Långvattnet är den yngsta mötesplatsen på sträckan Vännäs - Mellansel. När den stod klar i november 1990 kortades den långa linjen mellan Trehörningsjö och Långviksmon avsevärt. Driftplatsen Långvattnet är belägen norr om den långsmala sjön med samma namn och ligger till skillnad från övriga driftplatser på nyss nämnda sträcka långt från närmaste allmänna väg. Det är en enkel mötesdriftplats med två spår i öst-västlig riktning, normalhuvudspåret ligger på södra sidan. Fjärrkuren på norra sidan av bangården ligger där denna övergår från rakspår till kurva i västra delen. Långvattnet styrs av ett ställverk modell 59 som tillåter samtidig infart (ESIL).
Namnet Långvattnet har funnits vid järnvägen i området långt tidigare än dagens trafikplats. Redan 1893 förbereddes en militärmötesplats med det namnet på den första raksträckan väster om nuvarande driftplats, vilken också ska ha haft mötesmöjlighet mellan 1903 och 1937. Namnet ändrades till Movattnet 1922. Det namnet användes under ett par år i slutet av 1930-talet för en rälsbusshållplats som låg ungefär på platsen för norra bangårdsänden vid dagens driftplats. Långvattnet var också namnet på den banvaktstuga som låg ett par hundra meter sydväst om dagens fjärrkur.