Gottnebygden vid sammanflödet mellan Moälven och Utterån är en jordbruks- och kulturbygd med mycket gamla anor, något stenålderslämningar i trakten kan berätta. Närmast sammanflödet ligger Gottne samhälle som med sina omkring 220 invånare klassas som tätort. Runt tätorten ligger de större byarna Östansjö, Hållen och Söderå i det öppna jordbrukslandskapet. När järnvägen drogs fram genom trakten fanns emellertid ingen möjlighet att med den valda vägen upp mot Björnsjö gå ner i dalgången vid Gottne eftersom stigningarna mot Björnsjö redan påbörjas vid Mellansel. Istället placerades stationen uppe i bergssluttningen omkring två kilometer väster om nuvarande tätort, höjdskillnaden mellan tätorten och stationssamhället är omkring 60 meter.
Gottne station öppnades tillsammans med banan i oktober 1891 och runt denna växte ett litet stationssamhälle upp som idag går under namnet Västra Gottne. Bangården ligger till största delen i öst-västlig riktning, men i östra änden ligger spåren i en snäv kurva med radie 350 meter på normalhuvudspåret så att utfarten mot Björnsjö sker i nordostlig riktning. På bangårdens södra sida uppfördes ett stationshus av Hällnäsmodellen, huset är idag rivet. Öster om stationshusets plats finns fjärrkuren och ytterligare längre österut ligger en gammal banmästarstuga och en banförmansstuga. I sluttningen norr om bangården har det funnits ett sågverk som också har haft ett lastspår på bangårdens norra sida. Idag har bangården bara två spår med normalhuvudspåret på södra sidan. I kurvan i bangårdens östra del finns en plankorsning för vägen till husen norr om bangården. Ställverket vid driftplatsen är av modell 59 och tillåter samtidig infart (ESIL).