Bruntågsbesök i Östersund

Den 15 augusti körde Sveriges Järnvägsmuseum ett chartertåg från Gävle till Jamtli i Östersund tur och retur över dagen. Tåget drogs av Ra 846 och bestod i övrigt av sex brunvagnar. Eftersom tågets mål, hållstället Jamtli, ligger vid den icke elektrifierade Inlandsbanans spår i stadens norra del krävdes det dessutom hjälp av ett av de diesellok som normalt bland annat sköter växlingen i Östersund för att komma dit. Staden badade mestadels i sol under dagen och de gamla fordonen fick visa upp sin fulla glans, till glädje för såväl resenärer och tågpersonal som nyfikna åskådare.

Bilder och filmer (28)

Torsdag 15 augusti 2013

Chartertåget 20508 från Gävle ankommer Östersund C på utsatt tid strax före klockan 12. 6 år
ID-nummer:  16160
Direktlänk: /bild/00016160/
Fotodatum: den 15 augusti 2013
Publicerad: den 16 augusti 2013
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Tåget rullar in på plattformslösa spår 4. Resandeutbyte skulle ske först vid Jamtli hållställe, men för att komma dit behövde man hjälp med påskjut av ett av Inlandsbanans T43 lok som syns i bakgrunden. 6 år
ID-nummer:  16161
Direktlänk: /bild/00016161/
Fotodatum: den 15 augusti 2013
Publicerad: den 16 augusti 2013
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Ra-lok med bruntåg på Östersund C i strålande solsken. 6 år
ID-nummer:  16162
Direktlänk: /bild/00016162/
Fotodatum: den 15 augusti 2013
Publicerad: den 16 augusti 2013
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
En stund senare närmar sig tåget hållstället Jamtli vid Inlandsbanan i norra delen av staden. Som synes är det endast banan till Storlien som är elektrifierad här och därför behövde dieselloket längst bak hjälpa till. 6 år
ID-nummer:  16163
Direktlänk: /bild/00016163/
Fotodatum: den 15 augusti 2013
Publicerad: den 16 augusti 2013
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Ra 846 på Inlandsbanans oelektrifierade spår vid Jamtli. 2 6 år
ID-nummer:  16164
Direktlänk: /bild/00016164/
Fotodatum: den 15 augusti 2013
Publicerad: den 16 augusti 2013
#2 David Larsson, Jvgfoto.se, 31 mars 2015, 16:38
Svar till Janne R (#1)
Ja, se hela bildserien på http://jvgfoto.se/reportage/2013/bruntagsbesok-i-ostersund/
#1 Janne R, 31 mars 2015, 15:27
Diesellok i andra änden? Hoppas att lastbilschauffören har fika med sig...
Hur angör man då ett hållställe med en minimal träplattform med ett långt tåg? 6 år
ID-nummer:  16165
Direktlänk: /bild/00016165/
Fotodatum: den 15 augusti 2013
Publicerad: den 16 augusti 2013
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Enkelt, man låter passagerarna använda sig av endast en dörr! 6 år
ID-nummer:  16166
Direktlänk: /bild/00016166/
Fotodatum: den 15 augusti 2013
Publicerad: den 16 augusti 2013
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Passagerarna stiger av tåget när det stannat på rätt plats med hjälp av Inlandsbananas T43 221 ”Hanna”. 6 år
ID-nummer:  16167
Direktlänk: /bild/00016167/
Fotodatum: den 15 augusti 2013
Publicerad: den 16 augusti 2013
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Tågsättet sett från den närbelägna plankorsningen. 6 år
ID-nummer:  16168
Direktlänk: /bild/00016168/
Fotodatum: den 15 augusti 2013
Publicerad: den 16 augusti 2013
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
När resandeutbytet var avslutat växlades tågsättet tillbaka till centralstationen. Vänder man inom en plankorsnings ringsträcka fungerar den dock inte riktigt som avsett. 6 år
ID-nummer:  16169
Direktlänk: /bild/00016169/
Fotodatum: den 15 augusti 2013
Publicerad: den 16 augusti 2013
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Tågsättet på väg tillbaka söderut med Ra-loket sist. 6 år
ID-nummer:  16170
Direktlänk: /bild/00016170/
Fotodatum: den 15 augusti 2013
Publicerad: den 16 augusti 2013
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Väl på centralstationen gjordes rundgång med elloket som nu åter kommit under tråd. 6 år
ID-nummer:  16171
Direktlänk: /bild/00016171/
Fotodatum: den 15 augusti 2013
Publicerad: den 16 augusti 2013
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Ra 846 under rundgången på Östersund C. 6 år
ID-nummer:  16172
Direktlänk: /bild/00016172/
Fotodatum: den 15 augusti 2013
Publicerad: den 16 augusti 2013
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Rundgång via det likaledes plattformslösa spår 5. 6 år
ID-nummer:  16173
Direktlänk: /bild/00016173/
Fotodatum: den 15 augusti 2013
Publicerad: den 16 augusti 2013
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
De inblandade dragfordonen i rörelserna, Ra 846 och T43 221. 6 år
ID-nummer:  16174
Direktlänk: /bild/00016174/
Fotodatum: den 15 augusti 2013
Publicerad: den 16 augusti 2013
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vid rundgång gäller det att personalen håller kontakten. 6 år
ID-nummer:  16175
Direktlänk: /bild/00016175/
Fotodatum: den 15 augusti 2013
Publicerad: den 16 augusti 2013
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Nytt möter gammalt när Norrtågs X62-motorvagn 009 i tåg 7656 mot Duved rullar in på spår 3. 6 år
ID-nummer:  16176
Direktlänk: /bild/00016176/
Fotodatum: den 15 augusti 2013
Publicerad: den 16 augusti 2013
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Rundgången är avklarad, men tågsättet behöver flyttas något för att inte stå mitt i växeln. 6 år
ID-nummer:  16177
Direktlänk: /bild/00016177/
Fotodatum: den 15 augusti 2013
Publicerad: den 16 augusti 2013
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Dagens färgklick och huvuddragkraft, Ra 846 sedd från sidan. 6 år
ID-nummer:  16178
Direktlänk: /bild/00016178/
Fotodatum: den 15 augusti 2013
Publicerad: den 16 augusti 2013
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vid kvart i ett-tiden har tågsättet ställts upp på spår 4 i väntan på eftermiddagens återresa mot Gävle. 6 år
ID-nummer:  16179
Direktlänk: /bild/00016179/
Fotodatum: den 15 augusti 2013
Publicerad: den 16 augusti 2013
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Strax efter klockan 16 är det åter rörelse på spår 4 och T43 221 är på ingång för att ännu en gång knuffa tågsättet upp till Jamtli där passagerarna väntar. 6 år
ID-nummer:  16180
Direktlänk: /bild/00016180/
Fotodatum: den 15 augusti 2013
Publicerad: den 16 augusti 2013
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Tågsättet till SJ:s tåg 85 står nu på spår 3 intill chartertåget. 6 år
ID-nummer:  16181
Direktlänk: /bild/00016181/
Fotodatum: den 15 augusti 2013
Publicerad: den 16 augusti 2013
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Det blev plötsligt loktätt i Östersund när ett godstågsätt med Di3 623 främst rullade förbi på spår 5 i en växlingsrörelse. 6 år
ID-nummer:  16182
Direktlänk: /bild/00016182/
Fotodatum: den 15 augusti 2013
Publicerad: den 16 augusti 2013
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
I godstågsättet fanns dessutom T43 222, så det var gott om olika loktyper och färgsättningar. 6 år
ID-nummer:  16183
Direktlänk: /bild/00016183/
Fotodatum: den 15 augusti 2013
Publicerad: den 16 augusti 2013
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Några minuter före halv fem växlades tågsättet åter upp till Jamtli och passerar här Östersunds västra. 6 år
ID-nummer:  16184
Direktlänk: /bild/00016184/
Fotodatum: den 15 augusti 2013
Publicerad: den 16 augusti 2013
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
T43 221 skjuter bruntåget framför sig upp mot Jamtli med vissa höjda ögonbryn bland de väntande blivande Norrtågsresenärerna på plattformen som följd. 6 år
ID-nummer:  16185
Direktlänk: /bild/00016185/
Fotodatum: den 15 augusti 2013
Publicerad: den 16 augusti 2013
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Tågsättet har nått Jamtli hållställe och resenärerna kan åter kliva ombord. 6 år
ID-nummer:  16186
Direktlänk: /bild/00016186/
Fotodatum: den 15 augusti 2013
Publicerad: den 16 augusti 2013
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Strax efter klockan 17 avgick tåget från Östersund med destination Gävle, naturligtvis nu med Ra 846 som enda dragkraft. En stund senare passerade tåget genom det bördiga landskapet vid Optand mellan Ope och Brunflo och lämnade därmed strax Storsjöbygden bakom sig. 6 år
ID-nummer:  16187
Direktlänk: /bild/00016187/
Fotodatum: den 15 augusti 2013
Publicerad: den 16 augusti 2013
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!