Vitvattnet–Haparanda

Efter en natts vila gick färden på Haparandabanan vidare österut tidigt på måndagsmorgonen den 27 juli. Från Vitvattnet har man inledningsvis några kilometer kraftigt medlut ner mot Bodträsk tidigare station, men efter passagen av Storträskälven vänder man åter uppåt och når nästan lika hög terräng som i Vitvattnet uppe på krönet vid Kallberget. Härefter följer ett sex kilometer långt medlut ner mot bron över Kukasjoki. En förvarning om att det var mycket sly i spåret med början strax öster om Storträskälven visade sig stämma, men den mest övervuxna delen låg i det följande medlutet varför det på färden österut med hjälp av backen gick relativt lätt att ta sig igenom det som bitvis mest liknade en ovårdad tallplantering.

Vid bron över Kukasjoki har man nått trakterna kring Lappträsket, men banan kommer aldrig fram till någon av de små byarna kring sjön. Upp till Lappträsk station finns ett kraftigt motlut, men när också ytterligare en backe strax öster om den gamla stationen har passerats börjar landskapet plana ut allt mer fram mot de flacka gränstrakterna kring Torneälven. Från Lappträsk och österut har banan röjts en gång efter nedläggningen och framkomligheten är betydligt bättre än på den inledande sträckan för dagen. Någon kilometer öster om Lappträsk ligger byn Kärrbäck i ett lite öppnare jordbrukslandskap. Det är inte det största samhället längs banan, men kanske ändå den plats där man ser mest bebyggelse alldeles intill spåret då banan går rakt genom byn.

Den ostligaste delen av Haparandabanan karakteriseras av långa raklinjer och svaga lutningar när banan tar sig fram i det flacka landskapet intill Torneälven. Närmast älven finns på flera håll ett större öppet jordbrukslandskap, men banan kommer främst i kontakt med detta närmast söder om Karungi. I övrigt dominerar fortsatt skogs- och myrlandskap intill banan. Öster om Kärrbäck korsas myren Veittivuoma och såväl järnvägen som den näraliggande vägen är här helt rak och nära horisontell i flera kilometer. Järnvägens fem kilometer långa raklinje förbi myren sätter genast prägeln på den här delen av banan som kan vara lite monoton då det kan ta omkring en halvtimme att komma från ena änden av raksträckan till den andra. Några kurvor dyker sedan upp i trakterna av Tossa och Karhuvaara, men sedan är det åter ganska rakt de sista kilometerna fram till Karungi.

Den största förändringen i landskapet sker alltså söder om den gamla järnvägsknuten Karungi där de vidsträckta och nästan helt platta åkermarkerna intill banan snarare leder tankarna till något sydligare slättlandskap än till landskapet Norrbotten. Efter en drygt halvmilen lång raklinje når man Lomkärrs gamla station och därefter dominerar åter skogen kring banan de återstående knappa två milen ner till Haparanda. Här når banan åter något högre och småkuperad terräng i höjd med den närbelägna Kukkolaforsen. Detta ger lite blandade lutningar på järnvägen innan den sjunker ner mot Haparandas nivå inför sista milen fram mot dressinsträckans slut. En viss mängd sly fanns hela tiden även på den här delen av banan, men på de flesta sträckor störde växligheten inte framfarten nämnvärt och efter ett längre lunchuppehåll nåddes slutligen spårslutet vid infarten till Haparanda strax efter klockan ett på eftermiddagen.

Bilder och filmer (40)
Bild 1–30

Måndag 27 juli 2020

Söder om Karungi öppnar sig det stora platta jordbrukslandskapet intill Torneälven öster om banan och man får en första vy bort mot älven och grannlandet i öster.  4 år
ID-nummer:  32584
Direktlänk: /bild/00032584/
Fotodatum: den 27 juli 2020
Publicerad: den 3 oktober 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den fem och en halv kilometer långa raklinje som börjar på bangården i Karungi och sträcker sig nästan ända fram till Lomkärrs gamla station går till största delen i kanten av de stora åkermarkerna ner mot bebyggelsen närmare älven.  4 år
ID-nummer:  32585
Direktlänk: /bild/00032585/
Fotodatum: den 27 juli 2020
Publicerad: den 3 oktober 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Det var skördetid i Tornedalen när jag trampade söderut i svag men i det öppna landskapet ändå märkbar motvind på de från dressinen till synes nästan oändligt långa rakorna.  4 år
ID-nummer:  32586
Direktlänk: /bild/00032586/
Fotodatum: den 27 juli 2020
Publicerad: den 3 oktober 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vid Lomkärrs gamla station hälsade jag på vid stationshuset och fick en liten pratstund med nuvarande ägare som omväxling i det annars ganska monotona dressincyklandet.  4 år
ID-nummer:  32587
Direktlänk: /bild/00032587/
Fotodatum: den 27 juli 2020
Publicerad: den 3 oktober 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Då klockan närmade sig 11 på förmiddagen och morgonen var tidig bestämde jag mig för att ta ett tidigt lunchuppehåll vid Kukkolaforsen redan på färden ner mot Haparanda. Till restaurangen alldeles intill den brusande forsen är det en knapp kilometer att gå från järnvägen, en avstickare som kan rekommenderas.  4 år
ID-nummer:  32588
Direktlänk: /bild/00032588/
Fotodatum: den 27 juli 2020
Publicerad: den 3 oktober 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
I det friskt strömmande vattnet ligger både bryggor och båtar, men hela vägen över till den finska sidan knappt 200 meter bort tar man sig inte.  4 år
ID-nummer:  32589
Direktlänk: /bild/00032589/
Fotodatum: den 27 juli 2020
Publicerad: den 3 oktober 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Efter en timmes uppehåll i Kukkola trampade jag vidare söderut mot Haparanda. Banan består fortsatt av många ganska långa raklinjer i relativt flack terräng men kortare backar förekommer och nu dominerar också skogen åter kring spåret. Här har jag efter en timmes trampande till slut nått den gamla försignalen till Haparanda.  4 år
ID-nummer:  32590
Direktlänk: /bild/00032590/
Fotodatum: den 27 juli 2020
Publicerad: den 3 oktober 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
En kilometer senare når man spårslutet vid den gamla infartssignalen till Haparanda. Banvallen fortsätter sedan ytterligare drygt 100 meter fram till det nya spåret som ansluter från väster.  4 år
ID-nummer:  32591
Direktlänk: /bild/00032591/
Fotodatum: den 27 juli 2020
Publicerad: den 3 oktober 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Dagens första mål har nåtts efter nära sju timmars färd, dock inkulderat lunchpaus och kortare raster. Till höger syns stolpen som burit den gamla infartssignalen.  4 år
ID-nummer:  32592
Direktlänk: /bild/00032592/
Fotodatum: den 27 juli 2020
Publicerad: den 3 oktober 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den nya sträckningen ansluter till den gamla så att spåret även fortsättningsvis kan passera under E4:an i samma port som tidigare. Härifrån är det omkring två kilometer in till centrala Haparanda, en promenad jag kände att jag varken hade tid eller ork att göra den här gången.  4 år
ID-nummer:  32593
Direktlänk: /bild/00032593/
Fotodatum: den 27 juli 2020
Publicerad: den 3 oktober 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!