Botniabanan, den 19 mil långa helt nya järnvägen mellan Västeraspby norr om Kramfors och Umeå, invigdes sista helgen i augusti 2010. På 11 år hade banan inkluderande 16 tunnlar och 140 broar då byggts till en kostnad av 15 miljarder kronor. Detta gör Botniabanan till den största nyanläggningen i det Svenska järnvägsnätet sedan 1930-talet.
Invigningsaktiviteter pågick längs banan under fyra dagar, 26-29 augusti. Första invigningsceremonin ägde rum på fredagen den 27 då den nya godsbangården i Umeå invigdes. Festligheterna nådde dock sin kulmen på lördagen den 28 då banan officiellt invigdes med en rullande invigning. Ett invigningståg med bland andra kung Carl XVI Gustaf ombord gick då norrut från Kramfors till Umeå och gjorde uppehåll för invigning i centralorten i var och en av de fyra kommuner som banan går genom, nämligen Kramfors, Örnsköldsvik, Nordmaling och Umeå.
Även på söndagen, dagen efter invigningen, var det full aktivitet på banan och vid stationerna längs den. Nu fick allmänheten för första gången möjlighet att resa på den nya banan. Det reginatåg som Norrtåg använder för trafiken Umeå–Örnsköldsvik det första året körde skytteltrafik mellan de båda städerna med de lyckliga premiäråkare som hade lyckats få tag på de åtråvärda gratisbiljetterna till tågen.