Haparanda–Boden

Återresan från Haparanda till Boden gick via den gamla banan Haparanda–Karungi–Morjärv, den del som numera är nedlagd. Här gjordes inga stopp vid stationerna, men det blev ändå en fin resumé över denna bandel när det första ångtåget på den nya banan också blev det absolut sista ångtåget på den gamla. Efter Morjärv hade höstmörkret fallit, men då bjöds i stället på en annan mycket minnesvärd upplevelse.

Redan 2010 var Skjutbanebacken som börjar omedelbart vid utfarten från Morjärv en stor upplevelse, då för att hastigheten sjönk till krypfart ackompanjerat av mäktiga ångstötar från loken. Den här gången var det i stället mörkerkörning som gällde och nu bjöds det på ett storslaget fyrverkeri i form av gnistsprut från de båda loken. Jag befann mig precis som tidigare ganska långt bak i tåget och fick därför se skådespelet på avstånd, ändå var det svårt att ha fönstret öppet på grund av sotpartiklar och till och med ännu glödande som nådde så långt. Jag valde bland annat på grund av detta att njuta av detta i stunden och tog aldrig några bilder, men det blev hur som helst en mycket värdig avslutning på en trevlig resa.

Bilder och filmer (22)

Söndag 16 september 2012

På väg in på den gamla banan mot Karungi.  10 år
ID-nummer:  17023
Direktlänk: /bild/00017023/
Fotodatum: den 16 september 2012
Publicerad: den 4 februari 2014
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den nya banan viker genom en lång kurva av västerut från den gamla banan.  10 år
ID-nummer:  17024
Direktlänk: /bild/00017024/
Fotodatum: den 16 september 2012
Publicerad: den 4 februari 2014
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Det flacka bördiga jordbrukslandskapet mellan Kukkola och Karungi i eftermiddagssolen.  10 år
ID-nummer:  17025
Direktlänk: /bild/00017025/
Fotodatum: den 16 september 2012
Publicerad: den 4 februari 2014
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
En sista bild från ett persontåg som passerar Karungi station kanske.  10 år
ID-nummer:  17026
Direktlänk: /bild/00017026/
Fotodatum: den 16 september 2012
Publicerad: den 4 februari 2014
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Stationshuset har ju som bekant dock sett sina bästa dagar.  10 år
ID-nummer:  17027
Direktlänk: /bild/00017027/
Fotodatum: den 16 september 2012
Publicerad: den 4 februari 2014
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Utfartssignalen Karungi D1/E1 står i kör i utfartskurvan från Karungi där banan lämnar Torneälvens dalgång.  10 år
ID-nummer:  17028
Direktlänk: /bild/00017028/
Fotodatum: den 16 september 2012
Publicerad: den 4 februari 2014
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Efter Karungi blev det mycket motsol för tågets resenärer, men säkert fint ljus för de fotografer som stod vid den närbelägna vägen.  10 år
ID-nummer:  17029
Direktlänk: /bild/00017029/
Fotodatum: den 16 september 2012
Publicerad: den 4 februari 2014
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Höstkvällssol mellan Karungi och Lappträsk.  10 år
ID-nummer:  17030
Direktlänk: /bild/00017030/
Fotodatum: den 16 september 2012
Publicerad: den 4 februari 2014
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Stationshuset i Lappträsk passerades.  10 år
ID-nummer:  17031
Direktlänk: /bild/00017031/
Fotodatum: den 16 september 2012
Publicerad: den 4 februari 2014
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Tåget på väg ner för backen mellan Lappträsk och Sangisälven.  10 år
ID-nummer:  17032
Direktlänk: /bild/00017032/
Fotodatum: den 16 september 2012
Publicerad: den 4 februari 2014
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Stationshuset i Bodträsk strax öster om Vitvattnet.  10 år
ID-nummer:  17033
Direktlänk: /bild/00017033/
Fotodatum: den 16 september 2012
Publicerad: den 4 februari 2014
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Backen vid infarten till Vitvattnet.  10 år
ID-nummer:  17034
Direktlänk: /bild/00017034/
Fotodatum: den 16 september 2012
Publicerad: den 4 februari 2014
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vitvattnet passerades utan stopp med några nyfikna åskådare på lastkajen.  10 år
ID-nummer:  17035
Direktlänk: /bild/00017035/
Fotodatum: den 16 september 2012
Publicerad: den 4 februari 2014
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Därefter var det dags för dagens andra tunnelpassage, den här gången den genom Tunnelberget vid Sockenträsk.  10 år
ID-nummer:  17036
Direktlänk: /bild/00017036/
Fotodatum: den 16 september 2012
Publicerad: den 4 februari 2014
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Tåget på väg ut ur samma tunnel.  10 år
ID-nummer:  17037
Direktlänk: /bild/00017037/
Fotodatum: den 16 september 2012
Publicerad: den 4 februari 2014
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Ångtåg i kvällsljus vid Övermorjärv.  10 år
ID-nummer:  17038
Direktlänk: /bild/00017038/
Fotodatum: den 16 september 2012
Publicerad: den 4 februari 2014
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vid 18.50-tiden rullade vi in i Morjärv och därmed åter in på den nyupprustade banan som här kommer in på broarna i bild.  10 år
ID-nummer:  17039
Direktlänk: /bild/00017039/
Fotodatum: den 16 september 2012
Publicerad: den 4 februari 2014
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
I Morjärv var det åter dags för vattenfyllning på ångloken och därmed ett längre uppehåll.  10 år
ID-nummer:  17040
Direktlänk: /bild/00017040/
Fotodatum: den 16 september 2012
Publicerad: den 4 februari 2014
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Loken stannade utanför stationshuset dit slangen nu var utrullad.  10 år
ID-nummer:  17041
Direktlänk: /bild/00017041/
Fotodatum: den 16 september 2012
Publicerad: den 4 februari 2014
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Trots en lång dags arbete stod loken ännu inför en av de största utmaningarna på turen, de ökända backarna väster om Morjärv.  10 år
ID-nummer:  17042
Direktlänk: /bild/00017042/
Fotodatum: den 16 september 2012
Publicerad: den 4 februari 2014
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Ljuset bleknade så här efter klockan sju på kvällen ganska snabbt under vattenfyllningen.  10 år
ID-nummer:  17043
Direktlänk: /bild/00017043/
Fotodatum: den 16 september 2012
Publicerad: den 4 februari 2014
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Ångtåget har ankommit spår 3 i Boden vid halv tio-tiden på kvällen och en lång och fin dag på tåget var till ända.  10 år
ID-nummer:  17044
Direktlänk: /bild/00017044/
Fotodatum: den 16 september 2012
Publicerad: den 4 februari 2014
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!