Vid norra delen av bangården i Storblåliden, stambanans högsta punkt norr om Långsele, inleds en sträcka på drygt 4 mil med övervägande kraftiga medlut ner till Korsträsk vid Älvsbyn där den sammanlagda höjdskillnaden är hela 300 meter. Raklinjen som inleds redan vid södra infarten till Storblåliden fortsätter omkring en kilometer ut på linjen norrut och följs efter en kort kurva av ytterligare en 750 meter lång raklinje. Lutningen är redan här 17 promille med undantag för en kort horisontell sträcka. Banan når nu fram till Lillpiteälven och rundar i den följande kurvan en av älvens många krokar. Landsvägen finns hela tiden i närheten av järnvägen på östra sidan, dock inte alltid inom synhåll. Här i linjens södra del passeras också det enda bostadshus som finns vid linjen.
Medlutet mildras tillfälligt något på de följande två raklinjerna som är omkring en halv kilometer långa vardera. I slutet av den senare av dessa inleds dock ett nära 2,5 kilometer lång kraftigt medlut ner mot Koleränget, en myr vid Ersträskbäckens inlopp i Kolerträskets sydspets. Passagen över myren sker på en hög bank i inledningen av en lång vänsterkurva som föregås av en högerkurva. Radien i kurvan som börjar vid Koleränget varierar något men är kraftigast i kurvans ändar. Ersträskbäcken passeras norr om banken över myren strax söder om minnesstenen från färdigställandet av stambanan. Vid stenen finns ett kort motlut som vänds till ett svagt medlut vid infarten till Koler vid den långa kurvans norra ände.
Linjen passerar genom det område som utreds för det stora vindkraftsprojektet i Markbygden. På Dragaliden öster om Storblålidens uppfördes 2008-2010 ett pilotprojekt inom satsningen som innefattar 12 kraftverk. Hela projektet kommer att förändra många vyer i trakten om det blir verklighet i den omfattning som planeras.