I denna den andra delen av beskrivningen av den 9,2 kilometer långa linjen Skorped–Kälvatttet ska vi titta närmare på den norra 4,4 kilometer långa blocksträckan. Efter att banan på första blocksträckan haft såväl ostsydostlig som nordvästlig riktning börjar den andra blocksträckan norrut, men den vrider genast av mot öster i en längre högerkurva i vilken motlutet också ökar till 16 promille upp mot ett krön på samma höjd som bangården i Kälvattnet. Vid krönet har en ny bro byggts över spåret som ersatt två obevakade plankorsningar, bland annat den med en större skogsbilväg som låg i den svaga kurva som följer direkt efter ovan nämnda kurva.
I denna den andra delen av beskrivningen av den 9,2 kilometer långa linjen Skorped–Kälvatttet ska vi titta närmare på den norra 4,4 kilometer långa blocksträckan. Efter att banan på första blocksträckan haft såväl ostsydostlig som nordvästlig riktning börjar den andra blocksträckan norrut, men den vrider genast av mot öster i en längre högerkurva i vilken motlutet också ökar till 16 promille upp mot ett krön på samma höjd som bangården i Kälvattnet. Vid krönet har en ny bro byggts över spåret som ersatt två obevakade plankorsningar, bland annat den med en större skogsbilväg som låg i den svaga kurva som följer direkt efter ovan nämnda kurva.
Den nya viadukten ligger mitt i den 500 meter lång kurva med radie 360 meter som vrider banan drygt 90 grader till sydostlig riktning, alltså rakt motsatt den färdriktning som rådde norr om Lidbergshammaren. Vid viadukten inleds också ett knappt två kilometer långt 14-promillesmedlut ner mot Uvsjön och i den backen följer ytterligare två långa motriktade kurvor. I den första av dessa finns banvaktstugan Uvsjö på södra sidan, där fanns också den andra plankorsningen som nu stängts varför en ny väg har byggts längs järnvägens norra sida fram hit där ytterligare viss bebyggelse finns nära banan.
Banan är nu framme vid den långsmala Uvsjön, vars södra ände är för spetsig för att låta järnvägen runda. Därför genar järnvägen genom en nästan 700 meter lång vänsterkurva på en lång bank över sjön över sjöns östra del. Kurvradien är inledningsvis 340 meter, men ökar sedan till 375 meter. Vid norra stranden finns en kort bro så att vatten kan passera under järnvägen. Uvsjön är nästan tre kilometer lång, så utsikten mot dess nordvästra ände i fjärran är god ute på banken.
Norr om Uvsjöpassagen är färdriktningen åter nordlig och banan går genom en skärning innan en högre bank nås i den följande längre högerkurvan där den passerar mellan Uvsjön i väster och en myr på östra sidan. Här råder åter ett kraftigt motlut som oftast ligger på 16 promille hela vägen fram till Kälvattnet, vars södra infart nås efter ytterligare en längre kurva med radie omkring 500 meter och därefter en halvkilometerlång raklinje. Landsvägen går på denna avslutande sträcka ofta relativt nära järnvägens östra sida, dock inte alltid inom synhåll från banan.