Den 25–27 september anordnade Svenska Järnvägslubben en tre dagar lång höstresa med Svenska Motorvagnsklubbens rälsbussar på Kinnekullebanan, Älvsborgsbanan, Viskadalsbanan och HNJ Halmstad–Nässjö. Älvsborgsbanan mellan Herrljunga och Borås och Viskadalsbanan mellan Borås och Herrljunga står inför stora renoveringar och ombyggnationer de närmaste åren och med anledning av detta var SJK:s årsmötesresa i maj 2020 planerad att köras på dessa banor. Den pågående smittspridningen satte stopp för den resan, men i september bedömdes det vara möjligt att genomföra en resa i området i omarbetad form.
Resan utgick från Hallsberg vid lunchtid på fredagen den 25 september och dit kördes två av SMoK:s rälsbussar i ett anslutande tåg från Alvesta. Fredagseftermiddagen ägnades åt den natursköna Kinnekullebanan med flertalet fotostopp och fotokörningar på linjen och vid olika stationsmiljöer. Av tidtabellstekniska skäl gjordes också ett längre uppehåll i Mariestad. Övernattningen var förlagd antingen i Lidköping eller i Vara på grund av bokningssituationen på hotellen i Lidköping. Tåget gick därför efter uppehåll för avstigande i Lidköping vidare till Vara och återvände senare till Lidköping för nattuppställning.
Lördagens resa inleddes således i Lidköping varefter resterande passagerare hämtades upp i Vara. Här rullade nu rälsbussarna söderut på Älvsborgsbanan där det efter uppehåll för riktningsbyte i Herrljunga var dags att titta närmare på den sträcka av banan som snart kommer att moderniseras. Förmiddagen vigdes åt sträckan ner till Borås med uppehåll vid de flesta trafikplatserna, inklusive de små hållplatserna i Mollaryd och Torpåkra. Efter lunch i Borås stod på motsvarande sätt Viskadalsbanan ner mot Varberg i fokus under eftermiddagen, även här med en hel del fotouppehåll och fotokörningar, om än inte vid alla trafikplatser. Då banarbete pågick i Varberg under helgen fick landsvägsbuss användas den sista sträckan i till dagens mål Varberg.
Söndagen den 27 september började tidigt med en järnvägsarkeologisk bussresa längs de gamla järnvägarna mellan Varberg och Ätran och mellan Ätran och Kinnared, den senare vid Halmstad–Nässjö järnvägars huvudlinje. Därifrån gick färden åter med tåg och resten av dagen skulle ägnas åt just HNJ inklusive sidolinjen till Hyltebruk som stod först på tur när tåget hade bordats. Lunch intogs i Torup innan det var dags att rulla ner till banans södra ändpunkt Halmstad och sedan under den senare delen av eftermiddagen resa tillbaka norrut ända till Nässjö i norra änden av banan.
Den ordinarie persontågstrafiken är relativt tät och den manuellt tågklarerade delen av banan fram till Värnamo medgav inte fotouppehåll och fotokörningar överallt, speciellt inte längst i söder. Flera fotokörningar kunde dock genomföras längre norrut och möten med flera av banans mindre stationer gav också många fotomöjligheter. I strålande väder fortsatte resan slutligen norrut via Vaggeryd till Nässjö där anslutande tåg till olika delar av landet fanns, medan rälsbussarna kördes tillbaka till Alvesta under kvällen. Tre trevliga och intressanta dagar på spåren var därmed till ända.