Stockholm–Sollefteå

Den första resdagen tog sin början i Stockholm tidigt på morgonen den 20 maj. Redan klockan 07.00 var det dags för Rc1 1007 att starta resan norrut från centralstationen och färden gick först till Uppsala där ett kort uppehåll gjordes för påstigande resenärer. Färden gick sedan vidare via Sala och Avesta Krylbo där ytterligare ett kort uppehåll gjordes. Uppehåll för påstigande blev det sedan också i Storvik. Därefter fortsatte färden norrut via Ockelbo och Bollnäs till Ljusdal. Här intogs nu dagens lunch på det gamla järnvägshotellet alldeles intill stationshuset.

Efter lunch fortsatte resan norrut mot Ånge där det blev ett kort uppehåll vid plattform innan tåget rullade vidare via Bräcke mot Ragunda. Här finns ett litet järnvägsmuseum inrymt i stationshuset och därför gjordes ett halvtimmeslångt uppehåll vid den gamla plattformen som finns kvar utanför stationshuset här. Dagens längsta uppehåll var det i Långsele där resenärerna under omkring två timmar fick bekanta sig med flera järnvägsrelaterade verksamheter på orten. Ett besök gjordes i lokstallet där verkstadsverksamhet med renovering och ombyggnad av järnvägsfordon pågår. VR Track bjöd på en lufttur på bangården med hjälp av liftkorgen på ett av företagets underhållsfordon. Slutligen besöktes även Sollefteå modelljärnvägsklubb som har sina lokaler i närheten av bangården.

Från Långsele är det inte långt kvar till dagens slutmål Sollefteå och färden gick nu vidare på norra delen av Ådalsbanan där banstandarden är inte den högsta. Rörelseformen var nu spärrfärd med resande eftersom målet var den ständigt obevakade driftplatsen Sollefteå. Dit nådde tåget fram vid halv sju-tiden på kvällen och en lång första resdag var till ända.

Bilder och filmer (76)

Lördag 20 maj 2017

Bland destinationerna på Stockholm C denna morgon var det några som stack ut. Tåg till Ragunda, Långsele och Sollefteå ser man inte så ofta. 1 år
ID-nummer:  25764
Direktlänk: /bild/00025764/
Fotodatum: den 20 maj 2017
Publicerad: den 29 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Det var helt klart läge att fotografera de ovanliga destinationerna på skylten. 1 år
ID-nummer:  25765
Direktlänk: /bild/00025765/
Fotodatum: den 20 maj 2017
Publicerad: den 29 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Tåget med Rc1 1007 främst inför avgång från spår 6. 1 år
ID-nummer:  25766
Direktlänk: /bild/00025766/
Fotodatum: den 20 maj 2017
Publicerad: den 29 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Uppehåll på spår 1 i Uppsala omkring 20 minuter före åtta på morgonen. 1 år
ID-nummer:  25767
Direktlänk: /bild/00025767/
Fotodatum: den 20 maj 2017
Publicerad: den 29 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Huvudsignalen U 232 ger körsignal och det är dags att resa vidare längs den gamla Norra stambanan mot Sala och Krylbo. 1 år
ID-nummer:  25768
Direktlänk: /bild/00025768/
Fotodatum: den 20 maj 2017
Publicerad: den 29 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Ett kort uppehåll gjordes på spår 3 i Avesta Krylbo. 1 år
ID-nummer:  25769
Direktlänk: /bild/00025769/
Fotodatum: den 20 maj 2017
Publicerad: den 29 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Orange lok utanför den stora stationsbyggnaden i Krylbo. 1 år
ID-nummer:  25770
Direktlänk: /bild/00025770/
Fotodatum: den 20 maj 2017
Publicerad: den 29 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vid Krylbo viker Norra stambanan av norrut i en tvär kurva ut från bangården. 1 år
ID-nummer:  25771
Direktlänk: /bild/00025771/
Fotodatum: den 20 maj 2017
Publicerad: den 29 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Strax därefter öppnar sig detta landskap av gamla och nya järnvägsbroar och rester av en dito. 1 år
ID-nummer:  25772
Direktlänk: /bild/00025772/
Fotodatum: den 20 maj 2017
Publicerad: den 29 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
I Dalgränsen blev det dags att gå in på sidan för ett tågmöte. 1 år
ID-nummer:  25773
Direktlänk: /bild/00025773/
Fotodatum: den 20 maj 2017
Publicerad: den 29 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Det var ett av Tåg i Bergslagens tåg som snart susade förbi och därmed också blev avbildat ett flertal gånger. 1 år
ID-nummer:  25774
Direktlänk: /bild/00025774/
Fotodatum: den 20 maj 2017
Publicerad: den 29 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Uppehåll för resandeutbyte, naturligtvis mest påstigande, i Storvik framåt halv tio-tiden på förmiddagen. 1 år
ID-nummer:  25775
Direktlänk: /bild/00025775/
Fotodatum: den 20 maj 2017
Publicerad: den 29 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Tåget vid plattformen i Storvik. 1 år
ID-nummer:  25776
Direktlänk: /bild/00025776/
Fotodatum: den 20 maj 2017
Publicerad: den 29 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
På väg ut från Storvik blev det viss slalomkörning för att fortsätta på stambanan mot Ockelbo. 1 år
ID-nummer:  25777
Direktlänk: /bild/00025777/
Fotodatum: den 20 maj 2017
Publicerad: den 29 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
I Ockelbo var det åter dags för möte, den här gången med ett södergående stålämneståg. 1 år
ID-nummer:  25778
Direktlänk: /bild/00025778/
Fotodatum: den 20 maj 2017
Publicerad: den 29 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Ett kort stopp gjordes också i Kilafors där bangården har förändrats en hel del i samband med upprustningen av banan mot Söderhamn. 1 år
ID-nummer:  25779
Direktlänk: /bild/00025779/
Fotodatum: den 20 maj 2017
Publicerad: den 29 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vid kvart över elva-tiden var tåget så framme i Ljusdal där det blev uppehåll för lunch. 1 år
ID-nummer:  25780
Direktlänk: /bild/00025780/
Fotodatum: den 20 maj 2017
Publicerad: den 29 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Tåget vid plattform på spår 2 i Ljusdal. 1 år
ID-nummer:  25781
Direktlänk: /bild/00025781/
Fotodatum: den 20 maj 2017
Publicerad: den 29 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Lunchen intogs i det gamla järnvägshotellet omedelbart norr om stationshuset. 1 år
ID-nummer:  25782
Direktlänk: /bild/00025782/
Fotodatum: den 20 maj 2017
Publicerad: den 29 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Det gamla järnvägshotellet är en anrik byggnad där det lönar sig att även titta upp i taket. 1 år
ID-nummer:  25783
Direktlänk: /bild/00025783/
Fotodatum: den 20 maj 2017
Publicerad: den 29 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Det hann sola upp under lunchen och Rc1 1007 stod och glänste vid plattformen. 1 år
ID-nummer:  25784
Direktlänk: /bild/00025784/
Fotodatum: den 20 maj 2017
Publicerad: den 29 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Orange besök i Ljusdal vid lunchtid. 1 år
ID-nummer:  25785
Direktlänk: /bild/00025785/
Fotodatum: den 20 maj 2017
Publicerad: den 29 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
En stilig lokförare i ett stiligt lok. 1 år
ID-nummer:  25786
Direktlänk: /bild/00025786/
Fotodatum: den 20 maj 2017
Publicerad: den 29 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
SJK-tåget tillsammans med en Regina-motorvagn under lunchuppehållet i Ljusdal. 1 år
ID-nummer:  22686
Direktlänk: /bild/00022686/
Fotodatum: den 20 maj 2017
Publicerad: den 29 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Resan rullade på fint norrut, men i den långa infartskurvan till Ånge blev det en stunds stopp vid röd signal. 1 år
ID-nummer:  25787
Direktlänk: /bild/00025787/
Fotodatum: den 20 maj 2017
Publicerad: den 29 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vi blev insläppta efter en stund till denna stora bangård som snart ska genomgå en stor ombyggnad av kontaktledningsanläggningen. 1 år
ID-nummer:  25788
Direktlänk: /bild/00025788/
Fotodatum: den 20 maj 2017
Publicerad: den 29 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
En kort bensträckare blev det tid för även här vid halv två-tiden. 1 år
ID-nummer:  25789
Direktlänk: /bild/00025789/
Fotodatum: den 20 maj 2017
Publicerad: den 29 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
På väg ut från Ånge gick tåget via "Slalom", vilket gav goda möjligheter att studera rangerbangårdens många olika delar. 1 år
ID-nummer:  25790
Direktlänk: /bild/00025790/
Fotodatum: den 20 maj 2017
Publicerad: den 29 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Infartsbangården sedd vid passage av rangervallen, här fortsatte vi dock tillbaka mot ordinarie utfarten mot Moradal och Bräcke. 1 år
ID-nummer:  25791
Direktlänk: /bild/00025791/
Fotodatum: den 20 maj 2017
Publicerad: den 29 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bräcke passerades utan uppehåll, varefter färden fortsatte ut på Stambanan genom övre Norrland mot Långsele. 1 år
ID-nummer:  25792
Direktlänk: /bild/00025792/
Fotodatum: den 20 maj 2017
Publicerad: den 29 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Uppehåll för möte med ännu ett stålämneståg i Bodsjön, den första driftplatsen norr om Bräcke. 1 år
ID-nummer:  25793
Direktlänk: /bild/00025793/
Fotodatum: den 20 maj 2017
Publicerad: den 29 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Efter att driftplatsen Grötingen passerats korsas också sjön med samma namn. 1 år
ID-nummer:  25794
Direktlänk: /bild/00025794/
Fotodatum: den 20 maj 2017
Publicerad: den 29 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
I Singsån blev det möte med ett södergående godståg. 1 år
ID-nummer:  25795
Direktlänk: /bild/00025795/
Fotodatum: den 20 maj 2017
Publicerad: den 29 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Strax därefter passeras landets kortaste järnvägstunnel, den blott 17 meter långa Kälåtunneln, även kallad Lilltunneln. 1 år
ID-nummer:  25796
Direktlänk: /bild/00025796/
Fotodatum: den 20 maj 2017
Publicerad: den 29 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
I Ragunda var det inplanerat ett halvtimmeslångt uppehåll för att hinna se järnvägsmuseet i stationshuset. Här blev det ett fint välkomnande av intresserad lokalbefolkning. 1 år
ID-nummer:  25797
Direktlänk: /bild/00025797/
Fotodatum: den 20 maj 2017
Publicerad: den 29 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Tåget vid den plattform som faktiskt ännu finns kvar i Ragunda. 1 år
ID-nummer:  25798
Direktlänk: /bild/00025798/
Fotodatum: den 20 maj 2017
Publicerad: den 29 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Rc1 1007 på besök i Ragunda på eftermiddagen. 1 år
ID-nummer:  25799
Direktlänk: /bild/00025799/
Fotodatum: den 20 maj 2017
Publicerad: den 29 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Tåguppehåll i Ragunda hör till ovanligheterna numera. 1 år
ID-nummer:  25800
Direktlänk: /bild/00025800/
Fotodatum: den 20 maj 2017
Publicerad: den 29 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Uppehåll i Ragunda i stekande försommarsol. 1 år
ID-nummer:  23376
Direktlänk: /bild/00023376/
Fotodatum: den 20 maj 2017
Publicerad: den 29 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Museets öppettider var noga anpassade efter vårt tågs tidtabell denna dag. 1 år
ID-nummer:  25801
Direktlänk: /bild/00025801/
Fotodatum: den 20 maj 2017
Publicerad: den 29 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Uppehållet styrdes också, som alltid på en godstågstät bana som denna, av andra tågs tidtabeller. Här passerar ett godståg söderut. 1 år
ID-nummer:  25802
Direktlänk: /bild/00025802/
Fotodatum: den 20 maj 2017
Publicerad: den 29 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Så blev det dags för oss att börja stiga på för den fortsatta färden mot Långsele. 1 år
ID-nummer:  25803
Direktlänk: /bild/00025803/
Fotodatum: den 20 maj 2017
Publicerad: den 29 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Strax efter Ragunda passeras Indalsälven på en stor bro. Intill den finns den ursprungliga järnvägsbron från 1885. 1 år
ID-nummer:  25804
Direktlänk: /bild/00025804/
Fotodatum: den 20 maj 2017
Publicerad: den 29 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vid fyratiden hade tåget nått fram till Långsele där det var dags för ett längre uppehåll för att se på olika verksamheter på orten. 1 år
ID-nummer:  25805
Direktlänk: /bild/00025805/
Fotodatum: den 20 maj 2017
Publicerad: den 29 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Tåget har stannat framför stationshuset i Långsele. 1 år
ID-nummer:  25806
Direktlänk: /bild/00025806/
Fotodatum: den 20 maj 2017
Publicerad: den 29 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Tåget utanför stationshuset denna varma majdag. 1 1 år
ID-nummer:  25807
Direktlänk: /bild/00025807/
Fotodatum: den 20 maj 2017
Publicerad: den 29 januari 2019
#1 Micael Lindgren, 24 mars 2019, 10:50
Du fick med mig på en bild, bara ryggen men ändå.
Orange lok med brunt tåg i Långsele på eftermiddagen. 1 år
ID-nummer:  25808
Direktlänk: /bild/00025808/
Fotodatum: den 20 maj 2017
Publicerad: den 29 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
I lokstallet är det full verksamhet med reparationer och ombyggnader av järnvägsfordon. Här syns en modern kompakt motor. 1 år
ID-nummer:  25810
Direktlänk: /bild/00025810/
Fotodatum: den 20 maj 2017
Publicerad: den 29 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
En V5:a ska få en ny motor, en motor som onekligen ser liten ut men som ska räcka till. 1 år
ID-nummer:  25809
Direktlänk: /bild/00025809/
Fotodatum: den 20 maj 2017
Publicerad: den 29 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
MY 1134 står inne för renovering av ytskiktet. 1 år
ID-nummer:  25811
Direktlänk: /bild/00025811/
Fotodatum: den 20 maj 2017
Publicerad: den 29 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bild 51–76