Bilder och filmer (12)
Kalktåget från Orsa på väg in i Gällivare mitt på dagen. Tåget passerar här den del av bangården som varit uppgrävd en längre tid och som hindrade det första tåget från att använda Inlandsbanan norr om Östersund. Bangården i Gällivare ser så här snart halvvägs in i bangårdsombyggnaden ut som ett lapptäcke av gammalt och nytt, utöver vid tåget finns nybyggd banunderbyggnad även vid bildens nederkant och längst bort till höger.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Tåget på väg in på spår 4 för rundgång inför den avslutande etappen upp till Koskullskulle och LKAB i Vitåfors. Något annat alternativ än det spåret finns för närvarande inte vid infart från Inlandsbanan, spår 5 är rivet i norra änden, spår 6 är helt rivet och växeln från inlandsbanan mot spår 3 (som möjliggjorde färd även till spår 2 via växeln vid höger bildkant) är även den riven.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Tåget har stannat för rundgång med loket precis före gångbron över bangården intill stationshuset. Här syns också den schaktning som pågår i sträckningen för spår 6 till vänster, det delvis rivna spår 5 samt de nu användbara spåren 4, 3 och 2 med gammal avstängd och ny plattform till höger.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Nu är det nära, en lång färd går mot sitt slut. Vid horisonten syns Malmberget och gruvlavarna på berget. Transporten ska gå till Vitåfors snett bakom berget till höger.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Rundgång längs med den nya långa plattformen vid spår 2 där fler och fler detaljer blir färdiga.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Omkring 25 minuter efter ankomst till Gällivare var det dags att fortsätta mot slutmålet, i motsatt riktning och två längre bort än vid ankomsten. Hade man bara kunnat parallellförflytta tåget mellan spåren här hade det gått att köra Inlandsbanan även förra veckan, avstängningen var ju innanför infartssignalen till höger.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Mot gruvhålen i Malmberget! Spåren av gruvdrift är tydliga i Välkomnabergets sydsluttning som ligger i fonden där banan mot Koskullskulle viker av från övriga spår i nordvästra änden av Gällivare bangård.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Kalktåget från Orsa med TMZ 1413 i spetsen har ankommit till spår 3 i Gällivare på förmiddagen.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
TMZ 1413 med ett tomt timmertåg på bangården i Hoting på förmiddagen sett från det ankommande persontåget från Östersund.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Dieselloket TMZ 1413 passerar Järnvägsövergången vid St. Olofsgatan i centrala Uppsala.
15 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Dieselbrum genom centrala Uppsala.
15 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Godståget svänger precis efter vägövergången in på Dalabanan mot Sala. Ostkustbanan mot Gävle har sedan hösten 2004 dubbelspår genom Uppsalas norra stadsdelar. Just denna dag var endast dubbelspårets uppspår i drift på grund av arbete i järnvägskorsningen med St. Olofsgatan. Växeln som ansluter Dalabanan till Ostkustbanans uppspår, och som passeras på den bilden, fick därmed läggas om nästan mellan varje passerande tåg.
15 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!