Linjen Vindeln–Hällnäs är 11,1 kilometer lång och indelad i två blocksträckor. Från bangården i Vindeln som ligger 177 meter över havet stiger banan nu upp över 200-metersnivån till Hällnäs station som är belägen 244 meter över havet. Så högt har stambanan inte legat sedan söder om Brattsbacka några mil söder om Vännäs, men den stannar nu där fram till Storsund söder om Älvsbyn. Linjens lägsta punkt ett par meter lägre än Vindeln nås några kilometer norr om samma station. Större delen av höjdförändringen sker i linjens norra del.
Den södra blocksträckan går till en början genom ett varierat landskap med såväl bebyggelse som åkermark och skog när banan följer både Vindelälvens nedskurna älvfåra och länsväg 363 genom byarna Renfors och Nygård. En 600 meter lång raklinje i visst motlut inleder innan banan i de följande två högerkurvorna sjunker ner mot lägsta punkten i den därpå följande vänsterkurvan i Nygård. Här fanns en plankorsning, Fridhemsvägen, med ljus och ljudsignaler men utan bommar, korsningen har dock stängts för biltrafik och ersatts av en väg från Vindeln på järnvägens östra sida. Vid korsningen vek ett spår till grusgropen i Abborrtjärn av österut och banvallen kan fortfarande anas.
Från lägstapunkten i Nygård följer ytterligare fyra kurvor och 16-promilleslutningar först i mot- och sedan i medriktning. Järnvägen lämnar här såväl länsvägen som det blandade landskapet till förmån för ett mer renodlat skogslandskap. Efter den bevakade plankorsningen för vägen till byn Abborrtjärn följer en drygt kilometerlång raklinje där den horisontella sträcka som omger plankorsningen avslutas och övergår i den första längre 16-promillesstigningen upp mot Hällnäs. Lutningen är omkring 2 kilometer lång och innefattar även den följande raklinjen efter en svag vänsterkurva. Järnvägen har då nått fram till Vorrmyran och en en och en halv kilometer lång paus i stigningarna, här finns också mellanblocksignalen på linjen. En ny mötesstation har planerats här under arbetsnamnet Vorrmyran.
Ett såväl relativt rakt som horisontellt parti vid mellanblocksignalen övergår i kraftigt motlut i samband med passagen av en mindre bäckravin i en s-kurva med radier kring 600 meter, det är dock inte riktigt maximal lutning här. Banan går med detta in i en tydlig bergssluttning som den följer i nordvästlig riktning genom flertalet på varandra följande svaga motriktade kurvor. Med omkring tre kilometer kvar till Hällnäs följer en nära 300 meter lång högerkurva med radie strax under 600 meter där linjen åter är framme vid Vindelälvens dalgång men nu på betydligt högre nivå över vattnet. I kurvan finns en vägskyddsanläggning för en mindre skogsbilväg som dock är blockerad med stenar.
Efter den blockerade plankorsningen planar banan åter ut till horisontell eller nära horisontell på en sträcka av nästan två kilometer. Kurvorna är i allmänhet svagare på denna norra del av linjen och också relativt korta när banan följer den nu ganska branta bergssluttningen i nordnordvästlig riktning på Vindelälvens östra sida. Den enda längre kurvan följer vid övergången till kraftigt motlut på den sista kilometern upp till Hällnäs. I denna kurva ges också en av stambanans bästa utsikter, här ut över Vindelälvens dalgång mot nordväst samt byn Bodarna nere vid älven nedanför järnvägen.