Linjen mellan Klockarbäcken och Umeå godsbangård inom Umeå driftplats är 3,4 kilometer lång och består av två blocksträckor. Den är en del av den nya sträckning som banan mellan Vännäs och Umeå fick i samband med bygget av godsbangården.
Driftplatsgränsen i Klockarbäcken ligger vid platsen där den nya sträckningen avviker från den gamla. I stället för den tidigare fem kilometer långa raklinjen vrider nu banan av mot nordost redan efter en knapp halvkilometer genom en svag kilometerlång kurva. En nära kilometerlång raklinje över den bördiga slätten leder sedan banan fram till den lilla Tvärån som korsas på en bro under vilken en ägoväg också kan passera. På raklinjen finns också mellanblocksignalen som delar linjen i två lika stora delar.
Omkring 300 meter nordost om bron över Tvärån följer ytterligare en större bro där banan passerar över väg 363, Hissjövägen, parallellt med järnvägsbron finns också en gång- och cykelbro över vägen. Bron ligger i början av den omkring 1,5 kilometer långa kurva som vrider banan omkring 90 grader till sydostlig riktning inne på godsbangården och som också avslutar linjen. I östra delen av kurvan passerar den nya ringled som byggs runt Umeå på bro över järnvägen.