Stationshuset i Älvsbyn är en klassisk stor träbyggnad med två våningar plus vindsvåning, för närvarande målad i varmgul kulör med röda detaljer som fönsterfoder och knutar samt gröna dörrar. Den gulmålade fasadpanelen är omväxlande stående och liggande beroende på våning. Huset har stora likheter med Hällnäsmodellen, inte bara för att nuvarande målning råkar stämma överens med den i Hällnäs, men samtidigt låter sig stationshuset i Älvsbyn inte sig klassificeras lika lätt som många andra av stambanans stationshus. Stationshuset uppfördes på 1890-talet till stambanans öppnande och dess yttre form har sedan ändrats i början av 1900-talet då det byggdes ut på den sydvästra gaveln, en byggnadsdel som har taket orienterat vinkelrätt mot spåren och övriga byggnadens tak.
Järnvägens byggnader koncentrerades till bangårdens sydöstra sida, det enda undantaget är lokstallet. Närmast sydväst om stationshuset fanns ett par mindre hus (10A och 10B) samt det större huset 9A, dessa är alla rivna till skillnad från det godsmagasin som sedan följde i samma riktning. Dessutom fanns närmast spåren sydväst om stationshuset en ställverksbyggnad, också den borta sedan länge. I stället finns idag en modernare annexbyggnad med putsad gul fasad orienterad vinkelrätt mot spåren strax intill stationshuset. Däremot står det gamla vattentornet kvar vid Stationsgatan söder om stationshuset, ett åttkantigt torn som tidigare hade sällskap av hus 10B.
På nordöstra sidan av stationshuset har byggnadsbeståndet inte varit lika stort och rivningarna färre. Här finns bostadshuset 9B och banvaktstugan 278F Älvsby kvar. Stationshuset, den intilliggande annexbyggnaden och vattentornet ägs sedan 2008 av en företagare från trakten. I stationshusets bottenplan finns som tidigare en vänthall som är öppen en stor del av dygnet, här finns också ett dagöppet café. Hus 9B och banvaktstugan vid norra bangårdsänden används av Strukton Rail.