Linjen Anundsjö–Mellansel är 6,9 kilometer lång och består av två blocksträckor. Den sträcker sig från Anundsjö station, där bangården är belägen 176 meter över havet, österut längs bergssluttningen söder om Anundsjön ner till Mellansel, där bangården är belägen 64 meter över havet. Höjdskillnaden mellan driftplatserna i linjens ändpunkter är alltså hela 112 meter, varför maxlutning råder på större delen av sträckan. Denna den så kallade Anundsjöbacken är en av de mest besvärliga backarna längs Stambanan genom övre Norrland där det vid svåra förhållanden är lätt att tunga tåg fastnar i den långa stigningen.
Linjen Anundsjö–Mellansel är 6,9 kilometer lång och består av två blocksträckor. Den sträcker sig från Anundsjö station, där bangården är belägen 176 meter över havet, österut längs bergssluttningen söder om Anundsjön ner till Mellansel, där bangården är belägen 64 meter över havet. Höjdskillnaden mellan driftplatserna i linjens ändpunkter är alltså hela 112 meter, varför maxlutning råder på större delen av sträckan. Denna den så kallade Anundsjöbacken är en av de mest besvärliga backarna längs Stambanan genom övre Norrland där det vid svåra förhållanden är lätt att tunga tåg fastnar i den långa stigningen.
Vid utfarten från Anundsjö råder 14 promilles medlut, vilket efter en halv kilometer ökar till 16 promille. Genom en relativt svag högerkurva leds banan fram till en betydligt skarpare närmare 380 meter lång vänsterkurva som vrider banan mot nordostlig riktning efter att den varit sydostlig. I slutet av denna kurva finns en 350 meter lång horisontell sträcka på denna annars så branta linje som därför genast återgår till 16 promilles lutning efter detta. En s-kurva med radier 485 och 470 meter följs av en svag högerkurva och en kortare raklinje. Efter en skarpare högerkurva, en svag vänsterkurva och en 300 meter lång raklinje nås bron över väg 348 vid vilken mellanblocksignalen också finns.
Bron över väg 348 mellan Örnsköldsvik och Bredbyn är 78 meter lång och byggd i tre spann. Omedelbart öster om denna i övre delen av byn Sörböle finns mellanblocksignalen, där också hållplatsen Sörböle (Söbl) låg mellan åren 1948 och 1965. Byn sträcker sig ända ner till Anundsjön som kan ett kort ögonblick kan anas från järnvägen. Den 3,8 kilometer långa blocksträckan närmast Mellansel är liksom den ovan beskrivna mycket kurvig, även om raklinjer finns företrädelsevis närmast mellanblocksignalen där kurvorna också är svagare och kortare. Närmast Mellansel följer en serie om sex kurvor med radier mellan 470 och 500 meter. Det 2,5 kilometer långa sammanhängade 17-promillesmedlutet som finns här tar inte slut förrän inne på bangården i Mellansel. Kurvorna upphör däremot lite tidigare och driftplatsgränsen ligger på en raklinje strax väster om den västra bevakade plankorsningen inne i Mellansel.