Glödberget vid Tallberg, ej att förväxla med dess namne vid Nyåker, ligger i sluttningen på Öreälvens nordöstra sida där det som en bergsrygg löper ut mot väster och avslutas med ett mäktigt stup nära älven. När järnvägen drogs fram byggdes därför stambanans enda tunnel norr om Långsele här, den 140 meter långa Tallbergstunneln. Tunneln har också varit försedd med cirka 40 meter långa snögallerier vid båda mynningarna. Den gamla linjesträckningen på platsen följer väl den kuperade terrängen vilket gör att tunneln blev relativt kort. Nackdelen var naturligtvis att man fick många tvära kurvor.
Den 15 juni 1981 togs en linjerätning i bruk som bland annat innefattade en ny tunnel genom Glödberget, den nya Tallbergstunneln, belägen sydväst om den gamla. Den kraftiga kurvan öster om berget rätades så att den nya banan korsar den gamla sträckningen nära den gamla tunnelmynningen och försvinner sedan in i den nya tunneln cirka 100 meter senare. Den västra mynningen är belägen cirka 250 meter västnordväst om den gamla dito och ligger i en mäktig bergskärning. Den nya Tallbergstunneln byggdes 1979-1980. Av den totala längden 298 meter är 271 meter bergtunnel, kompletterad med betongtunnelanslutningar om 18 respektive 9 meter vid västra och östra mynningen. Detta är den enda platsen på stambanan där en gammal tunnel har ersatts med en ny. Den gamla tunneln finns idag kvar intakt med räls, däremot döljs den västra tunnelmynningen numera effektivt av växtlighet vid sidan av den gamla banvallen.