Vitvattnet–Niemisel

Efter de regntunga uppehållen i Lappträsk och Vitvattnet fortsatte resan i varierande väder. Efter uppehållet i Morjärv var det dags för dagens eldprov, att köra det långa tåget upp för de långa stigningarna till Hataträsk. När detta var avklarat med bravur kom också solen fram, den kom sedan att allt mer förgylla resans avslutande timmar.

Bilder och filmer (22)

Söndag 4 juli 2010

Dags för avsked i Vitvattnet.  13 år
ID-nummer:  08570
Direktlänk: /bild/00008570/
Fotodatum: den 4 juli 2010
Publicerad: den 19 oktober 2010
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Ångtåget på väg in i banans enda tunnel, genom Tunnelberget några kilometer väster om Vitvattnet.  13 år
ID-nummer:  08571
Direktlänk: /bild/00008571/
Fotodatum: den 4 juli 2010
Publicerad: den 19 oktober 2010
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Efter tunneln följer ett långt medlut ner mot Östra Flakaträsk.  13 år
ID-nummer:  08572
Direktlänk: /bild/00008572/
Fotodatum: den 4 juli 2010
Publicerad: den 19 oktober 2010
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
I nästa större medlut viker den gamla banvallen mot Räktjärv av norrut.  13 år
ID-nummer:  08573
Direktlänk: /bild/00008573/
Fotodatum: den 4 juli 2010
Publicerad: den 19 oktober 2010
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den linjerätning som 1986 togs i bruk förbi Räktjärv är gamla Haparandabanans modernaste sträcka med djupa skärningar och höga bankar.  13 år
ID-nummer:  08574
Direktlänk: /bild/00008574/
Fotodatum: den 4 juli 2010
Publicerad: den 19 oktober 2010
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Strax före bron över Stråkan dyker den gamla banvallen åter upp.  13 år
ID-nummer:  08575
Direktlänk: /bild/00008575/
Fotodatum: den 4 juli 2010
Publicerad: den 19 oktober 2010
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
När bron över Kalix älv dyker upp är det inte långt kvar till Morjärv.  13 år
ID-nummer:  08576
Direktlänk: /bild/00008576/
Fotodatum: den 4 juli 2010
Publicerad: den 19 oktober 2010
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
I Morjärv var det åter dags för vattenpåfyllning.  13 år
ID-nummer:  08577
Direktlänk: /bild/00008577/
Fotodatum: den 4 juli 2010
Publicerad: den 19 oktober 2010
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Ångtåget i Morjärv.  13 år
ID-nummer:  08578
Direktlänk: /bild/00008578/
Fotodatum: den 4 juli 2010
Publicerad: den 19 oktober 2010
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Noggrant och regelbundet underhåll behövs för att hålla ett ånglok rullande.  13 år
ID-nummer:  08580
Direktlänk: /bild/00008580/
Fotodatum: den 4 juli 2010
Publicerad: den 19 oktober 2010
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Stationshuset i Morjärv sett från nordost.  13 år
ID-nummer:  08579
Direktlänk: /bild/00008579/
Fotodatum: den 4 juli 2010
Publicerad: den 19 oktober 2010
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Så var det då dags att besegra stigningarna väster om Morjärv. Två backar varav den första börjar direkt utanför samhället. Stillbilder kan tyvärr inte visa den mäktiga accelerationen med tunga ångstötar ut från bangården och ånglokens tunga arbete i mycket låg hastighet i första backen. Rörliga bilder kan ge en uppfattning om denna mäktiga upplevelse, men bäst upplevdes den naturligtvis i verkligheten. Jag tycker detta var resans höjdpunkt!
ID-nummer:  08590
Direktlänk: /bild/00008590/
Fotodatum: den 4 juli 2010
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Med viss spänning känner vi hur hastigheten avtar allt mer trots att ångloken arbetar för fullt. Första backen upp västerut från Morjärv blev en riktig höjdpunkt på resan.  13 år
ID-nummer:  08581
Direktlänk: /bild/00008581/
Fotodatum: den 4 juli 2010
Publicerad: den 19 oktober 2010
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Efter långa minuter i krypfart ackompanjerade av lokens mäktiga ångstötar nådde vi första stigningens krön och ett välbehövligt medlut att använda för acceleration mot nästa backe, den mer än dubbelt så långa backen upp till Hataträsk.
ID-nummer:  08591
Direktlänk: /bild/00008591/
Fotodatum: den 4 juli 2010
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Efter en kort paus med medlut följer den långa och branta stigningen upp mot Hataträsk.  13 år
ID-nummer:  08582
Direktlänk: /bild/00008582/
Fotodatum: den 4 juli 2010
Publicerad: den 19 oktober 2010
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
På väg mot Hataträsk.  13 år
ID-nummer:  08583
Direktlänk: /bild/00008583/
Fotodatum: den 4 juli 2010
Publicerad: den 19 oktober 2010
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Med god fart i backens början var det inga problem att komma upp för den långa backen.  13 år
ID-nummer:  08584
Direktlänk: /bild/00008584/
Fotodatum: den 4 juli 2010
Publicerad: den 19 oktober 2010
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Strax före Bjurå tittade solen fram ur molnen.  13 år
ID-nummer:  08585
Direktlänk: /bild/00008585/
Fotodatum: den 4 juli 2010
Publicerad: den 19 oktober 2010
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Ångtåg vid Mjöträsklommen.  13 år
ID-nummer:  08586
Direktlänk: /bild/00008586/
Fotodatum: den 4 juli 2010
Publicerad: den 19 oktober 2010
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Åter i Niemisel.  13 år
ID-nummer:  08587
Direktlänk: /bild/00008587/
Fotodatum: den 4 juli 2010
Publicerad: den 19 oktober 2010
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Ställverksapparaten utanför stationshuset.  13 år
ID-nummer:  08588
Direktlänk: /bild/00008588/
Fotodatum: den 4 juli 2010
Publicerad: den 19 oktober 2010
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Detalj av ställverkets spårplan.  13 år
ID-nummer:  08589
Direktlänk: /bild/00008589/
Fotodatum: den 4 juli 2010
Publicerad: den 19 oktober 2010
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!