Den andra resdagen inleddes i Lidköping för oss som övernattat där, men färden gick efter avgång direkt utan uppehåll till Vara för att hämta upp resterande resenärer. Det regn som började dra in redan vid ankomsten till Lidköping kvällen innan hade precis hunnit dra bort till avgången från Lidköping strax före klockan halv tio på förmiddagen, och då visade sig till och med solen under en kort stund. Annars skulle åtminstone den första delen av den här dagsetappen gå i mulet väder, men det var trots allt mestadels uppehåll.
I Vara låg det möte med ett Kinnekulletåg på väg norrut, men då en av Västtrafiks motorvagnar på grund av banarbeten på Älvsborgsbanan västerut mot Vänersborg stod uppställd på det ena plattformsspåret behövde vårt tåg växlas undan efter resandeutbytet. Nu löstes det så att rälsbussarna växlades in på samma spår som motorvagnen tillbaka till plattformen strax innan mötet skulle ske, så det blev på sätt och vis två uppehåll här. Sedan fortsatte resan dock utan uppehåll till Herrljunga.
I Herrljunga gjordes uppehållet på spår 1 närmast stationshuset, och här fanns tid för kaffeservering på plattformen innan avfärden mot Borås. Genomgående tåg på Älvsborgsbanan måste alltid byta riktning i Herrljunga och med Y6 1116 främst rullade tåget vidare strax efter klockan halv elva på förmiddagen. Ljung är den första bevakade driftplatsen omkring en mil söder om Herrljunga och här behövde vi vänta en stund på framförvarande tåg innan tågklareraren kunde ge körtillstånd mot Fristad.
Innan ankomst till denna nästa bevakade driftplats gavs naturligtvis tid för stopp vid de båda små hållplatserna Torpåkra och Mollaryd som båda trots sin ringa storlek och befolkningsunderlag fortfarande har kvar sina reguljära tåguppehåll. Fristad blev sedan förmiddagens sista fotouppehåll innan tåget vid 11:40-tiden rullade in till plattform på Borås C för lunchuppehåll.