Morjärv är den västra änden av dressinsträckan på gamla Haparandabanan, men det blev inget längre uppehåll där eftersom klockan redan passerat 19 på kvällen och jag tänkte hinna tillbaka till Vitvattnet innan det blev alltför mörkt. Med tanke på de många utförskörningarna på vägen till Morjärv kan man också lätt räkna ut att tillbakavägen kan bli aningen mera krävande när sex kilometer 16 promille medlut vänds till dito motlut. Den första milen upp till Stråkan är dock inte så väldigt kuperad men har en del sevärdheter att ta del av. Några såg vi redan i förra avsnittet, men jag passade på att stanna till några extra gånger på återfärden.
Eftersom vattnet i Stråkan håller ungefär samma nivå som i Kalixälven vid Morjärv är det alltså därefter som de stora höjdskillnaderna finns i riktning österut mot Vitvattnet. Den första stigningen på drygt 50 höjdmeter inleds på nysträckningen från 1986 förbi Räktjärv och fördelas över cirka tre kilometer spår, det rör sig med andra ord om 16 promilles lutning. Från krönet nära Galbergsträsk får man slappna av någon kilometer ner till och strax förbi Östra Flakaträsk innan den dubbelt så långa och ungefär lika branta backen upp mot tunneln tar vid. Sådana långa stigningar känns i kroppen, men med lugnt och metodiskt trampande och någon paus ibland nås faktiskt även de längsta backarnas slut till sist. Från tunneln och nästan ända fram till Vitvattnet får man så åter lägga foten på bromspedalen och låta dressinen rulla av sig själv, vid detta tillfälle genom den allt svalare och fuktigare kvällsluften strax före solnedgången.
Bilder och filmer (37)

Efter en stunds vila och efter vändning av dressinen vid spårslutet var det dags att påbörja återfärden mot Vitvattnet i kvällssolen.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Järnvägen går parallellt med landsvägen mot Kalix fram mot bron över Stryckån. Tallplantorna växer snabbt men gick att ta sig igenom utan större problem här.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Bron över Stryckån sedd från spåret i väster i kvällssolen.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Vattnet sett norrut vid brons östra landfäste.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Efter Stryckån följde det som nog var den här turens mest svårframkomliga ställe, som med visst besvär gick att komma förbi genom att skjuta dressinen framför sig på spåret.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Så är det åter dags att korsa Kalixälven på den mäktiga bron i tre spann.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Bron över Kalixälven sedd från väster, notera de breda brostöden som tidigare också bar upp en landsvägsbro parallellt med järnvägens brospann.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Utsikt norrut vid landfästet innan färden fortsatte ut på bron.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Storheten i bron visar sig tydligt när man befinner sig ute bland fackverksbalkarna och därtill har fri sikt ner i den forsande älven mellan sliprarna.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Kvällssol vid Svedjen strax nordost om bron över Kalixälven.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Ytterligare en kilometer mot nordost ungefär halvvägs till Övermorjärv öppnar sig vacker utsikt mot älven.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Strax därefter stod vattnet högt upp på banvallen och det gällde att hålla sig på spåret för att komma förbi torrskodd.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Anledningen till översvämningen var denna stiliga bäverdamm vid sidan av järnvägen.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Efter att ha passerat strax söder om byn Övermorjärv och trampat ytterligare ett par kilometer når man fram till bron över Stråkan, en av banans lite större broar.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Vattnet i Stråkan flyter norrut och är en del av Kalixälvens komplicerade vattensystem där vatten förutom genom huvudfåran från Räktfors även avvattnar sjön Räktjärv från södra änden. Förutom järnvägsbron och en modern vägbro söder om den finns också denna äldre vägbro vid samma broplats.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Järnvägsbron över Stråkan har tre spann som vilar på stöd av sten, ett fackverksspann över flodfåran i mitten och ett plåtbalksspann över vardera stranden.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Järnvägsbron över Stråkan sedd från landsvägsbron intill, växligheten runt bron gör tyvärr att den är svår att se i sin helhet.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Efter plankorsningen strax efter bron är det åter dags att rulla in på den nya sträckningen från 1980-talet och gå från slybevuxet skarvspår till helsvetsat rent spår.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Större delen av den omlagda sträckan tas upp av denna drygt två kilometer långa raklinje på vilken såväl Lillån som Furuträsket korsas på gamla Haparandabanans modernaste broar.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Mitt på sträckan finns också en djup skärning som visar på att sträckan är betydligt modernare än övriga delar.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Sjön Furuträsket korsas på en bank med en bro i västra änden. Både detta vatten och det i nyss passerade Lillån kommer från Kalixälven i Räktjärv och de förenas tids nog i Stråkan och korsar järnvägen en gång till för att sedan åter mynna i Kalixälven.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Vid Furuträsket tilltar motlutet när den första längre stigningen nu har nåtts. Redan ute på banken över sjön märks det hur spåret stiger allt högre upp från vattenytan.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Vy norrut över Furuträsket från järnvägsbanken.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Den första långa stigningen tar slut vid Galbergsträsk där det åter bär utför ner mot Östra Flakaträsk. Med foten på bromspedalen susar man plötsligt fram genom skogen av bara farten med kvällssolen i ryggen.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

I Östra Flakaträsk ligger ett sidospår kvar utan växlar vid sidan av huvudspåret som på flera andra av de äldre trafikplatserna vid banan.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Från den gamla bangården är det svagt nerför en kort sträcka innan den sex kilometer långa och branta klättringen upp mot Sockenträsktunneln börjar.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Kilometer 1236 vid foten av backen med bergssluttningen som banan sedan följer upplyst av solen.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Meter för meter tar man sig upp för bergssidan och allt vidare vidder öppnar sig mot sydväst.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Ännu var solen med på himlen, om än något dold av tunna moln.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Efter omkring 40 minuters trampande i motlut nåddes så åter hålet genom berget, Sockenträsktunneln, och redan har banan börjat luta ner mot målet i Vitvattnet.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!