Bilder och filmer (76)

Bland destinationerna på Stockholm C denna morgon var det några som stack ut. Tåg till Ragunda, Långsele och Sollefteå ser man inte så ofta.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Det var helt klart läge att fotografera de ovanliga destinationerna på skylten.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Tåget med Rc1 1007 främst inför avgång från spår 6.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Uppehåll på spår 1 i Uppsala omkring 20 minuter före åtta på morgonen.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Huvudsignalen U 232 ger körsignal och det är dags att resa vidare längs den gamla Norra stambanan mot Sala och Krylbo.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Ett kort uppehåll gjordes på spår 3 i Avesta Krylbo.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Orange lok utanför den stora stationsbyggnaden i Krylbo.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Vid Krylbo viker Norra stambanan av norrut i en tvär kurva ut från bangården.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Strax därefter öppnar sig detta landskap av gamla och nya järnvägsbroar och rester av en dito.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

I Dalgränsen blev det dags att gå in på sidan för ett tågmöte.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Det var ett av Tåg i Bergslagens tåg som snart susade förbi och därmed också blev avbildat ett flertal gånger.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Uppehåll för resandeutbyte, naturligtvis mest påstigande, i Storvik framåt halv tio-tiden på förmiddagen.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Tåget vid plattformen i Storvik.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

På väg ut från Storvik blev det viss slalomkörning för att fortsätta på stambanan mot Ockelbo.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

I Ockelbo var det åter dags för möte, den här gången med ett södergående stålämneståg.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Ett kort stopp gjordes också i Kilafors där bangården har förändrats en hel del i samband med upprustningen av banan mot Söderhamn.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Vid kvart över elva-tiden var tåget så framme i Ljusdal där det blev uppehåll för lunch.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Tåget vid plattform på spår 2 i Ljusdal.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Lunchen intogs i det gamla järnvägshotellet omedelbart norr om stationshuset.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Det gamla järnvägshotellet är en anrik byggnad där det lönar sig att även titta upp i taket.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Det hann sola upp under lunchen och Rc1 1007 stod och glänste vid plattformen.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Orange besök i Ljusdal vid lunchtid.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

En stilig lokförare i ett stiligt lok.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

SJK-tåget tillsammans med en Regina-motorvagn under lunchuppehållet i Ljusdal.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Resan rullade på fint norrut, men i den långa infartskurvan till Ånge blev det en stunds stopp vid röd signal.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Vi blev insläppta efter en stund till denna stora bangård som snart ska genomgå en stor ombyggnad av kontaktledningsanläggningen.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

En kort bensträckare blev det tid för även här vid halv två-tiden.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

På väg ut från Ånge gick tåget via "Slalom", vilket gav goda möjligheter att studera rangerbangårdens många olika delar.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Infartsbangården sedd vid passage av rangervallen, här fortsatte vi dock tillbaka mot ordinarie utfarten mot Moradal och Bräcke.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Bräcke passerades utan uppehåll, varefter färden fortsatte ut på Stambanan genom övre Norrland mot Långsele.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Uppehåll för möte med ännu ett stålämneståg i Bodsjön, den första driftplatsen norr om Bräcke.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Efter att driftplatsen Grötingen passerats korsas också sjön med samma namn.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

I Singsån blev det möte med ett södergående godståg.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Strax därefter passeras landets kortaste järnvägstunnel, den blott 17 meter långa Kälåtunneln, även kallad Lilltunneln.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

I Ragunda var det inplanerat ett halvtimmeslångt uppehåll för att hinna se järnvägsmuseet i stationshuset. Här blev det ett fint välkomnande av intresserad lokalbefolkning.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Tåget vid den plattform som faktiskt ännu finns kvar i Ragunda.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Rc1 1007 på besök i Ragunda på eftermiddagen.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Tåguppehåll i Ragunda hör till ovanligheterna numera.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Uppehåll i Ragunda i stekande försommarsol.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Museets öppettider var noga anpassade efter vårt tågs tidtabell denna dag.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Uppehållet styrdes också, som alltid på en godstågstät bana som denna, av andra tågs tidtabeller. Här passerar ett godståg söderut.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Så blev det dags för oss att börja stiga på för den fortsatta färden mot Långsele.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Strax efter Ragunda passeras Indalsälven på en stor bro. Intill den finns den ursprungliga järnvägsbron från 1885.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Vid fyratiden hade tåget nått fram till Långsele där det var dags för ett längre uppehåll för att se på olika verksamheter på orten.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Tåget har stannat framför stationshuset i Långsele.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Tåget utanför stationshuset denna varma majdag.
1
4 år
#1 Micael Lindgren, 24 mars 2019, 10:50
Du fick med mig på en bild, bara ryggen men ändå.

Orange lok med brunt tåg i Långsele på eftermiddagen.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

I lokstallet är det full verksamhet med reparationer och ombyggnader av järnvägsfordon. Här syns en modern kompakt motor.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

En V5:a ska få en ny motor, en motor som onekligen ser liten ut men som ska räcka till.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

MY 1134 står inne för renovering av ytskiktet.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!