Halmstad–Nässjö

Efter vändningen i ett sommarvarmt Halmstad på tidiga söndagseftermiddagen var det dags att avsluta de här dagarnas resande med en färd tillbaka norrut på HNJ, och nu ända till banans norra ände Nässjö. Från Halmstad till Torup gick tåget åter utan extra uppehåll då tågläget i förhållande till ordinarie tåg på banan inte tillät något sådant, ankomsten till Torup skedde lagom till det att mötande södergående tåg kom in. Det efter förmiddagens resa till Hyltebruk återstående triangelbenet i triangelspåret i Torup passerades utan uppehåll liksom Kinnared där dagens tågresa inleddes.

I Landeryd är stationshuset och omkringliggande järnvägsbyggnader sedan 2018 ett statligt byggnadsminne, och stationshuset har därefter genomgått en antikvarisk renovering till det utseende det hade vid förstatligandet av järnvägen i mitten av förra seklet. Här gjordes ett lite längre uppehåll vid plattformen där det fanns möjlighet att titta runt och avnjuta denna byggnad medan solen fortsatte att stråla från en klarblå himmel. Sedan lokaltågklareraren givit körtillstånd för fortsatt färd kunde tåget rulla vidare och på linjen mellan Landeryd och Smålandsstenar genomfördes eftermiddagens första fotokörning vid en obevakad plankorsning. Härefter fanns det också tid för ett kortare uppehåll vid plattform i Smålandsstenar där stationshuset förvisso inte är så nyrenoverat som i Landeryd men ändå ännu en vacker järnvägsbyggnad längs denna bana.

Driftplatsen Smålandsstenar var obevakad denna dag, men vid de följande två driftplatserna före Värnamo, Reftele och Forsheda, skulle nu tågmöten ske, först med ett Krösatåg och därefter med det så kallade sandtåget från Limmared mot Halmstad. I Reftele blev mötet helt normalt trots att våra rälsbussar naturligtvis inte tillhör vanligheterna att se ute på spåren. I Forsheda däremot hade information om det ovanliga tågbesöket spridit sig på byn och plattformen där var vid ankomsten full av folk som ville titta på de gamla rälsbussarna. De fick också avnjuta en del dieselmuller när sandtågets TMY-lok accelererade iväg västerut så snart rälsbussarna kommit in.

Värnamo blev nästa uppehåll, och här var det inte alls någon större uppståndelse på stationen, inte heller några tågrörelser. De senare samlades istället ihop i Klevshult där våra rälsbussar fick stanna till för såväl förbigång som möte och därmed blev det ett längre uppehåll även här. Ett litet fotostopp fanns det tid för i Vaggeryd innan en fotokörning genomfördes vid den obevakade plankorsningen vid Mölna strax utanför samhället. Ännu en fotokörning gjordes sedan vid Västanå mitt mellan Hok och Malmbäck innan det var dags att rulla in till plattform i just Malmbäck för resans sista möte med ordinarie Krösatåg. Reseprogrammet avslutades sedan i Nässjö vid 18:50-tiden då det fanns gott om anslutande tåg för vidare transport åt olika håll, men det fanns också möjlighet att följa med rälsbussarna vidare till tågets slutstation Alvesta för den som så önskade.

Bilder och filmer (50)

Söndag 27 september 2020

Efter 20 minuters uppehåll i sommarvärmen i Halmstad började det åter bli dags att stiga ombord och påbörja resans sista etapp.  3 år
ID-nummer:  33928
Direktlänk: /bild/00033928/
Fotodatum: den 27 september 2020
Publicerad: den 18 april 2021
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Det var ju banan mot Nässjö som nu skulle åkas från södra till norra änden, så i Furet svängde tåget åter av från Västkustbanan och rullade in på det oelektrifierade enkelspåret.  3 år
ID-nummer:  33929
Direktlänk: /bild/00033929/
Fotodatum: den 27 september 2020
Publicerad: den 18 april 2021
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
På sträckan upp till Torup fanns det på grund av den ordinarie trafiken inte tid för något uppehåll, och ankomsten till Torup skedde lagom till det att mötande tåg skulle komma in.  3 år
ID-nummer:  33930
Direktlänk: /bild/00033930/
Fotodatum: den 27 september 2020
Publicerad: den 18 april 2021
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Tilläggsskyltarna med trafiksignatur vid försignalerna till linjeplatsen Brännögård sägs vara stöldbegärliga, men denna dag satt de uppe både norr och söder om trafikplatsen. Dock ska det egentligen inte sitta några tilläggstavlor alls då Brännögård inte är en driftplats.  3 år
ID-nummer:  33931
Direktlänk: /bild/00033931/
Fotodatum: den 27 september 2020
Publicerad: den 18 april 2021
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Efter att ha passerat Kinnared där dagens tågåkande började fortsatte färden in i landskapet Småland där Landeryd är första större orten, dock ännu i Hallands län. Här är stationshuset och omkringliggande järnvägsbyggnader är statligt byggnadsminne och genomgick 2018–2019 en antikvarisk renovering.  3 år
ID-nummer:  33932
Direktlänk: /bild/00033932/
Fotodatum: den 27 september 2020
Publicerad: den 18 april 2021
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Här fanns det tid för en stunds tur på grönbete för att beskåda den ovanligt välskötta stationsmiljön.  3 år
ID-nummer:  33933
Direktlänk: /bild/00033933/
Fotodatum: den 27 september 2020
Publicerad: den 18 april 2021
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Uppehåll i Landeryd på eftermiddagen i fortsatt strålande sol.  3 år
ID-nummer:  33934
Direktlänk: /bild/00033934/
Fotodatum: den 27 september 2020
Publicerad: den 18 april 2021
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Rälsbussarna vid plattformen i Landeryd framför det renoverade stationshuset.  3 år
ID-nummer:  33935
Direktlänk: /bild/00033935/
Fotodatum: den 27 september 2020
Publicerad: den 18 april 2021
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Efter drygt tio minuter var det dags för tågklareraren att komma ut och ge körtillstånd mot Reftele.  3 år
ID-nummer:  33936
Direktlänk: /bild/00033936/
Fotodatum: den 27 september 2020
Publicerad: den 18 april 2021
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
I skogarna mellan Landeryd och Skeppshult gjordes eftermiddagens första fotokörning, här tittar rälsbussarna fram bakom en kurva från norr.  3 år
ID-nummer:  33937
Direktlänk: /bild/00033937/
Fotodatum: den 27 september 2020
Publicerad: den 18 april 2021
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Med god fart passerade fordonen förbi den samlade fotografskaran på en skogsbilväg.  3 år
ID-nummer:  33938
Direktlänk: /bild/00033938/
Fotodatum: den 27 september 2020
Publicerad: den 18 april 2021
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
En stund senare rullade tåget istället fram söderifrån mot den lilla obevakade plankorsningen.  3 år
ID-nummer:  33939
Direktlänk: /bild/00033939/
Fotodatum: den 27 september 2020
Publicerad: den 18 april 2021
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Rälsbusståget på linjen mellan Landeryd och Smålandsstenar på eftermiddagen.  3 år
ID-nummer:  33940
Direktlänk: /bild/00033940/
Fotodatum: den 27 september 2020
Publicerad: den 18 april 2021
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Nästa driftplats är alltså Smålandsstenar när banan nu också lämnat Hallands län bakom sig och nått Jönköpings län.  3 år
ID-nummer:  33941
Direktlänk: /bild/00033941/
Fotodatum: den 27 september 2020
Publicerad: den 18 april 2021
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Här gjordes ett kortare uppehåll vid plattform med möjlighet att titta på stationshuset och ställverket utanför, driftplatsen var dock obevakad och något möte förelåg alltså inte.  3 år
ID-nummer:  33942
Direktlänk: /bild/00033942/
Fotodatum: den 27 september 2020
Publicerad: den 18 april 2021
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Solen sken lika intensivt i Småland som i Halland denna eftermiddag, men lite sommarkänslor en höstsöndag som denna blev ju en fin avslutning på reshelgen.  3 år
ID-nummer:  33943
Direktlänk: /bild/00033943/
Fotodatum: den 27 september 2020
Publicerad: den 18 april 2021
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Från Smålandsstenar går banan nästan rakt österut mot Värnamo. Här nås först Reftele där det var dags för möte med ordinarie Krösatåg.  3 år
ID-nummer:  33944
Direktlänk: /bild/00033944/
Fotodatum: den 27 september 2020
Publicerad: den 18 april 2021
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Linställverket utanför stationshuset är inte längre i drift, men vevarna finns kvar. Tågexpeditionen var förstås också bemannad för att mötet skulle kunna genomföras.  3 år
ID-nummer:  33945
Direktlänk: /bild/00033945/
Fotodatum: den 27 september 2020
Publicerad: den 18 april 2021
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Efter en stund rullade Krösatåget 7639 in från öster i form av dieselmotorvagnen Y32 1409.  3 år
ID-nummer:  33946
Direktlänk: /bild/00033946/
Fotodatum: den 27 september 2020
Publicerad: den 18 april 2021
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Gamla och nyare fordon på var sin sida om plattformen i Reftele vid halv fyra-tiden på eftermiddagen.  3 år
ID-nummer:  33947
Direktlänk: /bild/00033947/
Fotodatum: den 27 september 2020
Publicerad: den 18 april 2021
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Mötena låg nu tätt, för vid ankomsten till nästa driftplats Forsheda stod det södergående sandtåget från Limmared mot Halmstad på mötesspåret och väntade med TMY 1111 främst.  3 år
ID-nummer:  33948
Direktlänk: /bild/00033948/
Fotodatum: den 27 september 2020
Publicerad: den 18 april 2021
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Så snart rälsbussarna hade kommit in kunde godståget fortsätta åt motsatt håll, med lite härligt dieselmuller över stationsområdet som följd.  3 år
ID-nummer:  33949
Direktlänk: /bild/00033949/
Fotodatum: den 27 september 2020
Publicerad: den 18 april 2021
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Hela Forsheda tycktes ha gått man ur huse sedan uppgifter om detta lite ovanliga tågbesök hade spridits på sociala medier.  3 år
ID-nummer:  33950
Direktlänk: /bild/00033950/
Fotodatum: den 27 september 2020
Publicerad: den 18 april 2021
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Rälsbussarna vid plattformen i Forsheda under uppehållet där.  3 år
ID-nummer:  33951
Direktlänk: /bild/00033951/
Fotodatum: den 27 september 2020
Publicerad: den 18 april 2021
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Några minuter före klockan 16 gav tkl Forsheda körtillstånd med signalstaven för tåg 57508 mot Värnamo, den sista handsignalen av ganska många på den här resan.  3 år
ID-nummer:  33952
Direktlänk: /bild/00033952/
Fotodatum: den 27 september 2020
Publicerad: den 18 april 2021
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vid kilometer 85 når man denna V-försignal som inte alls är någon V-försignal i den vanliga bemärkelsen utan en försignal till infartssignalen till driftplatsen Värnamo.  3 år
ID-nummer:  33953
Direktlänk: /bild/00033953/
Fotodatum: den 27 september 2020
Publicerad: den 18 april 2021
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Tåget har ankommit still spår 4b i Värnamo vid 16:10-tiden.  3 år
ID-nummer:  33954
Direktlänk: /bild/00033954/
Fotodatum: den 27 september 2020
Publicerad: den 18 april 2021
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Här fick rälsbussarna också möta den Krösatågsmålade X14 3233 som stod uppställd på västra sidan av bangården.  3 år
ID-nummer:  33955
Direktlänk: /bild/00033955/
Fotodatum: den 27 september 2020
Publicerad: den 18 april 2021
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
En bensträckare i Värnamo i väntan på fortsatt färd norrut mot Nässjö.  3 år
ID-nummer:  33956
Direktlänk: /bild/00033956/
Fotodatum: den 27 september 2020
Publicerad: den 18 april 2021
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den stiliga apparaten som finns inne på tågexpeditionen spanades in genom fönstret mot bangården, driftplatsen styrs ännu av ett el-med-el-ställverk från 1954.  3 år
ID-nummer:  33957
Direktlänk: /bild/00033957/
Fotodatum: den 27 september 2020
Publicerad: den 18 april 2021
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bild 31–50