Den andra resdagen inleddes i Lidköping för oss som övernattat där, men färden gick efter avgång direkt utan uppehåll till Vara för att hämta upp resterande resenärer. Det regn som började dra in redan vid ankomsten till Lidköping kvällen innan hade precis hunnit dra bort till avgången från Lidköping strax före klockan halv tio på förmiddagen, och då visade sig till och med solen under en kort stund. Annars skulle åtminstone den första delen av den här dagsetappen gå i mulet väder, men det var trots allt mestadels uppehåll.
I Vara låg det möte med ett Kinnekulletåg på väg norrut, men då en av Västtrafiks motorvagnar på grund av banarbeten på Älvsborgsbanan västerut mot Vänersborg stod uppställd på det ena plattformsspåret behövde vårt tåg växlas undan efter resandeutbytet. Nu löstes det så att rälsbussarna växlades in på samma spår som motorvagnen tillbaka till plattformen strax innan mötet skulle ske, så det blev på sätt och vis två uppehåll här. Sedan fortsatte resan dock utan uppehåll till Herrljunga.
I Herrljunga gjordes uppehållet på spår 1 närmast stationshuset, och här fanns tid för kaffeservering på plattformen innan avfärden mot Borås. Genomgående tåg på Älvsborgsbanan måste alltid byta riktning i Herrljunga och med Y6 1116 främst rullade tåget vidare strax efter klockan halv elva på förmiddagen. Ljung är den första bevakade driftplatsen omkring en mil söder om Herrljunga och här behövde vi vänta en stund på framförvarande tåg innan tågklareraren kunde ge körtillstånd mot Fristad.
Innan ankomst till denna nästa bevakade driftplats gavs naturligtvis tid för stopp vid de båda små hållplatserna Torpåkra och Mollaryd som båda trots sin ringa storlek och befolkningsunderlag fortfarande har kvar sina reguljära tåguppehåll. Fristad blev sedan förmiddagens sista fotouppehåll innan tåget vid 11:40-tiden rullade in till plattform på Borås C för lunchuppehåll.
Bilder och filmer (48)

Efter en natt med regn och visst höstrusk förbättrades vädret allt mer och när det var dags att köra fram rälsbussarna till plattform tittade till och med solen fram en stund.
2 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Några växlar behövde läggas om för att skapa fri väg fram till plattformen.
2 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Tågsättet, samma som dagen innan naturligtvis, rullar fram mot plattformen i Lidköping för att avgå mot Borås och Varberg.
2 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Avgångstiden från Lidköping var 09:28, så här var det snart dags att ta plats.
2 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Punktligt rullade tåget så iväg söderut från Lidköping.
2 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

På bron över Lidan strax väster om bangården i Lidköping bjuds det på en sista blick ut mot Vänerns öppna vatten på den här resan.
2 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

I stället fortsatte resan söderut rakt över den vidsträckta slätten ner mot Håkantorp.
2 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Den södra delen av Kinnekullebanan är mycket rak med endast några få svaga kurvor, det är först när man kommer till infarten till Håkantorp som det blir betydligt tvärare.
2 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

I Håkantorp kommer man nu in på den elektrifierade Älvsborgsbanan där det också pågick spårarbeten längre västerut denna helg.
2 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

En gäst från norr dök upp på ett sidospår i Håkantorp med ett makadamtåg som antagligen användes vid arbetena på Älvsborgsbanan.
2 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Från Håkantorp är det inte långt kvar ner till Vara, vars norra infart ger denna karakteristiska utsikt från tågfönstret.
2 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

En annan karakteristisk detalj för Vara är naturligtvis det mycket blåa stationshuset.
2 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Ankomsten till Vara var något försenad, och eftersom det skulle bli möte med ett Kinnekulletåg och även det andra plattformsspåret var upptaget behövde vårt tåg snarast växlas bort.
2 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

På spår 2 på andra sidan plattformen stod X11 3210 som normalt skulle fortsatt mot Uddevalla, men banarbetena på Älvsborgsbanan ledde till bussersättningar under helgen.
2 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Växling i Vara inför tågmötet där. Det skulle dock visa sig att vi åter fick plattform intill den för tillfället uppställda motorvagnen på spår 2.
2 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Strax efter att tågsättet åter nått plattform dök det mötande tåget upp söderifrån på väg in på spår 1.
2 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Så blev det ännu ett kort besök på plattformen i väntan på att det ankommande tåget skulle lämna linjen fri söderut.
2 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Färden fortsatte utan ytterligare uppehåll söderut till Herrljunga. Här passeras stationshuset i Vedum i relativt hög fart.
2 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Drygt sex minuter senare passerades infartssignalen till Herrljunga något utanför samhället.
2 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Den tidigare spårkorsningen för Älvsborgsbanan över Västra stambanan är sedan länge riven, så numera får tågen gå genom växel efter växel över ett spår i taget.
2 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Vi skulle dessutom ända in till spår 1 intill stationshuset, så många växlar blev det som skulle passeras.
2 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

I Herrljunga är det riktningsbyte för alla genomgående tåg på Älvsborgsbanan, och naturligtvis gäller det även museitåg.
2 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Tåget vid plattform på spår 1 i Herrljunga. Efter att Y7 1177 gått främst hit är det nu dags för Y6 1116 att ta över den rollen. I bakgrunden ankommer ett mötande tåg från Borås.
2 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Y1 1177 med spegelbild i det något moderniserade stationshusets glasytor.
2 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Museitåget 89371 var detaljerat skyltat med informationen om att tåget endast går till infartssignalen i Varberg.
2 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Så fortsatte resan söderut på Älvsborgsbanan med ett lunchuppehåll i Borås som nästa längre uppehåll, men innan det skulle vi dock hinna se en hel del spännande spårmiljöer.
2 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

I Ljung blev det uppehåll i väntan på att framförvarande tåg skulle nå nästa bevakade driftplats Fristad.
2 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Tåget sett från den smala plattformen mellan spår 1 och 2 som fortfarande används vid möten mellan resandetåg.
2 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Rälsbussarna vid plattform i Ljung i väntan på fortsatt färd söderut.
2 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Ovanligt besök i Ljung på förmiddagen, här med stationshuset sett från gatusidan.
2 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Att en driftplats är bevakad syns ofta på den parkerade bilen framför stationshuset. Till slut dök även lokaltågklareraren upp i egen hög person och gav körtillstånd vidare till Fristad.
2 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

På Älvsborgsbanans sydligaste del finns två små hållplatser ute på landsbygden som vi naturligtvis gjorde uppehåll vid. Först ut är Torpåkra med en hal träplattform efter nattens regn.
2 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Stationshuset i Torpåkra ser ut att vara i behov av underhåll.
2 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Rälsbusståget mot Borås och Varberg gör uppehåll i Torpåkra på morgonen.
2 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Tåget vid träplattformen i Torpåkra mitt i det blandade jordbruks- och skogslandskapet mellan Herrljunga och Borås.
2 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

I norra änden av plattformen finns ett enkelt väderskydd för de resenärer som behöver vänta på tåget här.
2 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Endast knappt fyra kilometer söder om Torpåkra når man nästa hållplats, Mollaryd. Här drog tåget fram långt för att försöka få upp bommarna före plattformen, dock utan resultat.
2 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Även här består hållplatsen av en mycket smal och för tillfället mycket hal träplattform intill banan.
2 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Tåget vid plattform i Mollaryd, och vid den tid för ännu en bensträckare och fotorunda i spännande små järnvägsmiljöer.
2 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Stationshuset i Mollaryd ligger intill plattformen och vägen vid plankorsningen norr om densamma.
2 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Även här finns ett enkelt väderskydd av modernare slag, dessutom innehållande ett perrongbibliotek.
2 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Perrongbiblioteket i Mollaryd. Det är minsann inte alla järnvägsstationer som har ett eget bibliotek, men se det har Mollaryd.
2 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Vid 11:20-tiden stannade tåget till i Fristad, även det en bevakad driftplats. Något tågmöte skulle det dock inte bli av här.
2 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Det stiliga stationshuset ligger öster om banan i anslutning till plattformsövergången i södra änden av plattformen.
2 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Tåget vid plattform i Fristad på sena förmiddagen.
2 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

De båda rälsbussarna vid plattform i Fristad.
2 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Höstfärgerna blev nu allt mindre framträdande ju längre söderut resan gick, men vi hade ju ändå med oss två vackert höstfärgade rälsbussar på hela resan.
2 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Efter färd längs Öresjös strand anlände tåget så till Borås C punktligt klockan 11:40. Här var det nu tid för lunch innan resan fortsatte mot Viskadalsbanan en och en halv timme senare.
2 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!