Den första resdagen av tre gick färden från Hallsberg via Gårdsjö och Mariestad till Lidköping eller Vara beroende på var man fått sitt boende för den första natten. Från Hallsberg var avgångstiden 12:50, men tåget med Y6 1116 och Y7 1177 som kördes från Alvesta på morgonen ankom redan en timme tidigare. Det fick köras undan från plattformen en stund under uppehållet för att inte hindra annan trafik, vilket gav möjlighet till en liten sightseeing ut på rangerbangårdens U-grupp för den som så önskade.
När resan så tog sin egentliga början blev första målet Laxå dit tåget ankom vid 13:10-tiden och där det låg ett uppehåll på drygt tio minuter. Behovet av bensträckare kanske inte ännu var så stort efter tjugo minuters färd, men med vagnarnas kraftiga sinusgång på den raka stambanan var det ändå skönt med lite fast mark under fötterna en stund medan järnvägsanläggningen i denna lilla järnvägsknut kunde studeras.
Resan fortsatte sedan ner till Gårdsjö där det var dags att lämna stambanan och i stället svänga in på Kinnekullebanan ner mot Mariestad. Först skulle det dock bli tågmöte med godståget från Mariestad mot Hallsberg, men det passerade snart och lämnade linjen fri in på den oelektrifierade banan. Här blev nu tempot lite lugnare och det fanns tid för några fotokörningar. Den första gjordes vid bron över Göta kanal i Lyrestad och den andra ute på linjen i jordbrukslandskapet någon kilometer söder om samma ort. Efter dessa var det dags för oss att rulla in till Mariestad för att inte hindra ordinarie tågtrafik på banan.