Efter att ha färdats från Hallsberg till Gårdsjö på Västra stambanan och därefter på den nordligaste delen av Kinnekullebanan nådde rälsbusståget fram till Mariestad vid klockan kvart i tre på eftermiddagen. Här var ett längre uppehåll på hela två timmar inlagt av tidtabellstekniska skäl med anledning av möten med flera ordinarie resandetåg. Redan vid ankomsten skulle det bli möte mellan två andra tåg och det var osäkert om vårt tåg skulle få plattform genast. Det hela löstes dock genom att vi växlades in bakom det södergående persontåget innan det norrgående och något försenade tåget hunnit in. Här fanns nu gott om tid att hinna se sig omkring på både stationen och i stadens närbelägna centrum.
I den senare delen av uppehållet skulle persontåget 3306 ankomma söderifrån och sedan åter avgå söderut som tåg 3355. På grund av ett spårfel söder om Lidköping var trafikläget dock kraftigt stört och dessa tåg ställdes till slut in norr om Lidköping. Det blev därmed trafikmässigt ganska lugna timmar i Mariestad innan vi planenligt kunde fortsätta söderut vid klockan kvart i fem. I det lite varierade skogs- och jordbrukslandskapet gjordes nu på den fortsatta färden ett kort uppehåll vid plattformen i Äskekärr och fotokörningar både strax norr därom och vid infarten till Forshem där ytterligare ett möte med ordinarie persontåg skulle ske.
Mötet i Forshem omedelbart öster om Kinnekulle avlöpte som planerat och tåget kunde rulla vidare runt det berg som gett banan sitt namn. Den lilla hållplatsen i Trolmen blev nästa mål och trots att trafikplatsen naturligtvis är obevakad gavs här körtillstånd medelst signalstav från plattformen vid avfärd! Tiden var sedan ganska knapp in mot Lidköping och ännu ett tågmöte, men en kortare fotokörning hanns med strax norr om Blomberg där lövskogen på karakteristiskt sätt omsluter banan. Efter att ha nått fram till Lidköping vid halv sju-tiden fortsatte tåget mot Vara, men för oss som valt att övernatta i Lidköping nådde den första dagens resa nu sitt slut.