Arvika–Charlottenberg–Kil

När vi närmade oss Arvika började orosmoln torna upp sig i både bildlig och bokstavlig bemärkelse. Det var planerat ett längre uppehåll i Arvika, mest beroende på att vi måste anpassa oss till den täta trafiken och den låga kapaciteten på banan. Redan före ankomst till Arvika fick vi dock veta att fjärrtågklareraren på grund av rådande trafiksituation ville ha möjlighet att skicka iväg oss mycket tidigare än planerat från Arvika och att vi därför inte skulle gå för långt från tåget. Nu kunde man ändå ganska snabbt med hjälp av grafen och persontågens lägen räkna ut att uppehållet skulle bli ganska långt och vi fick gott om tid att titta runt på stationen samtidigt som de bokstavliga orosmolnen tornade upp sig vid östhorisonten.

Efter möten och förbigång med några tåg kunde vi avgå Arvika ungefär som planerat så snart det förbigående persontåget mot Charlottenberg ankommit Åmotfors, det finns ingen mellanblocksignal på denna omkring två mil långa linje. Problemen hade dock bara börjat. När vi var på väg fram mot hållplatsen Lerot blev det plötsligt stopp mitt på linjen och det meddelades att det var strömlöst. Det visade sig sedan efter en stund bara vara loket som var strömlöst och sedan brytaren kopplats in igen kunde vi fortsätta, men nu försenade så uppehållet fick bli så kort som möjligt. I Charlottenberg väntade möte med tåget mellan Oslo och Stockholm, men det visade sig också vara lätt försenat och mötet flöt fint.

Efter rundgång och väntan på ett något försenat tåg från Kristinehamn kunde vi avgå från Charlottenberg mot Kil. Snart kom dock nästa dystra besked: Fjärrtågklareraren i Hallsberg beordrade oss att så snabbt som möjligt utan extra uppehåll återgå till Kil. Ordern fick naturligtvis följas och med den försvann flera planerade uppehåll. Snart började också regnet smattra på rutan. De mötande tåg vi förväntade oss stå vid mötesstationerna uteblev dock, och det enda stoppet på vägen mot Kil blev i Edane när det åter blev strömlöst. Att allt inte var som det skulle var tydligt, men det var inte på grund av att det var många andra tåg på sträckan Charlottenberg–Kil som vi blev kallade tillbaka. Förklaringen kom senare, det var stopp i trafiken mellan Kil och Karlstad efter ett blixtnedslag. De bokstavliga orosmolnen i öster hade alltså orsakat strömproblemen, kanske redan det första i Lerot. Kvällen kunde hur som helst bli lång eftersom vårt mål för dagen var just Karlstad.

Bilder och filmer (22)

Fredag 24 maj 2013

Godståget 48216 rullar genom Arvika strax efter att vi ankom dit.  10 år
ID-nummer:  17479
Direktlänk: /bild/00017479/
Fotodatum: den 24 maj 2013
Publicerad: den 15 maj 2014
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Stationshuset i Arvika sett från plattformen mellan spår 2 och 3 vid plattformsövergången.  10 år
ID-nummer:  17480
Direktlänk: /bild/00017480/
Fotodatum: den 24 maj 2013
Publicerad: den 15 maj 2014
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Utanför stationshuset kan man sitta under plattformstaket på plattformen vid spår 1.  10 år
ID-nummer:  17481
Direktlänk: /bild/00017481/
Fotodatum: den 24 maj 2013
Publicerad: den 15 maj 2014
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Stationshuset sett från nordväst.  10 år
ID-nummer:  17482
Direktlänk: /bild/00017482/
Fotodatum: den 24 maj 2013
Publicerad: den 15 maj 2014
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vårt extratåg vid plattform på spår 3.  10 år
ID-nummer:  17483
Direktlänk: /bild/00017483/
Fotodatum: den 24 maj 2013
Publicerad: den 15 maj 2014
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Tåg 8926 från Charlottenberg ankommer Arvika några minuter försenat.  10 år
ID-nummer:  17484
Direktlänk: /bild/00017484/
Fotodatum: den 24 maj 2013
Publicerad: den 15 maj 2014
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Tåg 8921 från Kristinehamn mot Charlottenberg försenades vid mötet i Edane med godståget som passerade Arvika tidigare. Till Arvika ankom det 11 minuter sent och merförsenade därmed det östgående tåget med omkring tio minuter.  10 år
ID-nummer:  17485
Direktlänk: /bild/00017485/
Fotodatum: den 24 maj 2013
Publicerad: den 15 maj 2014
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Några kilometer efter avgång från Arvika syns banvallen som tidigare bar DVVJ:s spår mot Årjäng, Bengtsfors och Mellerud vika av i Gilserud strax väster om Arvika, den banans kvarvarande del skulle vi stifta bekantskap med den följande resdagen.  10 år
ID-nummer:  17486
Direktlänk: /bild/00017486/
Fotodatum: den 24 maj 2013
Publicerad: den 15 maj 2014
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Uppehåll vid en av de riktigt små hållplatser som finns på sträckan Kil–Charlottenberg. Lerot ligger liksom Ås vid linjen mellan Åmotfors och Charlottenberg.  10 år
ID-nummer:  17487
Direktlänk: /bild/00017487/
Fotodatum: den 24 maj 2013
Publicerad: den 15 maj 2014
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Det gällde att ha raska ben för att hinna se sig om under det korta uppehållet, vi behövde nu komma in till Charlottenberg så snart som möjligt.  10 år
ID-nummer:  17488
Direktlänk: /bild/00017488/
Fotodatum: den 24 maj 2013
Publicerad: den 15 maj 2014
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Några minuter försenade nådde vi så Charlottenberg, den sista stationen före norska gränsen.  10 år
ID-nummer:  17489
Direktlänk: /bild/00017489/
Fotodatum: den 24 maj 2013
Publicerad: den 15 maj 2014
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vårt tåg vid plattform i Charlottenberg.  10 år
ID-nummer:  17490
Direktlänk: /bild/00017490/
Fotodatum: den 24 maj 2013
Publicerad: den 15 maj 2014
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Tåg 57 från Oslo mot Stockholm mötte ett massivt fotografuppbåd när det ankom Charlottenberg också det några minuter försenat.  10 år
ID-nummer:  17491
Direktlänk: /bild/00017491/
Fotodatum: den 24 maj 2013
Publicerad: den 15 maj 2014
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
En klassisk namnskylt vid stationshusmitt, kilometer 432+223.  10 år
ID-nummer:  17492
Direktlänk: /bild/00017492/
Fotodatum: den 24 maj 2013
Publicerad: den 15 maj 2014
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Dags för rundgång, här passerar Da 941 utanför stationshuset.  10 år
ID-nummer:  17493
Direktlänk: /bild/00017493/
Fotodatum: den 24 maj 2013
Publicerad: den 15 maj 2014
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Något senare var det dags att koppla in loket i södra änden av tåget.  10 år
ID-nummer:  17494
Direktlänk: /bild/00017494/
Fotodatum: den 24 maj 2013
Publicerad: den 15 maj 2014
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Tåget börjar bli redo för avgång söderut.  10 år
ID-nummer:  17495
Direktlänk: /bild/00017495/
Fotodatum: den 24 maj 2013
Publicerad: den 15 maj 2014
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Det blev ytterligare lite väntan inför avgång eftersom nästa persontåg, 8923, från Kristinehamn och Kil var omkring tio minuter försenat till Charlottenberg.  10 år
ID-nummer:  17496
Direktlänk: /bild/00017496/
Fotodatum: den 24 maj 2013
Publicerad: den 15 maj 2014
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Strömlöst i Edane, tåget har blivit stående och strömavtagaren fällts ner.  10 år
ID-nummer:  17497
Direktlänk: /bild/00017497/
Fotodatum: den 24 maj 2013
Publicerad: den 15 maj 2014
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Hållplatsen Lene mellan Högboda och Kil passeras, nu åter i något mindre blött väder.  10 år
ID-nummer:  17498
Direktlänk: /bild/00017498/
Fotodatum: den 24 maj 2013
Publicerad: den 15 maj 2014
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Till Kil ankom vi vid 19.20-tiden, 25 minuter tidigare än planerat.  10 år
ID-nummer:  17499
Direktlänk: /bild/00017499/
Fotodatum: den 24 maj 2013
Publicerad: den 15 maj 2014
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Tåg 57 från Oslo som vi mötte i Charlottenberg står ännu kvar i Kil trots att det borde ha avgått för nästan en timme sedan.  10 år
ID-nummer:  17500
Direktlänk: /bild/00017500/
Fotodatum: den 24 maj 2013
Publicerad: den 15 maj 2014
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!