Bilder och filmer (86)
Första dagens tågsätt med Hg 756 rullar in på Vänersborg C efter en kort färd från Öxnered omkring klockan tjugo i åtta på morgonen.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Tågsättet togs in på spår 2 i stället för spår 1 som skyltningen angav, ganska väntat med tanke på de ordinarie tåg som skulle angöra spår 1 i nära anslutning till vår avgång.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Många ville ta en bild på dagens bruna tåg innan avgången från Vänersborg.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Hg 756 på Vänersborg C omkring tio minuter före annonserad avgångstid. Före avgång skulle rundgång göras, men eftersom man blivit sen ner från Öxnered hade nu den tilldelade tiden för rundgång redan passerat och loket fick snällt stå kvar på spår 2 och låta ordinarie trafik använda spår 1.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Först rullade tåg 13819 mot Borås C med avgångstid 07:49 in på spår 1, denna dag i form av X12 3219.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Minuterna senare rullade tåg 3224 från Göteborg in på samma spår. Vagnen skulle återvända mot Göteborg först klockan 08.09 och tills dess var rundgång omöjlig.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vårt tåg annonserades fortsatt på spår 1 trots att det stod på spår 2 och trots att det vändande tåget från Göteborg hade ankomsttid 07:54.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Till slut kunde i alla fall Hg 756 lämna vagnarna och bege sig mot bangårdens östra ände.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Loket under pågående rundgång ska här passera under Edsvägens bro över bangården och fortsätta mot västra bangårdsänden via spår 1.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
En sista fotomöjlighet från plattformen i Vänersborg denna morgon. Så fort loket passerat var det dags för påstigning för att resan snarast möjligt skulle kunna inledas.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vid klockan tjugo över åtta kunde årets resa slutligen börja på allvar. Här passerar tåget över den öppningsbara bron över trafikkanalen vid utfarten mot Öxnered.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Tåget i kurvan efter bron på väg mot utfarten på den korta linjen mot Öxnered.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Efter ett kort stopp för påstigande i Öxnered rundade tåget stationshuset i den snäva kurvan vid platsen där Älvsborgsbanans spår tidigare korsade Norge/Vänerbanan i stationens berömda men nu bortbyggda spårkors.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
I stället får tåg mot Uddevalla gå genom ytterligare några snäva kurvor i triangelspåret längre söderut på bangården.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Tåget på väg genom triangelspåret i Öxnered på väg mot Uddevalla.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Efter knappt 20 minuters färd nalkas Uddevalla och tåget försvinner här in i den första av de två tunnlarna vid infarten från Öxnered.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Efter de två tunnlarna syns här även Bohusbanans spår från Göteborg ansluta från sin tunnel genom Kålgårdsberget.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bangården i Uddevalla har gott om spår som dessutom visar upp en ganska stor bredd när det gäller fordon på dessa.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vårt tåg höll sig på bangårdens norra sida så långt från stationshuset som skymtar vid vänster bildkant som möjligt.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Här i Uddevalla skulle nämligen ett besök vid Blå tågets verkstad göras och vårt tåg togs därför in på spår 13.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
På väg fram mot verkstaden passerades många av Skandinaviska Jernbanors uppställda fordon.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Lokomotorn Skd 220 211 stod uppställd utanför verkstaden.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Morrgan Claesson välkomnade resenärerna till verkstaden i egenskap av verkstadschef.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Flera personvagnar stod uppställda väster om verkstadsbyggnaden, närmast den tidigare NSB-vagnen B37 25647.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
B37 25647 utanför verkstaden i Uddevalla.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Interiör i B37 25647.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bangården i Uddevalla sedd från väster utanför verkstaden där det är gott om växelförbindelser åt olika håll.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Alldeles i närheten finns också ett ännu aktivt spårkors där spåret mot hamnen, här upp mot vänster, korsar ett spår mot intilliggande lastkajer ner mot vänster utanför bilden.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Lok och vagnar med verkstaden i bakgrunden, längst till vänster skymtar också det i färgschemat något avvikande tåg som snart skulle fortsätta norrut på Bohusbanan.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Hg 756 på besök i Uddevalla. Det var nu dags för avgång norrut för att hålla mötestiderna med ordinarie tåg på system M-banan mot Strömstad.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Färden norrut har påbörjats och tåget är här på väg in i Sörvikstunneln strax efter utfarten från Uddevalla.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Banan korsar sedan motorvägen som tidigare var en del av E6:an, men idag är riksväg 44.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vid Smärtungen en knapp mil utanför Uddevalla var det dags för dagens första fotokörning.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Tåget vid kilometer 97 under backning för fotokörningen.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Ett ovanligt tåg rullar norrut på Bohusbanan denna lördagsmorgon.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Hg 756 med dagens utflyktståg vid Smärtungen norr om Uddevalla.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vid Småröd finns en sträcka med modernt skarvfritt spår och nya kontaktledningsstolpar efter det stora raset på platsen i december 2006.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Här väster om järnvägen kan man också ana vissa rester av järnvägsmuseet Chateau Småröd som också drabbades av raset.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vid Saltkällan något längre norrut har man vacker utsikt mot Saltkällefjärden, en del av Gullmarsfjorden.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Aningen längre norrut på väg in mot Munkedal ser man också motorvägsbron över Örekilsälven under vilken även museijärnvägen till Munkedals hamn går.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Så passerades också Munkedals station där tågklareraren här just har gett körtillstånd vidare mot Tanum.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bruntåg på Bohusbanan med sin vackra antika kontaktledningsanläggning.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den innerplacerade utfartssignalen C 1/2 före växeln mot Lysekilsbanan vid Smedberg ger körbesked.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Växeln mot Lysekil följer direkt efter signalen och spåren ligger i stort sett kvar som på den gamla bangården här i Smedberg, en växelförbindelse i norra änden av bangården är dock borttagen.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vid plankorsningen i nordvästra änden av den gamla bangården delar sig banorna och Lysekilsbanan viker av mot sydväst, numera dock avstängd med hindertavla.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Nästa station att passera var Dingle som här var obevakad bortsett från ett par fotografer.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Järnvägen stryker fram längs bergen i östra delen av Dingle tätort och bjuder på fin utsikt västerut över samhället.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Man skulle kunna tro att det även finns en driftledningscentral här, men det är i själva verket bara utfartssignalen till linjen mot Tanum.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vid Svarteborg mitt mellan Dingle och Tanum gjordes nästa fotokörning.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
De bohusländska maskrosorna stod i full blom eller var redan överblommade den här lördagsförmiddagen.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!