Den del av driftplatsen Nyfors som trafikeringsmässigt ledde till störst förändringar vid driftsättning torde vara spåret som leder tåg söderifrån på stambanan direkt in på Piteåbanan och vice versa, en färdväg som tidigare krävde rundgång i Älvsbyn. För färd norrifrån mot Piteå blev skillnaden mindre, färdvägen blev bara något längre och ligger mindre inom tätort än den gamla. Triangelspåret i Nyfors skiljer sig från de i exempelvis i Bastuträsk och Vännäs eftersom hela triangelspåret byggdes samtidigt, i de andra två fallen har den gamla utfarten först lagts om med bibehållen riktning och först senare kompletterats till ett triangelspår.
Vid färd norrut på stambanan är färdriktningen på linjen från Korsträsk mot Nyfors huvudsakligen ostlig och riksväg 94 finns oftast inom synhåll i odlingslandskapet. Infarten till Nyfors sker strax före den bro på vilken Industrileden korsar järnvägen, vägen ansluter till riksvägen strax söder om bron och är den västra infarten till det stora industriområdet Altuna. Vid infarten ligger banan i öst-västlig riktning men vrider svagt av en aning mot söder under vägbron, denna kurva var före stambanans omläggning något längre. Växeln mot Piteå följer direkt efter bron och det spåret vrider genom en 140 meter lång kurva med radie 580 meter av till ostsydostlig riktning och stannar därmed till skillnad från stambanan kvar på södra sidan av Korsträskbäcken. Efter en 150 meter lång raklinje följer den närmare 300 meter långa kurva som fortsätter vridningen söderut till den sydsydostliga riktning som råder vid växeln mellan de båda triangelbenen. I kurvan finns en skyddssektion i kontaktledningen.
Det sydvästra spåret skiljer sig från övriga genom att det saknar stopplyktor som komplement till huvudsignalerna i båda ändar. Närmast stambanan kompenseras detta med en skyddsväxel mellan huvudsignalen och anslutningsväxeln medan även det saknas i södra änden. Det ger en hinderfri längd på cirka 660 meter trots att detta spår har det kortaste avståndet mellan växlarna i triangeln. Det sydvästra anslutningsspåret har som sig bör stambanans kilometerräkning med Stockholm C som nollpunkt, medan det nordöstra har Piteåbanans kilometerräkning med nollpunkt Älvsbyn. På stambanans spår genom Nyfors råder hela tiden medlut in mot Älvsbyn, oftast lite drygt 10 promille. Även på sydvästra spåret mot Piteå är det inledningsvis medlut, då knappt 10 promille, däremot vänds detta i kurvan fram mot södra växeln till ett lika stort motlut.