Linjen Selsjön–Backsjön är 4,5 kilometer lång och saknar mellanblocksignaler. Höjdskillnaden mellan driftplatserna är samtidigt hela 87 meter varför linjen i princip helt består av kraftigt motlut på nordgång. Från Selsjön inleds linjen med en raklinje i nordnordvästlig riktning på vilken landsvägen från Selsjön österut mot Skorped passerar på bro över banan. Efter att banvaktstugan 111F Selsjön har passerats följer en hela 440 meter lång kurva med radie 370 meter där banan vrids 90 grader österut, rundar Tjärnberget och går in på bergets nordsluttning parallellt med Tjärnbäcken. Utöver en kort sträcka med svag lutning i södra änden av den långa kurvan mäter motlutet här i linjens sydligaste del 13-16 promille.
Efter den långa kurvan runt Tjärnberget följer banan Tjärnbäckens södra sida i det mycket kuperade landskapet. Detta sker genom en kurvserie med fyra allt skarpare kurvor. I den sista av dessa korsas Tjärnbäcken och radien har då sjunkit till strax 300 meter i den knappt 300 meter långa kurvan. Banan övergår därmed också från nordsluttning till sydsluttning och passerar strax norr om Mjösjön i något mindre kuperad terräng. Efter en kort högerkurva nås linjens längsta raklinje och därefter försignalen till Backsjön. Härefter följer en längre högerkurva, två korta vänsterkurvor och slutligen en längre högerkurva där infarten till Backsjön finns. Kurvradierna ligger här mellan 430 och 440 meter. Det kraftiga motlutet på 15-16 promille tar inte slut förrän mitt inne på bangården.