Ett långvarigt och återkommande problem i trakterna av Murjek efter åskväder som lett till transmissionsfel påverkade i slutet av juli månad trafiken på Malmbanan och ledde till såväl förseningar som bussersättningar. På kvällen den 26 juli kom följderna av dessa problem samtidigt att leda till ett problematiskt läge på stationen i Gällivare då det långa nattåget 93 skulle samsas med ytterligare ett par kortare tåg inom en kort tidsrymd.
Bangården i Gällivare har sedan ombyggnaden ett plattformsspår som är uppdelat i en kortare södra del, spår 1a, och en längre norra del, spår 1b där även sommarens långa nattåg ryms. Nattåget 93 annonseras dock normalt till spår 1a och hänger därför alltid över med ett antal vagnar in på spår 1b under uppehållet. Därmed kan inte något annat tåg komma in under uppehållet och nattåget har i försenat läge mer än en kväll denna sommar försenat Inlandsbanans ankommande tåg från Östersund. Man kan tycka att nattåget bör annonseras till spår 1b så att det i händelse av störningar på det eller annat tåg inte står i vägen och låser hela plattformen, men så är inte fallet. Än så länge har det bortsett från förseningar för Inlandsbanan inte vållat några större problem. Fram tills denna kväll då ytterligare ett tåg gav sig in i leken.
Problemen som uppstod denna kväll hade säkert flera orsaker som samverkade, men nog borde det vara enklare att hantera en uppkommen situation om långa tåg annonseras till den långa plattformen och korta tåg till den korta? Om Norrtågs försenade tåg från början hade spårändrats från 1b till 1a för att man visste redan i förväg att nattåget alltid ska ha den långa plattformen så hade knuten inte uppstått och Inlandsbanans tåg hade kunnat rulla in på spår 1a. Så skulle man kunna hoppas att den nya bangården kunde fungera, så vågar man möjligen hoppas på en förbättring efter kvällens händelse?