Den första resdagen tog sin början i Stockholm tidigt på morgonen den 20 maj. Redan klockan 07.00 var det dags för Rc1 1007 att starta resan norrut från centralstationen och färden gick först till Uppsala där ett kort uppehåll gjordes för påstigande resenärer. Färden gick sedan vidare via Sala och Avesta Krylbo där ytterligare ett kort uppehåll gjordes. Uppehåll för påstigande blev det sedan också i Storvik. Därefter fortsatte färden norrut via Ockelbo och Bollnäs till Ljusdal. Här intogs nu dagens lunch på det gamla järnvägshotellet alldeles intill stationshuset.
Efter lunch fortsatte resan norrut mot Ånge där det blev ett kort uppehåll vid plattform innan tåget rullade vidare via Bräcke mot Ragunda. Här finns ett litet järnvägsmuseum inrymt i stationshuset och därför gjordes ett halvtimmeslångt uppehåll vid den gamla plattformen som finns kvar utanför stationshuset här. Dagens längsta uppehåll var det i Långsele där resenärerna under omkring två timmar fick bekanta sig med flera järnvägsrelaterade verksamheter på orten. Ett besök gjordes i lokstallet där verkstadsverksamhet med renovering och ombyggnad av järnvägsfordon pågår. VR Track bjöd på en lufttur på bangården med hjälp av liftkorgen på ett av företagets underhållsfordon. Slutligen besöktes även Sollefteå modelljärnvägsklubb som har sina lokaler i närheten av bangården.
Från Långsele är det inte långt kvar till dagens slutmål Sollefteå och färden gick nu vidare på norra delen av Ådalsbanan där banstandarden är inte den högsta. Rörelseformen var nu spärrfärd med resande eftersom målet var den ständigt obevakade driftplatsen Sollefteå. Dit nådde tåget fram vid halv sju-tiden på kvällen och en lång första resdag var till ända.