Fotodatum: den 25 september 2020
Publicerad: den 7 mars 2021
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!