Linjen Vännäs norra–Tväråbäck är 5,5 kilometer lång och indelad i två blocksträckor. Höjdskillnaden mellan stationerna är 35 meter, från 89 meter över havet i Vännäs till 124 meter över havet i Tväråbäck. Redan inne på bangården i Vännäs inleds en raklinje där banan är åtminstone nästan rak i drygt fem kilometer, vissa ytterst svaga kurvor finns dock på sträckan. Inledningsvis är banan horisontell eller har endast små lutningar och denna sträcka utnyttjades för att bygga den nya mötesplatsen Vännäs norra. Vid den nya driftplatsgränsen i norra delen av raklinjen finns dock först ett 800 meter långt måttligt motlut som följs av två kortare kraftiga medlut.
De kraftigare lutningarna uppstär när banan når Tvärån för första gången. I den första högerkruvan nås linjens lägsta punkt, 84 meter över havet, varefter ån korsas. Tvärån som rinner från Tväråträsket vid Tvärålund söderut till Umeälven vid Vännäs och är ett vattendrag som i större delen av sin längd har en mycket krokig och meandrande flodfåra. Vid bron inleds en 1,5 kilometer långt motlut på 15-16 promille med en 360 meter lång vänsterkurva. Härefter följer banan dalgångens östra sida och når efter två högerkurvor med kort mellanliggande raklinje upp till banvaktstugan Nilsland.
Från banvaktstugan och norrut blir banan åter rakarare och inledningsvis också planare. På den 700 meter långa raklinjen vid stugan med tillhörande plankorsning med ägovägssignal råder ett svagt medlut, vilket efter en kort svag kurva planar ut till en kort hotisontell sträcka i inledningen av den 1,7 kilometer långa raklinje på vilken också Tväråbäcks station ligger. Här följer dock ett 600 meter kraftigt motlut på 16 promille upp mot Tväråbäck, i vilket också infarten till den driftplatsen finns.