Vid utfarten norrut från Skorped påbörjar järnvägen övergången från Nätraåns dalgång till Moälvens dito som nås vid Mellansel. Den huvudsakliga färdriktningen på nordgång har sedan den västligaste delen av Skorpedsbygden varit ostlig trots avvikelser mellan Skorped och Kälvattnet. Denna huvudsakliga riktning fortsätter med vissa avvikelser även på linjen Kälvattnet–Anundsjö även om topografin också här kräver nordlig rikning nära Anundsjö. Den högsta punkten mellan Skorped och Mellansel nås också mitt på linjen Kälvattnet–Anundsjö där höjden är 228 meter över havet. Det är 52 meter högre än Anundsjö station och hela 164 meter högre än Mellansel. De medlut som börjar på denna linje är alltså bara en liten föraning om nästa linje.
Linjen Anundsjö–Kälvattnet är 8,4 kilometer lång och består av två blocksträckor. Från bangården i Kälvattnet i nord–sydlig rikytning vrider banan redan i utfartskurvan till ostsydostlig riktning när Bräntberget rundas. I kurvan som är skarpast i södra delen med radie 440 meter passeras också vattendelaren mellan Nätraån och Moälven. Samtidigt lämnar banan vägen mellan Skorped och Anundsjö och går ut i mer eller mindre väglöst land och följer norra sluttningen på Bräntberget österut. Efter raklinjen lämnar banan bergssluttningen i en vänsterkurva för att efter en kort raklinje gå in på norra sidan av Bodsjön. Lutningarna hit är mycket varierande i såväl storlek som riktning.
På Bodsjöns norra sida är landskapet är här flackt med små lutningar på järnvägen. Linjens högsta punkt nås efter två raklinjer med en svag mellanliggande kurva när även Kroktjärnen har passerats. Vid höjdpunkten vrids banan mot sydost genom en kurva med radie 500 meter samtidigt som ett kilometerlångt medlut på 12 promille inleder backarna ner mot Mellansel. Här i dalgången mellan Norra och Södra Kolberget finns flera svaga kurvor innan en 900 meter lång raklinje dyker upp på Kolbergsmyrans norra sida varvid banan också planar ut. Mer dramatiskt blir det sedan när en nära 450 meter lång högerkurva med radie 440 meter vrider banan omkring 90 grader runt Norra Kolbergets sydöstra del till nordostlig riktning. Detta är nämligen inledningen på de kraftigare backarna ner mot Anundsjö.
När Norra Kolberget rundats följer ett 2,5 kilometer långt medlut på 15 promille ner till Anundsjö station. Färden går genom en mindre dalgång där en relativt svag kurva i samma riktning som den föregående leder banan fram till tre på varandra följande kurvor med radier kring 385 meter. I slutet av den första av dessa kurvor går järnvägen genom en bergskärning och här finns också en enklare bro över spåret. Det är en gammal väg mellan låglandet i Anundsjöåns dalgång och gamla fäbodar längre söderut som har passerat här. Detta torde vara platsen för en av de 6 vägbroar över järnvägen som uppfördes vid banbygget mellan Långsele och Boden, själva bron är väl dock sannolikt utbytt. Efter den sista av dessa tre kurvor fortsätter banan vrida österut runt berget Storklocken genom en kurva med något större radie där också infarten till Anundsjö finns.