Den 11 maj 2013 spårade den södergående med kopparslig lastade Aitikpendeln ur på linjen mellan Storsund och Koler i södra Norrbotten på sin väg från Aitikgruvan utanför Gällivare mot Rönnskär i Skelleftehamn. Nio vagnar mitt i tåget spårade ur medan resterande fyra vagnar och lok blev kvar på spåret, även den hjulskadedetektor som finns på platsen skadades. Uppröjningsarbetet blev omfattande och försvårades av såväl de lastade vagnarna som den vattensjuka terrängen som också gjorde att platsen trots befintlig skogsbilväg blev svåråtkomlig. Den första prognosen på en vecka kunde dock senare kortas till fem dagar med totalstopp på stambanan. Den egentliga orsaken till urspårningen gick aldrig att fastställa helt säkert, men sprickbildning i rälsen antas ha varit en bidragande orsak.
Jag hade dessvärre inte möjlighet att besöka platsen förrän den dag då banan skulle återöppnas, den 15 maj. Trots att banan då var återuppbyggd och i det närmaste klar för trafik var det intressant att se urspårningens omfattning i form av alla de urspårade vagnar som fortfarande tillsammans med sin last låg kvar vid sidan av banan.