Stockholm–Sollefteå

Den första resdagen tog sin början i Stockholm tidigt på morgonen den 20 maj. Redan klockan 07.00 var det dags för Rc1 1007 att starta resan norrut från centralstationen och färden gick först till Uppsala där ett kort uppehåll gjordes för påstigande resenärer. Färden gick sedan vidare via Sala och Avesta Krylbo där ytterligare ett kort uppehåll gjordes. Uppehåll för påstigande blev det sedan också i Storvik. Därefter fortsatte färden norrut via Ockelbo och Bollnäs till Ljusdal. Här intogs nu dagens lunch på det gamla järnvägshotellet alldeles intill stationshuset.

Efter lunch fortsatte resan norrut mot Ånge där det blev ett kort uppehåll vid plattform innan tåget rullade vidare via Bräcke mot Ragunda. Här finns ett litet järnvägsmuseum inrymt i stationshuset och därför gjordes ett halvtimmeslångt uppehåll vid den gamla plattformen som finns kvar utanför stationshuset här. Dagens längsta uppehåll var det i Långsele där resenärerna under omkring två timmar fick bekanta sig med flera järnvägsrelaterade verksamheter på orten. Ett besök gjordes i lokstallet där verkstadsverksamhet med renovering och ombyggnad av järnvägsfordon pågår. VR Track bjöd på en lufttur på bangården med hjälp av liftkorgen på ett av företagets underhållsfordon. Slutligen besöktes även Sollefteå modelljärnvägsklubb som har sina lokaler i närheten av bangården.

Från Långsele är det inte långt kvar till dagens slutmål Sollefteå och färden gick nu vidare på norra delen av Ådalsbanan där banstandarden är inte den högsta. Rörelseformen var nu spärrfärd med resande eftersom målet var den ständigt obevakade driftplatsen Sollefteå. Dit nådde tåget fram vid halv sju-tiden på kvällen och en lång första resdag var till ända.

Bilder och filmer (76)

Lördag 20 maj 2017

Ett motorblock modell större står uppställt på en vagn i en annan del av lokstallet. 20 dgr
ID-nummer:  25812
Direktlänk: /bild/00025812/
Fotodatum: den 20 maj 2017
Publicerad: den 29 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Utanför stallet står lok med olika behov och i olika stadier i livscykeln. 20 dgr
ID-nummer:  25813
Direktlänk: /bild/00025813/
Fotodatum: den 20 maj 2017
Publicerad: den 29 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Railcares TMZ 1407 och Hector Rails 942.002 i stallet i Långsele. 20 dgr
ID-nummer:  25814
Direktlänk: /bild/00025814/
Fotodatum: den 20 maj 2017
Publicerad: den 29 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Apropå Hector Rail gled detta tåg förbi Långsele i ett för många obevakat ögonblick. 20 dgr
ID-nummer:  25815
Direktlänk: /bild/00025815/
Fotodatum: den 20 maj 2017
Publicerad: den 29 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Hos VR Track siktar man mot skyarna och bjöd de besökarna på en lufttur. 20 dgr
ID-nummer:  25822
Direktlänk: /bild/00025822/
Fotodatum: den 20 maj 2017
Publicerad: den 29 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Det är med viss respekt man närmar sig den kontaktledning som hängde över spåret maskinen stod på. 20 dgr
ID-nummer:  25816
Direktlänk: /bild/00025816/
Fotodatum: den 20 maj 2017
Publicerad: den 29 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Långsele station sedd lite från ovan. 20 dgr
ID-nummer:  25817
Direktlänk: /bild/00025817/
Fotodatum: den 20 maj 2017
Publicerad: den 29 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Östra delen av bangården med utfarterna mot Mellansel och Sollefteå. 20 dgr
ID-nummer:  25818
Direktlänk: /bild/00025818/
Fotodatum: den 20 maj 2017
Publicerad: den 29 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Lokstallet sett från liftkorgen. 20 dgr
ID-nummer:  25819
Direktlänk: /bild/00025819/
Fotodatum: den 20 maj 2017
Publicerad: den 29 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Fler diesellok gick att finna på bangården öster om lokstallet. 20 dgr
ID-nummer:  25820
Direktlänk: /bild/00025820/
Fotodatum: den 20 maj 2017
Publicerad: den 29 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Nere på plattformen väntade fler i eftermiddagssolen. 20 dgr
ID-nummer:  25821
Direktlänk: /bild/00025821/
Fotodatum: den 20 maj 2017
Publicerad: den 29 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
På väg till den sista aktiviteten under uppehållet passerades dessa vrakdelar efter MZ 1455 bakom lokstallet. 20 dgr
ID-nummer:  25823
Direktlänk: /bild/00025823/
Fotodatum: den 20 maj 2017
Publicerad: den 29 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Även den sista delen av loket finns intill, plockad på delar. 20 dgr
ID-nummer:  25824
Direktlänk: /bild/00025824/
Fotodatum: den 20 maj 2017
Publicerad: den 29 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den gamla ställverkspanelen från Kramfors finns hos Sollefteå modelljärnvägsklubb som också förärades ett besök här i Långsele. 20 dgr
ID-nummer:  25837
Direktlänk: /bild/00025837/
Fotodatum: den 20 maj 2017
Publicerad: den 29 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Forsmo station finns i verkligheten inte så långt borta men passeras inte på den här resan annat än i modell. 20 dgr
ID-nummer:  25825
Direktlänk: /bild/00025825/
Fotodatum: den 20 maj 2017
Publicerad: den 29 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Ett godståg på Svartliens station. 20 dgr
ID-nummer:  25826
Direktlänk: /bild/00025826/
Fotodatum: den 20 maj 2017
Publicerad: den 29 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Något ånglok fanns inte på programmet för den här resan, men här mötte vi ändå minst ett. 20 dgr
ID-nummer:  25827
Direktlänk: /bild/00025827/
Fotodatum: den 20 maj 2017
Publicerad: den 29 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Så var det dags att lämna Långsele. Efter en del försening slog signalen vid stationshuset slutligen om till kör vid 18.10-tiden och resan kunde fortsätta mot Sollefteå. 20 dgr
ID-nummer:  25828
Direktlänk: /bild/00025828/
Fotodatum: den 20 maj 2017
Publicerad: den 29 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Här lämnade vi nu det som numera kallas Stambanan genom övre Norrland för att fortsätta på nordligaste delen av det som ursprungligen kallades Stambanan genom Norrland fram till Sollefteå och som numera är en del av Ådalsbanan. 20 dgr
ID-nummer:  25829
Direktlänk: /bild/00025829/
Fotodatum: den 20 maj 2017
Publicerad: den 29 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vid utfarten från Långsele syns Hjälta kraftverk i Faxälven som tar älvens hela återstående fallhöjd ner till sammanflödet med Ångermanälven. 20 dgr
ID-nummer:  25830
Direktlänk: /bild/00025830/
Fotodatum: den 20 maj 2017
Publicerad: den 29 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Tåget i den tvära kurvan där banan rundar kraftverket. 20 dgr
ID-nummer:  25831
Direktlänk: /bild/00025831/
Fotodatum: den 20 maj 2017
Publicerad: den 29 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Ådalsbanan följer den torrlagda Faxälvens södra sida medan stambanan följer den norra. I en av de många stora kraftledningsgatorna ser vi här stambanan passera genom jordbrukslandskapet på andra sidan älven. 20 dgr
ID-nummer:  25832
Direktlänk: /bild/00025832/
Fotodatum: den 20 maj 2017
Publicerad: den 29 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Stambanans bangård i Österås ligger i den branta sluttningen norr om Faxälven intill sammanflödet med Ångermanälven. Längst upp på berget skymtar också det gamla sanatoriet. 20 dgr
ID-nummer:  25833
Direktlänk: /bild/00025833/
Fotodatum: den 20 maj 2017
Publicerad: den 29 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Framåt halv sju-tiden på kvällen rullade vi så slutligen in mot dagens slutmål Sollefteå. 20 dgr
ID-nummer:  25834
Direktlänk: /bild/00025834/
Fotodatum: den 20 maj 2017
Publicerad: den 29 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Som tänkt slutpunkt för stambanan fick Sollefteå ett stort stationshus i tegel. 20 dgr
ID-nummer:  25835
Direktlänk: /bild/00025835/
Fotodatum: den 20 maj 2017
Publicerad: den 29 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Första dagens resa med Rc1 1007 har nått sitt slut. 20 dgr
ID-nummer:  25836
Direktlänk: /bild/00025836/
Fotodatum: den 20 maj 2017
Publicerad: den 29 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!