Avslutande arbeten

När spåret skruvats ihop återstod makadamisering och spårriktning innan banan åter kunde öppnas vid 21-tiden på fredagskvällen, helt enligt prognos. När tågen sedan började rulla dominerade inledningsvis den norrgående trafiken helt.

Bilder och filmer (32)

Fredag 17 maj 2013

Första lite större fordon att passera det nylagda spåret blev motortrallan tillsammans med tre tomma flakvaknar. Dessa hade vid det här laget stått och väntat ett tag på att få komma förbi för att sedan kunna utgöra bromsvagnar till den något längre söderut uppställda omformartransporten.  11 år
ID-nummer:  15405
Direktlänk: /bild/00015405/
Fotodatum: den 17 maj 2013
Publicerad: den 21 maj 2013
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Motortrallan har passerat urspårningsplatsen utan problem.  11 år
ID-nummer:  15406
Direktlänk: /bild/00015406/
Fotodatum: den 17 maj 2013
Publicerad: den 21 maj 2013
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Uppe på det flackare partiet har de båda ekipagen kopplats samman, varefter de med största tillåten hastighet 20 km/h kunde rulla vidare mot Koler.  11 år
ID-nummer:  15407
Direktlänk: /bild/00015407/
Fotodatum: den 17 maj 2013
Publicerad: den 21 maj 2013
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Transporten på väg fram mot plankorsningen med Kutalidsvägen något längre söderut.  11 år
ID-nummer:  15408
Direktlänk: /bild/00015408/
Fotodatum: den 17 maj 2013
Publicerad: den 21 maj 2013
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Omformarvagnen rullar över plankorsningen med Kutalidsvägen.  11 år
ID-nummer:  15409
Direktlänk: /bild/00015409/
Fotodatum: den 17 maj 2013
Publicerad: den 21 maj 2013
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
I Koler stod dels ett för tillfället övergivet godståg och dels en motortralla med en lastad makadamvagn på väg mot urspårningsplatsen. Bakom den senare dolde sig också en spårriktare.  11 år
ID-nummer:  15410
Direktlänk: /bild/00015410/
Fotodatum: den 17 maj 2013
Publicerad: den 21 maj 2013
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Nästan en timme efter att den lämnat urspårningsplatsen en knapp mil längre norrut ankom omformartransporten slutligen Koler där den åter gjorde halt.  11 år
ID-nummer:  15411
Direktlänk: /bild/00015411/
Fotodatum: den 17 maj 2013
Publicerad: den 21 maj 2013
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
När omformartransporten ställts upp på normalhuvudspåret vände motortrallan genast norrut igen.  11 år
ID-nummer:  15412
Direktlänk: /bild/00015412/
Fotodatum: den 17 maj 2013
Publicerad: den 21 maj 2013
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
En stund efter denna var det dags för den motortrallan med makadamvagn att rulla iväg norrut, här ses nu också spårriktaren som stod bakom den.  11 år
ID-nummer:  15413
Direktlänk: /bild/00015413/
Fotodatum: den 17 maj 2013
Publicerad: den 21 maj 2013
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Makadamtransporten ankommer urspårningsplatsen en kvart senare.  11 år
ID-nummer:  15414
Direktlänk: /bild/00015414/
Fotodatum: den 17 maj 2013
Publicerad: den 21 maj 2013
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Det mesta av lasten tömdes under några turer fram och tillbaka över den nylagda spårdelen.  11 år
ID-nummer:  15415
Direktlänk: /bild/00015415/
Fotodatum: den 17 maj 2013
Publicerad: den 21 maj 2013
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Nymakadamiserat spår efter trallans framfart.  11 år
ID-nummer:  15416
Direktlänk: /bild/00015416/
Fotodatum: den 17 maj 2013
Publicerad: den 21 maj 2013
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Lite småjusteringar av makadamen gjordes medan spårriktaren stod beredd i söder.  11 år
ID-nummer:  15417
Direktlänk: /bild/00015417/
Fotodatum: den 17 maj 2013
Publicerad: den 21 maj 2013
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Spårriktaren tar sig an det nylagda spåret och packar banvallen med sina armar och vibrationer.  11 år
ID-nummer:  15418
Direktlänk: /bild/00015418/
Fotodatum: den 17 maj 2013
Publicerad: den 21 maj 2013
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Armarna sticks ned mellan varje sliper och med vibrationer och en ihopklämmande rörelse packas och riktas spåret.  11 år
ID-nummer:  15419
Direktlänk: /bild/00015419/
Fotodatum: den 17 maj 2013
Publicerad: den 21 maj 2013
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den dammande bakre delen av maskinen jämnar ut det översta lagret makadam.  11 år
ID-nummer:  15420
Direktlänk: /bild/00015420/
Fotodatum: den 17 maj 2013
Publicerad: den 21 maj 2013
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Efter två körningar med spårriktaren lades slutligen överbliven makadam ut på kurvans yttersida.  11 år
ID-nummer:  15421
Direktlänk: /bild/00015421/
Fotodatum: den 17 maj 2013
Publicerad: den 21 maj 2013
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Urspårningsplatsen sedd från sydväst när spåret slutligen var färdigt för trafik.  11 år
ID-nummer:  15422
Direktlänk: /bild/00015422/
Fotodatum: den 17 maj 2013
Publicerad: den 21 maj 2013
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Det nybyggda spåret sett från nordväst.  11 år
ID-nummer:  15423
Direktlänk: /bild/00015423/
Fotodatum: den 17 maj 2013
Publicerad: den 21 maj 2013
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Det första tåget passerade urspårningsplatsen strax före klockan 22 på kvällen, knappt en timme efter att banan öppnats för trafik. Detta tåg var på väg mot Piteå.  11 år
ID-nummer:  15424
Direktlänk: /bild/00015424/
Fotodatum: den 17 maj 2013
Publicerad: den 21 maj 2013
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Efter ytterligare tjugo minuter var det dags för nästa norrgående tåg förbi platsen, nu på väg mot Narvik.  11 år
ID-nummer:  15425
Direktlänk: /bild/00015425/
Fotodatum: den 17 maj 2013
Publicerad: den 21 maj 2013
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Ännu ett Narvikståg följde tio minuter senare.  11 år
ID-nummer:  15426
Direktlänk: /bild/00015426/
Fotodatum: den 17 maj 2013
Publicerad: den 21 maj 2013
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Efter ytterligare tio minuter, innan jag hade hunnit lämna platsen passerade ett fjärde norrgående tåg.  11 år
ID-nummer:  15427
Direktlänk: /bild/00015427/
Fotodatum: den 17 maj 2013
Publicerad: den 21 maj 2013
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
I Koler stod omformarvagnen med personalvagn och lok kvar på normalhuvudspåret.  11 år
ID-nummer:  15428
Direktlänk: /bild/00015428/
Fotodatum: den 17 maj 2013
Publicerad: den 21 maj 2013
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Ännu ett norrgående tåg ankommer Koler samtidigt som det tidigare uppställda godståget längst till höger håller på att klargöras.  11 år
ID-nummer:  15429
Direktlänk: /bild/00015429/
Fotodatum: den 17 maj 2013
Publicerad: den 21 maj 2013
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Det var ännu ett av CargoNets tåg mot Narvik som nu begav sig ut på den tidigare stängda linjen mot Storsund.  11 år
ID-nummer:  15430
Direktlänk: /bild/00015430/
Fotodatum: den 17 maj 2013
Publicerad: den 21 maj 2013
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Motortrallan med makadamvagnen kördes liksom spårriktaren till Långträsk för uppställning.  11 år
ID-nummer:  15431
Direktlänk: /bild/00015431/
Fotodatum: den 17 maj 2013
Publicerad: den 21 maj 2013
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Långträsk i skymningen vid halvtolvtiden.  11 år
ID-nummer:  15432
Direktlänk: /bild/00015432/
Fotodatum: den 17 maj 2013
Publicerad: den 21 maj 2013
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Till Långträsk kördes också de två mobilkranarna för att dagen efter kunna upprepa lyftet av omformarvagnen och då byta samtliga sex hjulaxlar.  11 år
ID-nummer:  15433
Direktlänk: /bild/00015433/
Fotodatum: den 17 maj 2013
Publicerad: den 21 maj 2013
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Längre söderut står spårriktaren tillsammans med fyra vagnar från den tidigare urspårade Aitikpendeln.  11 år
ID-nummer:  15434
Direktlänk: /bild/00015434/
Fotodatum: den 17 maj 2013
Publicerad: den 21 maj 2013
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bild 31–32