Anundsjöbygden är en mycket gammal jordbruks- och kulturbygd i Norra och Södra Anundsjöåns dalgångar. Vid sammanflödet mellan vattendragen omedelbart väster om Anundsjön uppfördes Anundsjö kyrka 1437, på platsen har man dock funnit rester av en ännu äldre kyrkobyggnad. Kyrkan kom att bli centralpunkt i samhället Bredbyn som växte upp omkring den. Bredbyn var en tid centralort i Anundsjö kommun innan den gick upp i Örnsköldsviks kommun, tätorten har idag drygt 1200 invånare. Strax öster om orten finns Polarbröds bageri, ortens största arbetsgivare.
Bredbyn är belägen på ungefär samma höjd som Mellansel, omkring 60 meter över havet. När järnvägen drogs fram söderifrån kom den fram betydligt mycket högre och drogs istället längre österut mot Mellansel. Anundsjö fick ändå en station belägen i bergssluttningen cirka tre kilometer sydost om tätorten, drygt hundra höjdmeter högre än tätorten. Stationen öppnades för allmän trafik den 15 oktober 1889 och blev då ändstation för banan. Fortsättningen mot Vännäs var då ännu inte färdig, den öppnades först nästan två år senare. Vid stationen växte ett mindre stationssamhälle upp som än idag kort och gott går under namnet Anundsjö station. Vägen från Bredbyn fortsätter söderut mot Sidensjö och passerar på bro över järnvägen strax öster om bangården.
Bangården lades i öst-västlig riktning längs bergssluttningen norr om bergen Storklocken och Lillklocken. Järnvägens byggnader placerades på norra sidan av bangården och var ganska omfattande. Stationshuset placerades vid västra delen av bangården och var av samma modell som i Skorped två stationer söderut, det fick år 1900 en lägre påbyggnad på östra gaveln. Huset revs redan i början av 1970-talet, okänt varför. Persontrafiken pågick fram till 1975, varefter det dröjde ytterligare sju år innan all verksamhet vid stationen upphörde. Öster om stationshuset något längre från spåren uppfördes ett större betjäningshus med fyra lägenheter. Huset finns kvar idag och har en tid varit till salu. Ytterligare längre österut har flera magasinsbyggnader funnits intill bangårdens norra sida. De två äldre av dessa har rivits under slutet av 2008 eller början av 2009.
I Anundsjö finns idag tre huvudspår med normalhuvudspåret i mitten. På bangårdens norra sida intill de numera rivna magasinsbyggnaderna finns ett stickspår som ansluter västerut/söderut till det norra avvikande huvudspåret. Landsvägen mellan Bredbyn och Sidensjö passerar över järnvägen på bro omedelbart öster om östra/norra bangårdsänden. Driftplatsen styrs av ett ställverk 59 och samtidig infart (ESIL) tillåts till normalhuvudspåret och det södra avvikande huvudspåret.