Halmstad–Nässjö

Efter vändningen i ett sommarvarmt Halmstad på tidiga söndagseftermiddagen var det dags att avsluta de här dagarnas resande med en färd tillbaka norrut på HNJ, och nu ända till banans norra ände Nässjö. Från Halmstad till Torup gick tåget åter utan extra uppehåll då tågläget i förhållande till ordinarie tåg på banan inte tillät något sådant, ankomsten till Torup skedde lagom till det att mötande södergående tåg kom in. Det efter förmiddagens resa till Hyltebruk återstående triangelbenet i triangelspåret i Torup passerades utan uppehåll liksom Kinnared där dagens tågresa inleddes.

I Landeryd är stationshuset och omkringliggande järnvägsbyggnader sedan 2018 ett statligt byggnadsminne, och stationshuset har därefter genomgått en antikvarisk renovering till det utseende det hade vid förstatligandet av järnvägen i mitten av förra seklet. Här gjordes ett lite längre uppehåll vid plattformen där det fanns möjlighet att titta runt och avnjuta denna byggnad medan solen fortsatte att stråla från en klarblå himmel. Sedan lokaltågklareraren givit körtillstånd för fortsatt färd kunde tåget rulla vidare och på linjen mellan Landeryd och Smålandsstenar genomfördes eftermiddagens första fotokörning vid en obevakad plankorsning. Härefter fanns det också tid för ett kortare uppehåll vid plattform i Smålandsstenar där stationshuset förvisso inte är så nyrenoverat som i Landeryd men ändå ännu en vacker järnvägsbyggnad längs denna bana.

Driftplatsen Smålandsstenar var obevakad denna dag, men vid de följande två driftplatserna före Värnamo, Reftele och Forsheda, skulle nu tågmöten ske, först med ett Krösatåg och därefter med det så kallade sandtåget från Limmared mot Halmstad. I Reftele blev mötet helt normalt trots att våra rälsbussar naturligtvis inte tillhör vanligheterna att se ute på spåren. I Forsheda däremot hade information om det ovanliga tågbesöket spridit sig på byn och plattformen där var vid ankomsten full av folk som ville titta på de gamla rälsbussarna. De fick också avnjuta en del dieselmuller när sandtågets TMY-lok accelererade iväg västerut så snart rälsbussarna kommit in.

Värnamo blev nästa uppehåll, och här var det inte alls någon större uppståndelse på stationen, inte heller några tågrörelser. De senare samlades istället ihop i Klevshult där våra rälsbussar fick stanna till för såväl förbigång som möte och därmed blev det ett längre uppehåll även här. Ett litet fotostopp fanns det tid för i Vaggeryd innan en fotokörning genomfördes vid den obevakade plankorsningen vid Mölna strax utanför samhället. Ännu en fotokörning gjordes sedan vid Västanå mitt mellan Hok och Malmbäck innan det var dags att rulla in till plattform i just Malmbäck för resans sista möte med ordinarie Krösatåg. Reseprogrammet avslutades sedan i Nässjö vid 18:50-tiden då det fanns gott om anslutande tåg för vidare transport åt olika håll, men det fanns också möjlighet att följa med rälsbussarna vidare till tågets slutstation Alvesta för den som så önskade.

Bilder och filmer (50)

Söndag 27 september 2020

Efter 20 minuters uppehåll i sommarvärmen i Halmstad började det åter bli dags att stiga ombord och påbörja resans sista etapp. 5 mån
ID-nummer:  33928
Direktlänk: /bild/00033928/
Fotodatum: den 27 september 2020
Publicerad: den 18 april 2021
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Det var ju banan mot Nässjö som nu skulle åkas från södra till norra änden, så i Furet svängde tåget åter av från Västkustbanan och rullade in på det oelektrifierade enkelspåret. 5 mån
ID-nummer:  33929
Direktlänk: /bild/00033929/
Fotodatum: den 27 september 2020
Publicerad: den 18 april 2021
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
På sträckan upp till Torup fanns det på grund av den ordinarie trafiken inte tid för något uppehåll, och ankomsten till Torup skedde lagom till det att mötande tåg skulle komma in. 5 mån
ID-nummer:  33930
Direktlänk: /bild/00033930/
Fotodatum: den 27 september 2020
Publicerad: den 18 april 2021
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Tilläggsskyltarna med trafiksignatur vid försignalerna till linjeplatsen Brännögård sägs vara stöldbegärliga, men denna dag satt de uppe både norr och söder om trafikplatsen. Dock ska det egentligen inte sitta några tilläggstavlor alls då Brännögård inte är en driftplats. 5 mån
ID-nummer:  33931
Direktlänk: /bild/00033931/
Fotodatum: den 27 september 2020
Publicerad: den 18 april 2021
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Efter att ha passerat Kinnared där dagens tågåkande började fortsatte färden in i landskapet Småland där Landeryd är första större orten, dock ännu i Hallands län. Här är stationshuset och omkringliggande järnvägsbyggnader är statligt byggnadsminne och genomgick 2018–2019 en antikvarisk renovering. 5 mån
ID-nummer:  33932
Direktlänk: /bild/00033932/
Fotodatum: den 27 september 2020
Publicerad: den 18 april 2021
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Här fanns det tid för en stunds tur på grönbete för att beskåda den ovanligt välskötta stationsmiljön. 5 mån
ID-nummer:  33933
Direktlänk: /bild/00033933/
Fotodatum: den 27 september 2020
Publicerad: den 18 april 2021
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Uppehåll i Landeryd på eftermiddagen i fortsatt strålande sol. 5 mån
ID-nummer:  33934
Direktlänk: /bild/00033934/
Fotodatum: den 27 september 2020
Publicerad: den 18 april 2021
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Rälsbussarna vid plattformen i Landeryd framför det renoverade stationshuset. 5 mån
ID-nummer:  33935
Direktlänk: /bild/00033935/
Fotodatum: den 27 september 2020
Publicerad: den 18 april 2021
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Efter drygt tio minuter var det dags för tågklareraren att komma ut och ge körtillstånd mot Reftele. 5 mån
ID-nummer:  33936
Direktlänk: /bild/00033936/
Fotodatum: den 27 september 2020
Publicerad: den 18 april 2021
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
I skogarna mellan Landeryd och Skeppshult gjordes eftermiddagens första fotokörning, här tittar rälsbussarna fram bakom en kurva från norr. 5 mån
ID-nummer:  33937
Direktlänk: /bild/00033937/
Fotodatum: den 27 september 2020
Publicerad: den 18 april 2021
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Med god fart passerade fordonen förbi den samlade fotografskaran på en skogsbilväg. 5 mån
ID-nummer:  33938
Direktlänk: /bild/00033938/
Fotodatum: den 27 september 2020
Publicerad: den 18 april 2021
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
En stund senare rullade tåget istället fram söderifrån mot den lilla obevakade plankorsningen. 5 mån
ID-nummer:  33939
Direktlänk: /bild/00033939/
Fotodatum: den 27 september 2020
Publicerad: den 18 april 2021
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Rälsbusståget på linjen mellan Landeryd och Smålandsstenar på eftermiddagen. 5 mån
ID-nummer:  33940
Direktlänk: /bild/00033940/
Fotodatum: den 27 september 2020
Publicerad: den 18 april 2021
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Nästa driftplats är alltså Smålandsstenar när banan nu också lämnat Hallands län bakom sig och nått Jönköpings län. 5 mån
ID-nummer:  33941
Direktlänk: /bild/00033941/
Fotodatum: den 27 september 2020
Publicerad: den 18 april 2021
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Här gjordes ett kortare uppehåll vid plattform med möjlighet att titta på stationshuset och ställverket utanför, driftplatsen var dock obevakad och något möte förelåg alltså inte. 5 mån
ID-nummer:  33942
Direktlänk: /bild/00033942/
Fotodatum: den 27 september 2020
Publicerad: den 18 april 2021
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Solen sken lika intensivt i Småland som i Halland denna eftermiddag, men lite sommarkänslor en höstsöndag som denna blev ju en fin avslutning på reshelgen. 5 mån
ID-nummer:  33943
Direktlänk: /bild/00033943/
Fotodatum: den 27 september 2020
Publicerad: den 18 april 2021
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Från Smålandsstenar går banan nästan rakt österut mot Värnamo. Här nås först Reftele där det var dags för möte med ordinarie Krösatåg. 5 mån
ID-nummer:  33944
Direktlänk: /bild/00033944/
Fotodatum: den 27 september 2020
Publicerad: den 18 april 2021
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Linställverket utanför stationshuset är inte längre i drift, men vevarna finns kvar. Tågexpeditionen var förstås också bemannad för att mötet skulle kunna genomföras. 5 mån
ID-nummer:  33945
Direktlänk: /bild/00033945/
Fotodatum: den 27 september 2020
Publicerad: den 18 april 2021
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Efter en stund rullade Krösatåget 7639 in från öster i form av dieselmotorvagnen Y32 1409. 5 mån
ID-nummer:  33946
Direktlänk: /bild/00033946/
Fotodatum: den 27 september 2020
Publicerad: den 18 april 2021
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Gamla och nyare fordon på var sin sida om plattformen i Reftele vid halv fyra-tiden på eftermiddagen. 5 mån
ID-nummer:  33947
Direktlänk: /bild/00033947/
Fotodatum: den 27 september 2020
Publicerad: den 18 april 2021
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Mötena låg nu tätt, för vid ankomsten till nästa driftplats Forsheda stod det södergående sandtåget från Limmared mot Halmstad på mötesspåret och väntade med TMY 1111 främst. 5 mån
ID-nummer:  33948
Direktlänk: /bild/00033948/
Fotodatum: den 27 september 2020
Publicerad: den 18 april 2021
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Så snart rälsbussarna hade kommit in kunde godståget fortsätta åt motsatt håll, med lite härligt dieselmuller över stationsområdet som följd. 5 mån
ID-nummer:  33949
Direktlänk: /bild/00033949/
Fotodatum: den 27 september 2020
Publicerad: den 18 april 2021
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Hela Forsheda tycktes ha gått man ur huse sedan uppgifter om detta lite ovanliga tågbesök hade spridits på sociala medier. 5 mån
ID-nummer:  33950
Direktlänk: /bild/00033950/
Fotodatum: den 27 september 2020
Publicerad: den 18 april 2021
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Rälsbussarna vid plattformen i Forsheda under uppehållet där. 5 mån
ID-nummer:  33951
Direktlänk: /bild/00033951/
Fotodatum: den 27 september 2020
Publicerad: den 18 april 2021
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Några minuter före klockan 16 gav tkl Forsheda körtillstånd med signalstaven för tåg 57508 mot Värnamo, den sista handsignalen av ganska många på den här resan. 5 mån
ID-nummer:  33952
Direktlänk: /bild/00033952/
Fotodatum: den 27 september 2020
Publicerad: den 18 april 2021
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vid kilometer 85 når man denna V-försignal som inte alls är någon V-försignal i den vanliga bemärkelsen utan en försignal till infartssignalen till driftplatsen Värnamo. 5 mån
ID-nummer:  33953
Direktlänk: /bild/00033953/
Fotodatum: den 27 september 2020
Publicerad: den 18 april 2021
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Tåget har ankommit still spår 4b i Värnamo vid 16:10-tiden. 5 mån
ID-nummer:  33954
Direktlänk: /bild/00033954/
Fotodatum: den 27 september 2020
Publicerad: den 18 april 2021
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Här fick rälsbussarna också möta den Krösatågsmålade X14 3233 som stod uppställd på västra sidan av bangården. 5 mån
ID-nummer:  33955
Direktlänk: /bild/00033955/
Fotodatum: den 27 september 2020
Publicerad: den 18 april 2021
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
En bensträckare i Värnamo i väntan på fortsatt färd norrut mot Nässjö. 5 mån
ID-nummer:  33956
Direktlänk: /bild/00033956/
Fotodatum: den 27 september 2020
Publicerad: den 18 april 2021
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den stiliga apparaten som finns inne på tågexpeditionen spanades in genom fönstret mot bangården, driftplatsen styrs ännu av ett el-med-el-ställverk från 1954. 5 mån
ID-nummer:  33957
Direktlänk: /bild/00033957/
Fotodatum: den 27 september 2020
Publicerad: den 18 april 2021
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Tåg 57508 annonserades mot Nässjö där resan formellt skulle avslutas, men slutstationen var Alvesta där vagnarna normalt finns. En liten rundtur upp på höglandet väntade nu alltså för vagnarna i stället för att från Värnamo rulla raka vägen till Alvesta. 5 mån
ID-nummer:  33958
Direktlänk: /bild/00033958/
Fotodatum: den 27 september 2020
Publicerad: den 18 april 2021
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Norr om Värnamo är banan numera fjärrstyrd och den förbigång som enligt körplanen låg i Hörle flyttades till Klevshult där norrgående tåg 7638 här rullar in till plattformen. 5 mån
ID-nummer:  33959
Direktlänk: /bild/00033959/
Fotodatum: den 27 september 2020
Publicerad: den 18 april 2021
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Förbigång i Klevshult vid 17-tiden. 5 mån
ID-nummer:  33960
Direktlänk: /bild/00033960/
Fotodatum: den 27 september 2020
Publicerad: den 18 april 2021
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Efter ytterligare en stunds väntan vid samma plattform rullade så även Krösatåget 7645 från Jönköping mot Halmstad in norrifrån för möte med vårt rälsbusståg. 5 mån
ID-nummer:  33961
Direktlänk: /bild/00033961/
Fotodatum: den 27 september 2020
Publicerad: den 18 april 2021
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Skillingaryd och Båramo driftplatser passerades utan uppehåll, men i Vaggeryd blev det ett kortare stopp vid plattformen. 5 mån
ID-nummer:  33962
Direktlänk: /bild/00033962/
Fotodatum: den 27 september 2020
Publicerad: den 18 april 2021
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vid den olycksdrabbade plankorsningen i Mölna strax nordost om Vaggeryd anordnades en fotokörning i ljuset av den nu allt lägre stående solen. 5 mån
ID-nummer:  33963
Direktlänk: /bild/00033963/
Fotodatum: den 27 september 2020
Publicerad: den 18 april 2021
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Rälsbussarna rullar österut i god fart fram mot den obevakade plankorsningen vid Mölna. 5 mån
ID-nummer:  33964
Direktlänk: /bild/00033964/
Fotodatum: den 27 september 2020
Publicerad: den 18 april 2021
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Rälsbussarna på linjen österut mot Hok där landsvägen följer tätt intill järnvägen på hela sträckan. 5 mån
ID-nummer:  33965
Direktlänk: /bild/00033965/
Fotodatum: den 27 september 2020
Publicerad: den 18 april 2021
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vagnarna återvänder till de väntande fotograferna i plankorsningen och belyses av det varmgula solljuset. 5 mån
ID-nummer:  33966
Direktlänk: /bild/00033966/
Fotodatum: den 27 september 2020
Publicerad: den 18 april 2021
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Dagens sista fotokörning genomfördes vid Västanå mitt mellan Hok och Malmbäck, här syns tåget komma från Hokshållet. 5 mån
ID-nummer:  33967
Direktlänk: /bild/00033967/
Fotodatum: den 27 september 2020
Publicerad: den 18 april 2021
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
De båda rälsbussarna vid Västanå på linjen mellan Hok och Malmbäck. 5 mån
ID-nummer:  33968
Direktlänk: /bild/00033968/
Fotodatum: den 27 september 2020
Publicerad: den 18 april 2021
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Nästan ända framme vid fotolinjen nådde några av dagens sista solstrålar fram till tåget och färgade det lite extra guldgult. 5 mån
ID-nummer:  33969
Direktlänk: /bild/00033969/
Fotodatum: den 27 september 2020
Publicerad: den 18 april 2021
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
I Malmbäck var det åter dags för möte med ordinarie Krösatåg och det blev en stunds väntan på detta. 5 mån
ID-nummer:  33970
Direktlänk: /bild/00033970/
Fotodatum: den 27 september 2020
Publicerad: den 18 april 2021
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Tåget vid plattformen i Malmbäck i väntan på helgens sista tågmöte. 5 mån
ID-nummer:  33971
Direktlänk: /bild/00033971/
Fotodatum: den 27 september 2020
Publicerad: den 18 april 2021
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Rälsbussarna intill stationshuset i Malmbäck i den begynnande skymningen. 5 mån
ID-nummer:  33972
Direktlänk: /bild/00033972/
Fotodatum: den 27 september 2020
Publicerad: den 18 april 2021
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Punktligt rullade Krösatåget 17695 in till plattform i Malmbäck vid halv sex-tiden. 5 mån
ID-nummer:  33973
Direktlänk: /bild/00033973/
Fotodatum: den 27 september 2020
Publicerad: den 18 april 2021
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
En spegling av en svunnen tid i Malmbäck. 5 mån
ID-nummer:  33974
Direktlänk: /bild/00033974/
Fotodatum: den 27 september 2020
Publicerad: den 18 april 2021
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Allt har ett slut, och när rälsbusståget nådde plattform i Nässjö klockan tio i sju på kvällen avslutades den här lyckade tredagarsresan i västra och södra Sverige. Många skulle nu göra ett snabbt byte till anslutande tåg på stambanan för att nå sina respektive hemorter innan dagen var slut. 5 mån
ID-nummer:  33975
Direktlänk: /bild/00033975/
Fotodatum: den 27 september 2020
Publicerad: den 18 april 2021
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Y7 1177 och Y6 1116 på spår 8 i Nässjö strax innan de vände söderut mot Alvesta. I brist på förbindelse till övre Norrland den här tiden på kvällen följde jag med tåget dit tillsammans med ytterligare några resenärer. En liten epilog på en trevlig helgs resande så här i skymningen på stambanan. 5 mån
ID-nummer:  33976
Direktlänk: /bild/00033976/
Fotodatum: den 27 september 2020
Publicerad: den 18 april 2021
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Efter flera uppehåll för förbigångar på den vältrafikerade stambanan nådde rälsbussarna fram till Alvesta vid 20:40-tiden på kvällen. Mörkret föll här snabbt och några ytterligare bilder från denna transportsträcka blev det inte. Här var det nu dags att ta farväl av vagnarna för den här gången och tacka SJK och SMoK för en väl genomförd resa! 5 mån
ID-nummer:  33977
Direktlänk: /bild/00033977/
Fotodatum: den 27 september 2020
Publicerad: den 18 april 2021
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!