Älven
Den egentliga Moälven är endast omkring 40 kilometer lång och rinner från Anundsjön väster om Mellansel, 50 meter över havet, till Bottenhavet i Domsjö, Örnsköldsvik. Älven har dock tre stora källföden som flyter samman och bildar älven närmast havet, nämligen Södra Anundsjöån, Norra Anundsjöån och Utterån. De båda förstnämnda har sina källor i allra västligaste delen av Örnsköldsviks kommun, nära gränsen mot Sollefteå kommun vid Junsele. Strax väster om kommungränsen flyter Ångermanälven i nord-sydlig riktning. Norra och Södra Anundsjöån rinner samman vid utloppet i Anundsjöns västra ände vid Bredbyn.
Öster om Mellansel, där stambanan passerar över älven, flyter den genom ett flackt jordbrukslandskap. Detta lugna parti bryts emellertid relativt snabbt av en omkring en mil lång brant forsande sträcka där älven faller största delen av höjdskillnaden mellan Anundsjön och havet. Mitt på sträckan vid Gottne ansluter det tredje källflödet Utterån norrifrån som vi sett i tidigare avsnitt. Mellan Mellansel och Gottne ligger också Söderåfors där Mo vattensåg startades 1759. Sågen blev grunden för den koncern som 1873, åtta år efter en ny sågverksetablering i Domsjö, grundades under namnet Mo och Domsjö Aktiebolag, senare MoDo, idag Holmen AB, ett storföretag inom skogsindustrin.
Vid Mo samhälle lugnar älven åter ner sig och har ett kortare meandrande avsnitt före utflödet i Happstafjärden vid Österalnö. Happstafjärden är den försa av de tre fjärdar som Moälvens nedre lopp består av, efter denna följer Själevadsfjärden och Veckefjärden. Dessa kantas av ett öppet jordbrukslandskap och sedan allt mer bebyggelse närmare Örnsköldsvik. Vid utloppet ur Själevadsfjärden rinner älven förbi Själevads vackra kyrka, här korsar även E4:an älven. För Botniabanan har en ny järnvägsbro byggts över Veckefjärdens södra spets, härifrån återstår drygt tre kilometer flodsträcka till utloppet i Örnsköldsviksfjärden vid Domsjö.
Järnvägsbron
Den ursprungliga bron över Moälven var en 40 meter lång stålbro i ett spann. Den låg i ett västligare läge än dagens med skarpare kurvor på båda sidor om älven. Jag känner inte till något mer om eventuella brobyten i detta broläge men någon form av förstärkning och/eller brobyte torde ha skett under de drygt 100 år som banan gick i denna sträckning, Idag återstår här endast det norra landfästet och resterna av det södra. Dagens bro byggdes alltså öster om den gamla och togs i bruk i september 1995. Bron är en samverkansbro i tre spann med södra spannet och mellanstödet på land. Det nya broläget gav också svagare kurvor på älvens båda sidor. Banan lades om på en knappt 1,5 kilometer lång sträcka mellan omformarstationen och bangården i Mellansel.