Linjen Tvärålund–Vindeln är 11,1 kilometer lång, är indelad i två blocksträckor och når sin lägsta punkt på bron över Vindelälven, 153 meter över havet. Tvärålunds station ligger 178 meter över havet, en meter högre än Vindelns station. Linjen börjar i det öppna jordbrukslandskapet som även bangården i Tvärålund ligger i. Cirka 500 meter norr om driftplatsgränsen passeras plankorsningen Tväråträsk och den vid korsningen belägna banvaktsstugan med samma namn. Korsningen ligger i slutet av den första kurvan i en serie om sammanlagt sju kurvor med radier ner till 570 meter. Skogen tar över mer och mer när järnvägen följer Storsjöns västra strand på en cirka 1,5 kilometer lång sträcka samtidigt som toppiga berget Storsjökludden reser sig väster om banan.
När banan lämnar Storsjön tar även kurvserien slut och når linjens högsta del som mäter 187 meter över havet på en 800 meter lång sträcka som består av två raklinjer med en mycket svag mellanliggande kurva. I norra delen av den horisontella sträckan passeras den lilla tjärnen Trollsjön öster om banan. En ny mötesdriftplats på linjen har planerats här under namnet Trollsjön. Härefter når banan åter jordbruksmark i byn Degerås och i samband med några svaga kurvor passeras plankorsningen Degerås vid vilken vi också återfinner banvaktsstugan med samma namn. Landvägen mellan Tvärålund och Vindeln följer ännu järnvägen på nära håll på västra sidan.
Lutningen ner mot Vindelälven har nu påbörjats, ett sammanhängande tidvis kraftigt medlut som pågår nära tre kilometer. Mellanblocksignalen passeras medan banan ännu omges av åkermark, men en raklinje från banvaktsstugan övergår i en svag men längre kurva och banan lämnar samtidigt såväl landsvägen som det öppna landskapet. Genom ytterligare två svaga kurvor, den södra hela 800 meter lång och båda med radie kring 1500 meter, följer järnvägen Trollsjömyrbäckens dalgång norrut mot Vindelälven. I den norra kurvan finns öppen mark vid gården Kvarnberget omedelbart väster om banan men den syns ej från järnvägen då den går i djup skärning. Banan är här rätad, den äldre banvallen finns på nuvarande järnvägs östra sida men korsar nuvarande spår precis söder om bron.