Den gamla delen av linjen Gimonäs - Holmsund söder om den nya anslutningen till Botniabanan vid Bergsboda innehåller många kraftiga men korta lutningar. Vid vägskyddsanläggningen "Gamla Bergsbodavägen" inleds en kortare s-kurva med radier 490 meter. Ser vi till lutningarna här råder först ett lite längre medlut på 20 promille mot Holmsund, vilket snabbt vänds till 15 promille motlut. Det är denna typ av kraftiga lutningar och backkrön som är typiska för denna linjesträcka. Parallellt med järnvägen följer till en början tillfartsvägen till de många villor och fritidshus som ligger längs älvstranden i södra Bergsboda.
Efter ytterligare en dalgång på järnvägsspåret med 20-promilleslutningar följer en 600 meter lång svagare kurva som vrider banan mot sydost. Banan når här Villanäs med nya fatigheter vid älven, återigen med tillfartsväg parallell med järnvägen. På den drygt 800 meter långa raklinje som finns här passeras ytterligare några backkrön innan linjens andra bevakade plankorsning nås.
Efter plankorsningen i Villanäs följer ytterligare en lång kurva, närmare 400 meter lång, som åter vrider banan något mot söder. På den efterföljande 2,5 kilometer långa raklinjen finns ytterligare fyra backrön som alla följs av medlut på 17 promille, motluten är oftast aningen svagare. I södra delen av raklinjen passeras en gammal obevakad plankorsning som är stängd för fordonstrafik. Infartssignalen till Holmsund finns sedan i början av den följande kurvan.