Stockholm–Sollefteå

Den första resdagen tog sin början i Stockholm tidigt på morgonen den 20 maj. Redan klockan 07.00 var det dags för Rc1 1007 att starta resan norrut från centralstationen och färden gick först till Uppsala där ett kort uppehåll gjordes för påstigande resenärer. Färden gick sedan vidare via Sala och Avesta Krylbo där ytterligare ett kort uppehåll gjordes. Uppehåll för påstigande blev det sedan också i Storvik. Därefter fortsatte färden norrut via Ockelbo och Bollnäs till Ljusdal. Här intogs nu dagens lunch på det gamla järnvägshotellet alldeles intill stationshuset.

Efter lunch fortsatte resan norrut mot Ånge där det blev ett kort uppehåll vid plattform innan tåget rullade vidare via Bräcke mot Ragunda. Här finns ett litet järnvägsmuseum inrymt i stationshuset och därför gjordes ett halvtimmeslångt uppehåll vid den gamla plattformen som finns kvar utanför stationshuset här. Dagens längsta uppehåll var det i Långsele där resenärerna under omkring två timmar fick bekanta sig med flera järnvägsrelaterade verksamheter på orten. Ett besök gjordes i lokstallet där verkstadsverksamhet med renovering och ombyggnad av järnvägsfordon pågår. VR Track bjöd på en lufttur på bangården med hjälp av liftkorgen på ett av företagets underhållsfordon. Slutligen besöktes även Sollefteå modelljärnvägsklubb som har sina lokaler i närheten av bangården.

Från Långsele är det inte långt kvar till dagens slutmål Sollefteå och färden gick nu vidare på norra delen av Ådalsbanan där banstandarden är inte den högsta. Rörelseformen var nu spärrfärd med resande eftersom målet var den ständigt obevakade driftplatsen Sollefteå. Dit nådde tåget fram vid halv sju-tiden på kvällen och en lång första resdag var till ända.

Bilder och filmer (76)
Bild 1–30

Lördag 20 maj 2017

Uppehåll för möte med ännu ett stålämneståg i Bodsjön, den första driftplatsen norr om Bräcke.  6 år
ID-nummer:  25793
Direktlänk: /bild/00025793/
Fotodatum: den 20 maj 2017
Publicerad: den 29 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Efter att driftplatsen Grötingen passerats korsas också sjön med samma namn.  6 år
ID-nummer:  25794
Direktlänk: /bild/00025794/
Fotodatum: den 20 maj 2017
Publicerad: den 29 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
I Singsån blev det möte med ett södergående godståg.  6 år
ID-nummer:  25795
Direktlänk: /bild/00025795/
Fotodatum: den 20 maj 2017
Publicerad: den 29 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Strax därefter passeras landets kortaste järnvägstunnel, den blott 17 meter långa Kälåtunneln, även kallad Lilltunneln.  6 år
ID-nummer:  25796
Direktlänk: /bild/00025796/
Fotodatum: den 20 maj 2017
Publicerad: den 29 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
I Ragunda var det inplanerat ett halvtimmeslångt uppehåll för att hinna se järnvägsmuseet i stationshuset. Här blev det ett fint välkomnande av intresserad lokalbefolkning.  6 år
ID-nummer:  25797
Direktlänk: /bild/00025797/
Fotodatum: den 20 maj 2017
Publicerad: den 29 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Tåget vid den plattform som faktiskt ännu finns kvar i Ragunda.  6 år
ID-nummer:  25798
Direktlänk: /bild/00025798/
Fotodatum: den 20 maj 2017
Publicerad: den 29 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Rc1 1007 på besök i Ragunda på eftermiddagen.  6 år
ID-nummer:  25799
Direktlänk: /bild/00025799/
Fotodatum: den 20 maj 2017
Publicerad: den 29 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Tåguppehåll i Ragunda hör till ovanligheterna numera.  6 år
ID-nummer:  25800
Direktlänk: /bild/00025800/
Fotodatum: den 20 maj 2017
Publicerad: den 29 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Uppehåll i Ragunda i stekande försommarsol.  6 år
ID-nummer:  23376
Direktlänk: /bild/00023376/
Fotodatum: den 20 maj 2017
Publicerad: den 29 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Museets öppettider var noga anpassade efter vårt tågs tidtabell denna dag.  6 år
ID-nummer:  25801
Direktlänk: /bild/00025801/
Fotodatum: den 20 maj 2017
Publicerad: den 29 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Uppehållet styrdes också, som alltid på en godstågstät bana som denna, av andra tågs tidtabeller. Här passerar ett godståg söderut.  6 år
ID-nummer:  25802
Direktlänk: /bild/00025802/
Fotodatum: den 20 maj 2017
Publicerad: den 29 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Så blev det dags för oss att börja stiga på för den fortsatta färden mot Långsele.  6 år
ID-nummer:  25803
Direktlänk: /bild/00025803/
Fotodatum: den 20 maj 2017
Publicerad: den 29 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Strax efter Ragunda passeras Indalsälven på en stor bro. Intill den finns den ursprungliga järnvägsbron från 1885.  6 år
ID-nummer:  25804
Direktlänk: /bild/00025804/
Fotodatum: den 20 maj 2017
Publicerad: den 29 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vid fyratiden hade tåget nått fram till Långsele där det var dags för ett längre uppehåll för att se på olika verksamheter på orten.  6 år
ID-nummer:  25805
Direktlänk: /bild/00025805/
Fotodatum: den 20 maj 2017
Publicerad: den 29 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Tåget har stannat framför stationshuset i Långsele.  6 år
ID-nummer:  25806
Direktlänk: /bild/00025806/
Fotodatum: den 20 maj 2017
Publicerad: den 29 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Tåget utanför stationshuset denna varma majdag. 1  6 år
ID-nummer:  25807
Direktlänk: /bild/00025807/
Fotodatum: den 20 maj 2017
Publicerad: den 29 januari 2019
#1 Micael Lindgren, 24 mars 2019, 10:50
Du fick med mig på en bild, bara ryggen men ändå.
Orange lok med brunt tåg i Långsele på eftermiddagen.  6 år
ID-nummer:  25808
Direktlänk: /bild/00025808/
Fotodatum: den 20 maj 2017
Publicerad: den 29 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
I lokstallet är det full verksamhet med reparationer och ombyggnader av järnvägsfordon. Här syns en modern kompakt motor.  6 år
ID-nummer:  25810
Direktlänk: /bild/00025810/
Fotodatum: den 20 maj 2017
Publicerad: den 29 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
En V5:a ska få en ny motor, en motor som onekligen ser liten ut men som ska räcka till.  6 år
ID-nummer:  25809
Direktlänk: /bild/00025809/
Fotodatum: den 20 maj 2017
Publicerad: den 29 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
MY 1134 står inne för renovering av ytskiktet.  6 år
ID-nummer:  25811
Direktlänk: /bild/00025811/
Fotodatum: den 20 maj 2017
Publicerad: den 29 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Ett motorblock modell större står uppställt på en vagn i en annan del av lokstallet.  6 år
ID-nummer:  25812
Direktlänk: /bild/00025812/
Fotodatum: den 20 maj 2017
Publicerad: den 29 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Utanför stallet står lok med olika behov och i olika stadier i livscykeln.  6 år
ID-nummer:  25813
Direktlänk: /bild/00025813/
Fotodatum: den 20 maj 2017
Publicerad: den 29 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Railcares TMZ 1407 och Hector Rails 942.002 i stallet i Långsele.  6 år
ID-nummer:  25814
Direktlänk: /bild/00025814/
Fotodatum: den 20 maj 2017
Publicerad: den 29 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Apropå Hector Rail gled detta tåg förbi Långsele i ett för många obevakat ögonblick.  6 år
ID-nummer:  25815
Direktlänk: /bild/00025815/
Fotodatum: den 20 maj 2017
Publicerad: den 29 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Hos VR Track siktar man mot skyarna och bjöd de besökarna på en lufttur.  6 år
ID-nummer:  25822
Direktlänk: /bild/00025822/
Fotodatum: den 20 maj 2017
Publicerad: den 29 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Det är med viss respekt man närmar sig den kontaktledning som hängde över spåret maskinen stod på.  6 år
ID-nummer:  25816
Direktlänk: /bild/00025816/
Fotodatum: den 20 maj 2017
Publicerad: den 29 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Långsele station sedd lite från ovan.  6 år
ID-nummer:  25817
Direktlänk: /bild/00025817/
Fotodatum: den 20 maj 2017
Publicerad: den 29 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Östra delen av bangården med utfarterna mot Mellansel och Sollefteå.  6 år
ID-nummer:  25818
Direktlänk: /bild/00025818/
Fotodatum: den 20 maj 2017
Publicerad: den 29 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Lokstallet sett från liftkorgen.  6 år
ID-nummer:  25819
Direktlänk: /bild/00025819/
Fotodatum: den 20 maj 2017
Publicerad: den 29 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Fler diesellok gick att finna på bangården öster om lokstallet.  6 år
ID-nummer:  25820
Direktlänk: /bild/00025820/
Fotodatum: den 20 maj 2017
Publicerad: den 29 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bild 61–76