Linjen Helgum–Långsele är 8,0 kilometer lång och bjuder på en vacker färd genom Faxälvens dalgång. Detta första avsnitt av linjebeskrivningen behandlar den inledande sträckan fram till Faxälvens kraftiga böj vid byn Åberget. Utfarten mot Långsele från Helgum sker österut vilket inte ändras nämnvärt av den svaga kurva som finns alldeles efter utfartsblocksignalen. Här tar en knappt kilometerlång raklinje vid som leder fram till linjens första bevakade plankorsning där järnvägen går genom ett varierat landskap med både jordbruks- och skogsmark i den svaga sluttningen ner mot Faxälvens södra strand. Här har det funnits ytterligare flera obevakade plankorsningar men de är nu stängda, möjligen finns ännu en gångfålla vid en av dessa. Den bevakade plankorsningen ansluter bebyggelsen mellan järnvägen och älven i norr till landsvägen i söder.
När raklinjen är slut följer en drygt 850 meter lång kurva som vrider banan mot sydost. I början av kurvan finns en gammal plankorsning som nu har ersatts med en gångfålla och en anslutningsväg längs banans norra sida från den bevakade plankorsningen längre västerut. När kurvan är slut och färdriktningen på nordgång är sydsydostlig nås linjens andra bevakade plankorsning samtidigt som landskapet öppnar sig i byn Åberget. Här sänks hastigheten från 120 km/h till 90 km/h inför den nästan 1100 meter långa kurva som sedan vrider tillbaka banan till mer normal riktning när den rundar Faxälvens kraftiga böj. Strax öster om plankorsningen ligger banvaktstugan Nedre Frorsse på järnvägens södra sida och cirka 100 meter öster om denna låg mellan åren 1936 och 1962 rälsbusshållplatsen Nederforse (Nfe). Närmare samma banvaktstuga finns också en gångfålla som tidigare varit en plankorsning för bebyggelsen på järnvägens norra sida, idag är den ersatt av senast nämnda bevakade plankorsning.