Linjen Holmån-Skorped är 9,7 kilometer lång och består av två blocksträckor. Höjdskillnaden mellan linjens ändpunkter är 45 meter med Holmån beläget 201 meter över havet och Skorped 156 meter över havet. De kraftigaste stigningarna finns på den norra blocksträckan närmast Skorped, på den södra blocksträckan följer järnvägen nära flera sjöar i Nätraåns övre lopp vilket gör att lutningarna är små.
Nätraån rinner upp i Byvattsjön drygt en mil väster om Skorped. Det stora källflödet Flärkån med biflödet Jussjöån gör dock att järnvägen följer vattendragen ytterligare en mil västerut. Från Byvattsjön rinner Nätraån genom den mindre Holmsjön fram till Stugusjön vars drygt tre kilometer långa strand järnvägen följer på nära håll. Öster om järnvägsbron fortsätter ån mestadels österut ända till Sidensjö där den viker av mer mot sydost fram till utloppet i havet vid Köpmanholmen utanför Bjästa. I det nedre loppet har ån begåvats med en betydligt större järnvägsbro än stambanans. Botniabanans korsar ån på en 40 meter hög och en kilometer lång bro.
Vi vänder åter till Holmån vid Nätraåns källsjö Byvattsjön. Utfarten mot Skorped finns på en 700 meter lång raklinje där vi också finner banvaktstugan Holm på södra sidan strax öster om utfarten. Denna följs av ytterligare två kortare raklinjer med svaga mellanliggande kurvor när järnvägen passerar söder om Holmsjön, här kan bebyggelsen i byn Holm på andra sidan sjön. Vid den följande något skarpare kurvan finns också en av järnvägens transformatorstationer varefter en större skogsbilväg korsar järnvägen i en bevakad plankorsning på den följande halvkilometerlånga raklinjen.
Efter en kort vänsterkurva och en 400 meter lång raklinje är banan framme vid Stugusjöns södra strand. Denna följer banan tätt varför en serie med hela åtta ändå relativt svaga kurvor med endast ett par kortare raklinjer har genererats. Efter kurvserien och en 350 meter lång raklinje dyker mellanblocksignalen som skiljer den södra 4,9 kilometer långa blocksträckan från den norra 4,8 kilometer långa dito upp på stranden. Vidare följer ytterligare ett antal kurvor fram till sjöns östra ände varefter banan följt sjön på en sträcka av drygt tre kilometer. Vid sjöändan lämnar Nätraån sjön och järnvägen korsar ån på en kort bro drygt hundra meter österut varefter banan fortsätter österut med ån på ena sidan och landsvägen på den andra.