Bilder och filmer (30)

På godsspåren rådde fredagslugn med några uppställda tågsätt.
9 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Vårt tåg på spår 6.
9 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

På spår 2 och 3 stod ett par Reginamotorvagnar. Till höger skyltades tåg 8925 som vi skulle ha mött i Åmotfors men tåget är ett strandat SJ-tåg, till vänster tåg 18998 från Åmål mot Karlstad.
9 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Tågpersonalen passade på att ta en gruppbild under väntan på vidare besked.
9 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Tåg 19430 från Göteborg Kville mot Karlstad ankommer västerifrån vid halv åtta-tiden.
9 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

När tåg 8964 kom in från Sunne och dessutom tog upp folk för att fortsätta mot Karlstad klarnade plötsligt läget: Sträckan Kil–Karlstad var i själva verket farbar men inte för elfordon, dieselfordon som detta kunde dock köra.
9 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Nu började idéerna spruta. Blickarna föll på den T44 som stod parkerad på bangården och det konstaterades att det fanns avtal mellan Nässjöföreningen och Green Cargo som kunde komma till nytta. Efter ett antal telefonsamtal var det klart att loket kunde användas och efter ytterligare samtal också att vi kunde få köra in till Karlstad med vårt tåg.
9 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Strax före klockan 20 ankom tåg 372 från Göteborg mot Karlstad något försenat.
9 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Tåg 372 kom naturligtvis inte heller längre än till Kil, men nu var det dags att sätta igång planen för vår fortsatta resa. Dags att hämta T44 349.
9 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Tåg 9010 från Göteborg Skandiahamnen mot Karlstad. rullar in i Kil.
9 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Snart blev det fart på T44:an.
9 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Efter en stund närmade sig hjälpen ännu mer.
9 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Många glada miner på plattformen till vänster, något mer fundersamma sådana på plattformen till höger.
9 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Dieselloket kopplas till Da-loket, dags att ta plats för avgång.
9 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

T44 349 och Da 941 tillsammans i kvälssolen i Kil.
9 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Efter nästan en och en halv timme i Kil började vi vid kvart i nio-tiden rulla mot Karlstad. Nu om inte förr höjdes många förvånade ögon vid SJ:s tåg som ännu inte kommit iväg mot Stockholm.
9 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Det var en intressant känsla att lämna Kil och flertalet strandade eltåg bakom sig i ett gammalt bruntåg!
9 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Grönt ljus i utfarten mot Karlstad och bra pådrag i loket.
9 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

På den korta linjen mellan Kil och Stenåsen passeras Kils omformarstation.
9 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Vid Y-driftplaten Stenåsen kommer man ut på det nya dubbelspåret.
9 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Det blev ytterligare ett stopp i väntan på grön signal genom driftplatsen Klingerud i andra änden av dubbelspåret.
9 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Färd genom ett vackert försommargrönt jordbrukslandskap i kvällssol mellan Kil och Karlstad.
9 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Mötesdriftplatsen Skåre passerades.
9 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

På väg in i Karlstad passerades platsen som stått i centrum för en del av dagens problem. Tittar man noga ser man att en av hjälpkraftens ledningar hänger ner mot marken på stolpen till höger omedelbart norr om växeln mot Skoghall.
9 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Så kunde vi slutligen rulla över Klarälvens västra gren och blicka mot Karlstads domkyrka.
9 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Vid kvart över nio rullade vi i sista stund in mot dagsmålet för att hinna se den berömda solen i Karlstad.
9 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

På rull in på spår 2 i Karlstad med säckspåret 20 längst till vänster och spår 1b på andra sidan plattformen.
9 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

På spår 1b stod ett loktåg med Rc6 1410 främst, naturligtvis med fällda strömavtagare.
9 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Framför stationshuset växlades vi in på spår 1a. Ankomsten väckte åter viss uppmärksamhet och föranledde ett utrop om att problemen trots det inkommande tåget inte var lösta!
9 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Klockan tjugo minuter över nio på kvällen var vi framme vid slutmålet för dagen, drygt två timmar försenade. Trots detta var det många glada miner bland resenärerna efter den kreativitet och handlingskraft som tågpersonalen visat prov på som gjorde att vi kunde resa med våra vagnar hela vägen. Dagen blev inte precis så som vi hade tänkt oss den, men precis så bra som den kunde bli under rådande förhållanden.
9 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!