Detta är den andra delen av beskrivningen av den 9,7 kilometer långa linjen Holmån–Skorped. Efter att banan korsat nätraån nära Stugusjöns östra ände följer den åns norra sida en kort sträcka innan en skarp vänsterkurva med radie på knappt 380 meter som vrider banan bort från ån och den bergssluttning i söder som den nu följt sedan Aspeå för att istället sätta kurs mot nordost. I slutet av kurvan finns linjens andra bevakade plankorsning där landsvägen mellan Skorped och Aspeå korsar järnvägen, nordost om plankorsningen ligger också banvaktstugan Lännäs. Det medlut på 16 promille som inleddes efter bron över Nätraån fortsätter även genom den följande kurvan och i början av den följande raklinjen i ostnordostlig riktning, men när banan sedan går in mellan Råberget i norr och det mindre Gårdberget i söder vänds lutningen till kraftigt motlut.
I höjd med Gårdberget finns en mindre bro för en ägoväg över järnvägen. Intill bron finns två korta motriktade kurvor mellan vilka banan åter planar ut till horisontell. Det omgivande jordbrukslandskapet är dock kraftigt kuperat och i nästa kurva vid där landsvägen mot Bureåborg korsar järnvägen på en bro inleds ett cirka 1,5 kilometer lång kraftigt medlut. Detta tar inte slut förrän vid järnvägsbron över Önskanån strax väster om infarten till Skorped då vi först har passerat en 300 meter lång raklinje genom öppet jordbrukslandskap och därefter en nära 600 meter lång kurva med generös radie där skogen är mer närvarande kring banan. Bron över Önskanån är en relativt hög bro i tre spann, ån är ett biflöde till Nätraån från nordväst och rinner alldeles i utkanten av Skorped. Dagens samverkansbro tycks vila på äldre landfästen av huggen sten. Äldre data för bron talar om att spannen var vardera 14 meter långa och att järnvägen passerade omkring 11 meter över åns vattenyta. Bron utgör linjens lägsta punkt någon enstaka meter lägre än bangården i Skorped.