Skorped är en småort i Örnsköldsviks kommun drygt fem mil väster om centralorten. Samhället växte upp kring järnvägsstationen efter järnvägens öppnande 1889, men det har funnits bebyggelse här i Nätraåns dalgång betydligt längre än så. Skorpeds kyrka från 1848 finns som vi såg i förra linjebeskrivningen i byn Mosjö omkring två kilometer öster om stationssamhället. I socknen har det funnits ett tjugotal byar, många lever kvar ännu och några av dem ligger i järnvägens närhet när den fortsätter västerut i Nätraåns dalgång. Stationssamhället ligger på flack mark inklämd mellan höga berg i norr och Nätraån med biflödet Önskanån i en dalgång i söder.
Skorpeds station öppnades i oktober 1889 som en av de ursprungliga stationerna på sträckan. Det stationshus som uppfördes i Skorped är av samma modell som byggdes i Selsjön och Anundsjö, de andra två ursprungliga stationerna mellan Långsele och Mellansel. Av dessa hus är idag bara Skorped kvar, men det är å andra sidan i gott upprustat skick. Huset har två våningar, valmat tak och liggande panel i fasaden. Bangården ligger i öst-västlig riktning och stationsbebyggelsen placerades på södra sidan. Väster om stationshuset finns en gammal lastkaj, den magasinsbyggnad som fanns mellan lastkajen och stationshuset har idag dock ersatts av en modern personalbyggnad. Godshanteringen och persontrafiken vid stationen försvann med ett års mellanrum 1974 respektive 1975.
Bangården har idag tre huvudspår med normalhuvudspåret i mitten. På södra sidan av bangården finns ett stickspår som ansluter till huvudspåren söderut vid södra bangårdsänden. Infarten norrifrån finns i skogen strax öster om samhället där banan ligger i en s-kurva, i övrigt är bangården i huvudsak rak. Väster om bangården omedelbart öster om södra driftplatsgränsen finns en bevakad plankorsning. Ställverket i Skorped är av modell 59 och tillåter samtidig infart (ESIL).