Efter vändningen i ett sommarvarmt Halmstad på tidiga söndagseftermiddagen var det dags att avsluta de här dagarnas resande med en färd tillbaka norrut på HNJ, och nu ända till banans norra ände Nässjö. Från Halmstad till Torup gick tåget åter utan extra uppehåll då tågläget i förhållande till ordinarie tåg på banan inte tillät något sådant, ankomsten till Torup skedde lagom till det att mötande södergående tåg kom in. Det efter förmiddagens resa till Hyltebruk återstående triangelbenet i triangelspåret i Torup passerades utan uppehåll liksom Kinnared där dagens tågresa inleddes.
I Landeryd är stationshuset och omkringliggande järnvägsbyggnader sedan 2018 ett statligt byggnadsminne, och stationshuset har därefter genomgått en antikvarisk renovering till det utseende det hade vid förstatligandet av järnvägen i mitten av förra seklet. Här gjordes ett lite längre uppehåll vid plattformen där det fanns möjlighet att titta runt och avnjuta denna byggnad medan solen fortsatte att stråla från en klarblå himmel. Sedan lokaltågklareraren givit körtillstånd för fortsatt färd kunde tåget rulla vidare och på linjen mellan Landeryd och Smålandsstenar genomfördes eftermiddagens första fotokörning vid en obevakad plankorsning. Härefter fanns det också tid för ett kortare uppehåll vid plattform i Smålandsstenar där stationshuset förvisso inte är så nyrenoverat som i Landeryd men ändå ännu en vacker järnvägsbyggnad längs denna bana.
Driftplatsen Smålandsstenar var obevakad denna dag, men vid de följande två driftplatserna före Värnamo, Reftele och Forsheda, skulle nu tågmöten ske, först med ett Krösatåg och därefter med det så kallade sandtåget från Limmared mot Halmstad. I Reftele blev mötet helt normalt trots att våra rälsbussar naturligtvis inte tillhör vanligheterna att se ute på spåren. I Forsheda däremot hade information om det ovanliga tågbesöket spridit sig på byn och plattformen där var vid ankomsten full av folk som ville titta på de gamla rälsbussarna. De fick också avnjuta en del dieselmuller när sandtågets TMY-lok accelererade iväg västerut så snart rälsbussarna kommit in.
Värnamo blev nästa uppehåll, och här var det inte alls någon större uppståndelse på stationen, inte heller några tågrörelser. De senare samlades istället ihop i Klevshult där våra rälsbussar fick stanna till för såväl förbigång som möte och därmed blev det ett längre uppehåll även här. Ett litet fotostopp fanns det tid för i Vaggeryd innan en fotokörning genomfördes vid den obevakade plankorsningen vid Mölna strax utanför samhället. Ännu en fotokörning gjordes sedan vid Västanå mitt mellan Hok och Malmbäck innan det var dags att rulla in till plattform i just Malmbäck för resans sista möte med ordinarie Krösatåg. Reseprogrammet avslutades sedan i Nässjö vid 18:50-tiden då det fanns gott om anslutande tåg för vidare transport åt olika håll, men det fanns också möjlighet att följa med rälsbussarna vidare till tågets slutstation Alvesta för den som så önskade.