Den första resdagen av tre gick färden från Hallsberg via Gårdsjö och Mariestad till Lidköping eller Vara beroende på var man fått sitt boende för den första natten. Från Hallsberg var avgångstiden 12:50, men tåget med Y6 1116 och Y7 1177 som kördes från Alvesta på morgonen ankom redan en timme tidigare. Det fick köras undan från plattformen en stund under uppehållet för att inte hindra annan trafik, vilket gav möjlighet till en liten sightseeing ut på rangerbangårdens U-grupp för den som så önskade.
När resan så tog sin egentliga början blev första målet Laxå dit tåget ankom vid 13:10-tiden och där det låg ett uppehåll på drygt tio minuter. Behovet av bensträckare kanske inte ännu var så stort efter tjugo minuters färd, men med vagnarnas kraftiga sinusgång på den raka stambanan var det ändå skönt med lite fast mark under fötterna en stund medan järnvägsanläggningen i denna lilla järnvägsknut kunde studeras.
Resan fortsatte sedan ner till Gårdsjö där det var dags att lämna stambanan och i stället svänga in på Kinnekullebanan ner mot Mariestad. Först skulle det dock bli tågmöte med godståget från Mariestad mot Hallsberg, men det passerade snart och lämnade linjen fri in på den oelektrifierade banan. Här blev nu tempot lite lugnare och det fanns tid för några fotokörningar. Den första gjordes vid bron över Göta kanal i Lyrestad och den andra ute på linjen i jordbrukslandskapet någon kilometer söder om samma ort. Efter dessa var det dags för oss att rulla in till Mariestad för att inte hindra ordinarie tågtrafik på banan.
Bilder och filmer (48)

Tåg 95256 från Alvesta rullar in mot plattform i Hallsberg vid 11:40-tiden.
2 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Från Alvesta har Y6 1116 gått främst, men bakom den finns också Y7 1177.
2 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

De båda vagnarna når plattformen vid spår 5 omkring tio minuter före körplanen för ett första kortare uppehåll i Hallsberg.
2 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Det blir Y7 1177 som tar täten på resans första etapp, men då avgångstiden ännu är över en timme bort kommer vagnarna att behöva köras bort från plattformen en stund.
2 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

En liten sightseeing till Hallsbergs rangerbangårds U-grupp bjöds den som önskade följa med vagnarna i väntan på avgång, här syns också Tågabs tåg mot Alvesta.
2 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

På väg in mot U-gruppen passerar växlingen alldeles intill de nya spår som byggts som en del av det nya dubbelspåret söderut mot Motala och Mjölby.
2 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Under väntetiden på U-gruppen passerade ett flertal tåg på huvudspåren intill, här MTRX tåg 2030 från Göteborg mot Stockholm.
2 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Utsikt från tågsättet i östra änden av U-gruppen österut mot personbangården, lite väntan återstår ännu innan det går att växla tillbaka till plattformen.
2 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Vid halv ett-tiden står vagnarna åter vid plattform, men nu på spår 5a. Här kan motorvagnar av olika generationer jämföras.
2 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Passerande godståg hör också till vardagen i Hallsberg.
2 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Destinationsskylten visar Herrljunga som är en av platserna som kommer att besökas på den här resan, dock inte första dagen.
2 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Med ytterligare en kvart till avgång får man passa på att sträcka på benen en stund till.
2 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Y7 1177 och Y6 1116 på spår 5a i Hallsberg, helgens resa kan börja!
2 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Skyltningen i stationens elektroniska skyltsystem är också tydlig och korrekt.
2 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

En sista bild får man passa på att ta innan det är dags att stiga ombord och resa mot nya mål.
2 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Så rullade vi västerut ut i Närkes jordbrukslandskap där höstfärgerna så smått börjat komma fram. Genom det kommer också en gammal trotjänare inom kraftöverföring, nämligen den sydligaste delen av den 100 mil långa Harsprångslinjen från 1951 som brukar anses vara världens första högspänningslinje för 400 kV växelström.
2 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Ett första uppehåll på färden gjordes vid plattform i Laxå.
2 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

De båda rälsbussarna vid plattformen framför stationshuset i Laxå.
2 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Här fanns det gott om tid för att se sig omkring runt stationshuset och plattformarna.
2 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Tåget sett från plattformsövergången i Laxå på väg från Hallsberg mot Kinnekullebanan.
2 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Tåget sett från väster vid plattform på spår 1.
2 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

En inte alldeles vanlig vy i Laxå nuförtiden, men denna dag dök den upp.
2 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Drygt tio minuters uppehåll låg i körplanen här, så det fanns tid att bekanta sig med sina medresenärer också.
2 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Y6 1116 under uppehållet i Laxå.
2 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Y7 1177 tar täten denna första resdag.
2 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Så närmar sig avgångstiden och körsignaler lyser grönt längs stambanans spår västerut.
2 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Nästa uppehåll var Gårdsjö där tåget ska lämna Västra stambanan och fortsätta in på Kinnekullebanan.
2 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Ett uppehåll för tågmöte och fotografering var planerat vid plattformen i Gårdsjö, men här stod också en okänd resenär som önskade resa till närbelägna Hova!
2 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Godståget 6692 från Mariestad mot Hallsberg var denna dag tjugo minuter tidigt in till Gårdsjö.
2 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Det korta tåget med endast en vagn rullar snabbt förbi på spår 3 och vidare mot norra änden av bangården.
2 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Något särskilt fotoarrangemang med godståget var inte avtalat och det korta tåget försvann snabbt bakom vårt tåg.
2 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Vår tåg vid den korta plattformen i Gårdsjö.
2 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Så var det dags att stiga ombord igen från den inte bara korta utan även ganska smala plattformen.
2 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Körbesked i huvudsignalen Gdö 65 ut på Kinnekullebanan mot Mariestad.
2 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Från en rak dubbelspårig stambana hamnar man nu på en krokig oelektrifierad bana med växtligheten hängande ända in över spåret.
2 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Närmast Gårdsjö är skogen tät, men snart öppnar landskapet sig och åkrar breder ut sig kring banan här strax norr om Hova.
2 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

En hel del korta hastighetsnedsättningar vid plankorsningar dök upp på väg ner mot Lyrestad.
2 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Strax efter klockan två har tåget stannat vid plattformen i Lyrestad, men det är inte själva hållplatsen som är huvudmålet den här gången.
2 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

I stället styrs kosan mot den öppningsbara bron över Göta kanal i södra änden av bangården.
2 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Så snart alla fotografer har intagit sina positioner kommer även tåget fram för att rulla över kanalen.
2 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Rälsbusståget på bron över Göta kanal vid Lyrestad.
2 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Efter fotokörningen återstår det att stiga ombord igen.
2 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Resan kan fortsätta vidare söderut mot Mariestad.
2 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Ytterligare en fotokörning hanns med vid kilometer 25 någon kilometer söder om Lyrestad.
2 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Rälsbusståg på Kinnekullebanan i det begynnande höstlandskapet.
2 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Tåget rullar fram söderut mot kilometer 25.
2 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Rälsbussarna smälter fint in i bland de brun-gultonade färgerna i landskapet.
2 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Y7 1177 och Y6 1116 på Kinnekullebanan strax söder om Lyrestad.
2 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!