Glödbergstunneln utanför Nyåker är med sina 1680 meter den längsta tunneln längs Stambanan genom övre Norrland och den tar järnvägen genom det relativt flacka Glödberget på Öreälvens sydvästra sida. Tunneln utgör en viktig del av den nya linjen förbi Nyåker och byggdes mellan 1994 och 1995 med driftsättning i oktober samma år. Den södra mynningen ligger cirka 1,5 kilometer väster om Nyåker och den norra mynningen ligger intill väg 353 knappt 2 kilometer norr om samhället. Av tunnelns totala längd är 1350 meter bergtunnel, resterande delar är betongtunnelanslutningar vid mynningarna varav 60 meter vid sydvästra mynningen och 270 meter vid den nordöstra. Utöver huvudtunneln finns en 610 meter lång sevicetunnel som löper parallellt med spårtunneln på södra sidan med infart från nordost. Från servicetunneln finns tre portar in till spårtunneln koncentrerade till den nordöstra halvan av tunneln.
Glödbergstunneln utanför Nyåker är med sina 1680 meter den längsta tunneln längs Stambanan genom övre Norrland och den tar järnvägen genom det relativt flacka Glödberget på Öreälvens sydvästra sida. Tunneln utgör en viktig del av den nya linjen förbi Nyåker och byggdes mellan 1994 och 1995 med driftsättning i oktober samma år. Den södra mynningen ligger cirka 1,5 kilometer väster om Nyåker och den norra mynningen ligger intill väg 353 knappt 2 kilometer norr om samhället. Av tunnelns totala längd är 1350 meter bergtunnel, resterande delar är betongtunnelanslutningar vid mynningarna varav 60 meter vid sydvästra mynningen och 270 meter vid den nordöstra. Utöver huvudtunneln finns en 610 meter lång sevicetunnel som löper parallellt med spårtunneln på södra sidan med infart från nordost. Från servicetunneln finns tre portar in till spårtunneln koncentrerade till den nordöstra halvan av tunneln.
I Glödbergstunneln förekommer under den kalla årstiden tidvis kraftig isbildning som kan ställa till problem för tågtrafiken genom tunneln. Tunneln besiktigas under dessa tider dagligen för att man ska kunna hitta istappar och block som kan utgöra fara för passerande tåg. I början av april 2008 träffades emellertid ett av de norrgående nattågen av ett stort isblock som hamnade i korridoren på en av sovvagnarna.