Bilder och filmer (28)

Solen strålade precis som den bör över Karlstad på den andra resdagens morgon. Redan vid 07.10-tiden var det liv och rörelse vid stationen eftersom det utöver vårt tåg med avgångstid 07.35 skulle avgå dels ett SJ-tåg mot Göteborg och dels ett chartertåg mot Liseberg innan klockan slog åtta.
9 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Vårt tåg hade körts fram till samma plats där vi lämnade det kvällen innan på spår 1a, men dieselloket vi lånade i Kil hade nu flyttats till andra änden av tågsättet.
9 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Da 941 gick nu sist i tåget när vi skulle ge oss av mot Skoghall.
9 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Tåget sett från stationshuset.
9 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Chartertåget mot Liseberg har här ankommit spår 1b.
9 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

På utsatt tid 07.35 var det dags att påbörja dagens resa och rulla iväg mot Skoghall.
9 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Passage över Klarälvens västra gren, den här gången blickar vi västerut.
9 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Efter bron följer växeln mot Skoghall direkt, här når vi slutet av den långa kurvan som inleder bansträckan.
9 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

En raritet skymtas, ja till och med två. Och nej, jag menar inte de två fotograferna.
9 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Tåget korsar Dingelsundsådran och kommer ut på Vidön och västra delen av Hammarö kommun.
9 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Vid infarten till bangården i Skoghall finns en huvudsignaltavla med medgivandetavla.
9 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Bangården i Skoghall inom synhåll med SECU-boxar och ett av Hector Rails 161-lok.
9 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Tåget vid den här morgonutflyktens ändpunkt på bangården i Skoghall.
9 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Tåget sett norrut, här finns nu Da-loket i rätt ände för att köra tillbaka till Karlstad och någon rundgång behövdes därmed inte.
9 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Tågsättet på bangården i Skoghall.
9 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Tågsättet sett från norr.
9 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

På väg tillbaka mot Karlstad var det dags för en fotokörning.
9 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Dieselloket i tågsättets bakre ände.
9 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Så åter till rariteterna, en gammal V-signal med två ljusöppningar från NKlJ-tiden på en vacker gammal stolpe.
9 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Motsvarande signal på norra sidan om samma plankorsning.
9 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Så var vi åter på väg genom den långa infartskurvan till Karlstad.
9 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Infartssignalen vid systemgränsen är en huvuddvärgsignal
9 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

På väg in på Värmlandsbanan, här sedd i riktning mot Kil. Notera den slaka ledaren i hjälpkraften överst i stolparna, lagad efter händelserna dagen innan.
9 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Klockan 08.50 rullade vi åter in på Karlstad C.
9 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Här fick nu lite lokväxling utföras, här lämnar dieselloket vagnarna.
9 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Från andra änden av tåget kom sedan Da-loket för att kopplas samman med dieselloket.
9 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

De båda loken framför stationshuset på väg tillbaka till vagnarna.
9 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Tåget klart för avgång från Karlstad med dieselloket främst för att minimera antalet växlingsrörelser i Kil där det skulle lämnas tillbaka.
9 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!