Linjen Backsjön–Grönåsen är 3,7 kilometer lång och saknar mellanblocksignaler. Utfarten från Backsjön sker i en 250 meter lång svag kurva som ger banan nordnordostlig riktning. Efter en kort raklinje i 9 promilles medlut nås en större linjeomläggning vid banvaktstugan Backsjö där den ursprungliga kurvan nordväst om banvaktstugan som hade radie 320 meter har ersatts med en 750 meter lång kurva med radie strax under 500 meter, linjeomläggningen bör ha skett under 40- eller 50-talet. Den ursprungliga banvallen genom kurvan används idag delvis av en skogsbilväg, på resterande delar växer skogen tidvis tät. Kurvan uppkommer där järnvägen når fram till berget Storsjöhöjden vilket banan sedan rundar på södra sidan på denna och nästa linje. Genom den omlagda kurvan råder 16 promilles motlut.
Efter omläggningen finns två korta raklinjer med en ännu kortare mellanliggande svag kurva, dessa följs dock av en 570 meter lång kurva med radie 910 meter följer som vrider banan från sydostlig till ostnordostlig riktning i fortsatt kraftigt motlut. Härefter passerar nu järnvägen mellan den högre terrängen i norr och Stensjön på ett par hundra meters avstånd i söder varvid två motriktade kurvor följer där den inledande högerkurvan är längst. I den andra kurvan när omkring 500 meter av linjen återstår nås linjens högsta punkt varefter motlutet övergår i måttligt medlut på en raklinje fram mot infarten till Grönåsen i en svag kurva. Krönet ligger på en mindre höjd som löper ut från Storsjöhöjdens sydsluttning som järnvägen här följer.