Bilder och filmer (28)

Solen strålade precis som den bör över Karlstad på den andra resdagens morgon. Redan vid 07.10-tiden var det liv och rörelse vid stationen eftersom det utöver vårt tåg med avgångstid 07.35 skulle avgå dels ett SJ-tåg mot Göteborg och dels ett chartertåg mot Liseberg innan klockan slog åtta.
10 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Vårt tåg hade körts fram till samma plats där vi lämnade det kvällen innan på spår 1a, men dieselloket vi lånade i Kil hade nu flyttats till andra änden av tågsättet.
10 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Da 941 gick nu sist i tåget när vi skulle ge oss av mot Skoghall.
10 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Tåget sett från stationshuset.
10 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Chartertåget mot Liseberg har här ankommit spår 1b.
10 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

På utsatt tid 07.35 var det dags att påbörja dagens resa och rulla iväg mot Skoghall.
10 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Passage över Klarälvens västra gren, den här gången blickar vi västerut.
10 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Efter bron följer växeln mot Skoghall direkt, här når vi slutet av den långa kurvan som inleder bansträckan.
10 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

En raritet skymtas, ja till och med två. Och nej, jag menar inte de två fotograferna.
10 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Tåget korsar Dingelsundsådran och kommer ut på Vidön och västra delen av Hammarö kommun.
10 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Vid infarten till bangården i Skoghall finns en huvudsignaltavla med medgivandetavla.
10 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Bangården i Skoghall inom synhåll med SECU-boxar och ett av Hector Rails 161-lok.
10 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Tåget vid den här morgonutflyktens ändpunkt på bangården i Skoghall.
10 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Tåget sett norrut, här finns nu Da-loket i rätt ände för att köra tillbaka till Karlstad och någon rundgång behövdes därmed inte.
10 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Tågsättet på bangården i Skoghall.
10 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Tågsättet sett från norr.
10 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

På väg tillbaka mot Karlstad var det dags för en fotokörning.
10 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Dieselloket i tågsättets bakre ände.
10 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Så åter till rariteterna, en gammal V-signal med två ljusöppningar från NKlJ-tiden på en vacker gammal stolpe.
10 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Motsvarande signal på norra sidan om samma plankorsning.
10 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Så var vi åter på väg genom den långa infartskurvan till Karlstad.
10 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Infartssignalen vid systemgränsen är en huvuddvärgsignal
10 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

På väg in på Värmlandsbanan, här sedd i riktning mot Kil. Notera den slaka ledaren i hjälpkraften överst i stolparna, lagad efter händelserna dagen innan.
10 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Klockan 08.50 rullade vi åter in på Karlstad C.
10 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Här fick nu lite lokväxling utföras, här lämnar dieselloket vagnarna.
10 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Från andra änden av tåget kom sedan Da-loket för att kopplas samman med dieselloket.
10 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

De båda loken framför stationshuset på väg tillbaka till vagnarna.
10 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Tåget klart för avgång från Karlstad med dieselloket främst för att minimera antalet växlingsrörelser i Kil där det skulle lämnas tillbaka.
10 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!