Den 24–26 maj 2013 anordnade Svenska Järnvägsklubben en tredagarsresa runt Vänern med övernattningar först i Karlstad och därefter i Trollhättan där också årsmötet hölls. Resan utgick från och avslutades i Hallsberg och huvudsakligt färdmedel var ett tåg med 60-talsvagnar från Nässjö Järnvägsmuseum.
Första dagen reste vi först västerut på Västra stambanan till Laxå där vi vek av mot Värmland på gamla Nordvästra stambanan. Ett längre uppehåll gjordes i Kristinehamn med besök på Tågabs verkstad. Därefter gick resan norrut på den relativt nyelektrifierade sydligaste delsträckan av Inlandsbanan till Nykroppa, varefter vi fortsatte västerut på Bergslagsbanan till Kil. Efter ännu ett stopp gjordes en avstickare på Nordvästra stambanan till Charlottenberg varefter vi på kvällen återvände till Kil och därefter fortsatte till dagsmålet Karlstad. Dragkraft här var ett alldeles nymålat Da 941.
Den andra dagen började med en kort avstickare till Skoghall, varefter vi fortsatte rundresan runt Sveriges största sjö via Kil till Mellerud. Där väntade DVVJ:s Y7-rälsbussar som tog oss till Bengtsfors, på tillbakaresan användes i stället två Y1-motorvagnar. Åter i Mellerud klev vi på vårt ordinarie tåg på resan men där elloket nu bytts ut mot T43 252, ett gammalt Nohab-lok att använda för färden till Nohabstaden Trollhättan. Just Trollhättan var dagens mål och efter en avstickare till Stallbacka lokstall hölls Svenska Järnvägsklubbens årsmöte på Innovatum Science Center på Nohabs gamla industriområde med efterföljande årsmötesmiddag.
Den tredje och sista resdagen fick T43 252 dra tåget även ut ur Trollhättan, först tillbaka till Öxnered men därefter österut på Älvsborgsbanan mot Vara. Där vid det speciella stationshuset väntade ångloket Sb 1306 som skulle utgöra dragkraft under större delen av den resterande dagsetappen, en resa norrut på hela Kinnekullebanan Håkantorp–Lidköping–Mariestad–Gårdsjö. Flertalet längre uppehåll och fotokörningar gjordes under de sex timmar som den resan tog, oftast i strålande solsken och försommargrönska. I Gårdsjö tog åter Da941 över främst i tåget för att köra den sista sträckan tillbaka till Hallsberg på Västra stambanan. Därmed fullbordades detta tredagarsvarv runt Vänern.
Med detta reportage i sammanlagt sexton delar vill jag framföra mitt tack till alla som bidrog till att den här resan blev så trevlig och minnesvärd som den verkligen blev. Med god reseledning och planering, tillmötesgående och kreativ tågpersonal och trevliga medresenärer blev det tre mycket fina dagar tillsammans.