Bilder och filmer (88)

Y8 1135 utanför lokstallet i Mellansel, vagnen ska strax växlas fram för att användas i dagens trafik.
10 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Y6 773 utanför lokstallet, tyvärr mådde vagnen inte riktigt bra och fick därför stå kvar i Mellansel.
10 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Ett norrgående ARE-tåg draget av El16 2205 rullar in på bangården utanför lokstallet.
10 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

En abonnerad motorvagn från förra århundradet.
10 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Y8 1135 står på vändskivan och ska snart få rulla ut på spåren.
10 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Först måste man dock se till att skivans position är den rätta.
10 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Ett södergående godståg tar sats över bangården i Mellansel och når här foten av den långa Anundsjöbacken.
10 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Inne i motorvagnen är det ännu lugnt eftersom tåget inte är annonserat för resande från Mellansel.
10 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Lokstallet i Mellansel sett från bakhytten.
10 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

En sommarvy med Y6 773 vid lokstallet.
10 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Det är dags att lägga om växeln ut mot bangården och påbörja färden mot Örnsköldsvik.
10 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Vid norra bangårdsänden gick färden först in på stambanans huvudspår och därefter nästan genast ut på banan mot Örnsköldsvik som viker av mot höger.
10 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Och nej, fram till Örnsköldsvik C med det moderna signalsystem som används där får inte dessa gamla fordon gå. Den södra vändplatsen för dagen var plankorsningen vid Tvillingsta f.d. hållplats på krönet före porten under E4:an och backen ner mot centralstationen.
10 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Vid plankorsningen fanns en stor skara förväntansfulla blivande resenärer och marknadbesökare samlade.
10 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Rälsbuss mot Björnsjö marknad, var god tag plats!
10 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Ombordstigning i plankorsningen, någon plattform finns det inte längre i Tvillingsta.
10 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Vagnen blev snabbt välfylld.
10 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Vid Själevads f.d. station fanns fler resenärer att plocka upp.
10 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Infartssignalen till Österalnö, den enda driftplatsen mellan Örnsköldsvik, visar kör vänta kör. Något annat vore märkligt då den är ständigt obevakad.
10 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Även här fanns påstigande vid stationshuset.
10 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Förväntansfulla resenärer i flera generationer i Österalnö.
10 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Den tidigare hållplatsen Mo kyrka passerades utan stopp.
10 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Stopp blev det inte heller vid Molidens tidigare station.
10 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

En sommarrabatt och den gamla banvaktsstugan i Moliden strax norr om stationshuset.
10 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Vid infarten till Mellansel var det åter dags att träda in i system H, men först efter ett samtal till fjärrtågklareraren.
10 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

På väg in på stambanan i Mellansel.
10 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Plankorsningen vid norra bangårdsänden i Mellansel korsas åter.
10 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Vi ankommer spår 3 på den numera förminskade bangården i Mellansel, förut kom tåg från Örnsköldsvik in på andra sidan av denna före detta mellanplattform.
10 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Rälsbussen har nått plattform i Mellansel där det blev ett kort stopp för resandeutbyte och riktningsbyte.
10 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Färden norrut på stambanan har påbörjats och Moälven korsas i utfartskurvan. Själva älven har vi dock redan korsat två gånger tidigare under dagen, men då vid Moliden längre nedströms.
10 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Drygt tio minuter senare nådde vi så Björnsjö, många resenärers huvudmål för dagen.
10 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Rälsbussen på mötesspåret utanför stationshuset i Björnsjö.
10 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Under marknadsdagarna är det liv och rörelse i Björnsjö, så också på stationen.
10 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Rälsbussfärden gick dock vidare norrut för att hämta fler marknadbesökare och här passeras den långa banken över Björnsjön vid norra utfarten från Björnsjö.
10 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Något längre norrut rullar vi förbi banvaktsstugan Björnsjö där renovering pågår.
10 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Bangården i Björna vrider sig ett kvarts varv mellan bangårdsändarna och huvudspåret är doserat därefter.
10 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Många passade på att åka mer än kortaste vägen till marknaden denna dag. I Långviksmon fanns påstigande även på nordgång, trots att Björnsjö ligger söderut.
10 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

I Långviksmon förelåg även möte med södergående NRE-tåg.
10 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

När vi närmar oss Trehörningsjö börjar följderna av den urspårning som skedde där några dagar tidigare visa sig, här på en lite krokig kontaktledningsstolpe.
10 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

En annan följd av urspårningen var att vi inte kunde gå in till den lilla plattformen i Trehörningsjö som tågen var annonserade att gå från. De blivande resenärerna ser frågande ut när vi rullar in på andra sidan bangården.
10 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Inget möte förelåg dock här i Trehörningsjö, så resenärerna kunde ledsagas rakt över bangården till rälsbussen.
10 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Rälsbussen på plattformslösa spår 1 i Trehörningsjö.
10 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

I norra änden av bangården syns anledningen till att plattformsspåret inte kunde användas tydligt.
10 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

En vagnshalva uppställd i gräset på norra sidan av växlarna.
10 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Trehörningsjö–Norrfors är stambanans längsta linjesträcka söder om Vännäs och går genom skogrika trakter när den korsar länsgränsen mellan Västernorllands och Västerbottens län. Här når vi åter bebyggelse vid infarten till Norrfors.
10 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Infarten till Norrfors visar ”Kör 40” så vi får gå in på mötesspåret för att sedan åter vända söderut igen. Först måste vi dock ta oss över en djup avgrund som här är dold i grönskan.
10 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Lögdeälven korsas på en hög bro vid infarten till Norrfors, till höger syns också den något lägre gamla järnvägsbron.
10 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Den norra ändstationen för dagens körningar har nåtts en första gång strax före lunchtid.
10 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Rälsbussen och det kvarvarande äldre stationshuset i Norrfors.
10 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

En rälsbuss med förare på mötesspåret i Norrfors.
10 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!